onsdag 18. januar 2012

Babyteppe


Så er babyteppet ferdig strikka og vaska klart til bruk. Dette er det første babyteppet jeg strikker, og jeg må si meg fornøyd med resultatet.
Mønsteret fant jeg i et hefte fra SandnesGarn 0514 Barn 0-4 år. Design: Lene Holme Samsøe.
Anbefalt garn var Lanett, men jeg brukte BabyUll fra Gjestal. Teppet måler 90 x70 cm og er noe større enn det står i oppskrifta, men det kommer antakelig av at jeg har brukt et annet garn og et halvt nr. tykkere pinner.
Garnforbruk ca. 250 g og pinner nr.2,5 og 3.


Nærbilde av mønsteret


Dette arbeidet gikk ikke så fort, for jeg måtte følge med på mønsteret og telle hele tida. Flere mønster "levde sitt eget liv" og måtte ha full oppfølging.
Å rekke opp mønsterstrikk med fellinger og kast er lite fristende. Særlig sosial ble jeg heller ikke, så ei lydbok på nærmere 20 timer var et passende og godt følge til strikkinga.


Her følger vi Frederikke som lever et overbeskyttet og søvngjengeraktig liv inntil hun i 1875,  tjueen år gammel, møter den idealistiske og sjarmerende fødselslegen Frederik Faber.
Det blir innledningen til et liv i frihet, økonomisk uavhengighet og utstrakt selskapelighet. Den virkelige handlingen foregår under denne tilsynelatende perfekte fasaden.
Jeg nøler ikke med å anbefale Jette A. Kaarsbøls debutroman og sier God bok!

22 kommentarer:

  1. Ja, du kan godt være fornøyd. Så flott teppe. =)

    SvarSlett
  2. Århhh så yndigt , tror faktisk også at jeg har det hæfte :-))

    Bogen du nævner , den står også på min reol , den er læst flere gange :-))

    SvarSlett
  3. Så nydelig teppe!! Virkelig et flott mønster!!
    Boken har jeg notert meg. Synes det er supert at du skriver om bøker du har lest! Moro å høre hva andre synes, og det er alltid spennende med nye forfattere :)

    SvarSlett
  4. Så fantastisk flott teppe :) Det blir nok fint til barnebarnet det tenker jeg! Så bra med boktips! Jeg trenger en ny lydbok i bilen til lengre turer!

    SvarSlett
  5. Oi så flott mønster på teppet, nydeleg.

    SvarSlett
  6. Flott babyteppe med nydeleg mønster :)

    SvarSlett
  7. Milde himmel, for et arbeid! Nydelig babyteppe!!! Jeg har aldri sett et finere teppe!:-) Og så lurt å høre lydbok mens man strikker. Det skal jammen jeg også begynne med:-)

    SvarSlett
  8. Så nyyydelig teppe. Jeg er veldig stor fan av Lene Holme Samsøe, hun designer så mye fint. Synes også et sånt teppe kommer veldig fint til sin rett i en slik farge som du har valgt.

    Nå har jeg lagt meg til som følger hos deg også, så jeg får til å følge bedre med på alt det nydelige du lager :-)

    SvarSlett
  9. Det var et nydelig teppe:) Ser ut til å ha vært litt av en jobb:)

    SvarSlett
  10. Åh så flott et teppe!!!Nydelig hjertemønster - kom veldig fint frem i garn og pinnevalg:-)

    SvarSlett
  11. For et vakkert babyteppe! Det blir nok satt pris på.

    SvarSlett
  12. Det må en si, her gjelder det vel å ha tunga rett i munnen med så mange forskjellige mønstre i teppet. :-) Det og sitte å ta opp når en gjør feil i hullmønster er ganske vanselig. Det ble da en svært flott teppe det du har strikket. :-) Klem

    SvarSlett
  13. Det var et kjempefint teppe, litt av en jobb. Heldig den som får dette :)
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  14. Så fantastisk vakkert teppe. Nydelig.

    SvarSlett
  15. Et aldeles nydelig teppe. Her har du gjort en fantastisk flott jobb!

    SvarSlett
  16. Takk for hyggelig kommentar hos meg! Dette teppet var utrolig fint - tenk hvor flott mønsteret kommer frem når det ligger over ei barnevogn, der det ligger et teppe med en kontrastfarge. For et nydelig arbeid!

    SvarSlett
  17. Nydelig teppe!
    Tenk å brette det godt rundt et lite vidunder :)
    - det er lykke det!

    Ha en god uke :)

    SvarSlett
  18. Flott teppe. Litt meir forseg gjort enn mitt er.

    SvarSlett
  19. Se der fikk vi se herligheten, ja. Det ble virkelig lekkert!

    SvarSlett
  20. Så flott babyteppe! for en jobb med hullstrikkhjertene- og det ble veldig lekkert!

    SvarSlett
  21. Flott teppet ble, jeg har strikket likedan til minsten min når han var på vei.
    Takk for hyggelig kommentar i bloggen min :)

    SvarSlett