søndag 24. februar 2013

Tova votter og garnpremie



Akkurat nå er jeg i gang med tre forskjellige prosjekter så det kan ta litt tid før det er noe å vise fram. 
Men et dypdykk i bildearkivet avdekka forskjellige småsaker som ikke er blogga.




Disse tovavottene i Vamsegarn er et nøye planlagt restegarnsprosjekt. 
Garnet ble veid, 
og det viste seg at det skulle holde til et par i damestørrelse. 
For å få brukt opp alt det grå garnet, 
la jeg opp begge to samtidig, 
den ene med bambuspinner og den andre med pinner av metall. Jeg så ganske fort at jeg strikka løsere med metallpinner og fordelte pinnene på begge vottene. 
Likevel ble det ikke nok garn. 
Da jeg skulle strikke tomlene, 
var gode råd dyre. 
Løsninga var en handletur hos Gunn Elise, 
og hun hadde ett eneste nøste lilla i samme innfarginga. 
Så da var disse vottene berga, 
men restegarn ble det på nytt.
Disse har fått to runder i maskinen på 40 grader.


Eirik fikk et par svarte votter til jul som han ville tove litt mer. Det ble i meste laget, 
så jeg var raskt frampå og lova et nytt par. 
Kan da ikke være bekjent av å ha en svigersønn som går rundt med for små votter!
Eirik er lang og slank,
og hender og armer står i stil med resten.



Vi ble enige om at vottene skulle være smalere og lengre enn vanlig herrestørrelse.
Disse tova jeg en gang på 40 grader, 
og  Eirik ville bruke dem litt og se om de "krympa", 
ellers får vel disse også en ekstra tur i vaskemaskinen. 
Denne gangen ble det røde votter etter Eiriks ønske.


Jeg har vunnet igjen!
Her om dagen fikk jeg to nøster FAME trend FINGER 
fra Marks og Kattens i posten fra Anette i Egersund.



Hvert nøste er på 200 gram og ca 40 m, 
og anbefalt pinnestørrelse er 25!
Jeg har snoka litt på nettet og funnet ut at det går an å strikke hals og lue,
men tar gjerne imot andre tips.
Tusen takk, Anette!
Anettes blogg finner du her.
Ta en tur innom og se alt det fine hun lager!

Tusen takk for fine tilbakemeldinger på siste innlegg!

Fortsatt god søndag, 
og ønsker dere alle ei ny, fin uke!


Klem fra Ingunn

16 kommentarer:

  1. Tovavotter er gull :)
    Grattis med vinnerlykka, tenker du må prøve deg på en lottokupong eller 10 ;)

    SvarSlett
  2. Deilige varme votter! Kjempefine.
    Restegarn tar aldri slutt har jeg funnet ut, tror det formerer seg i kurven :)
    Og gratulerer med fin garn, det så spennende ut. Gleder meg til å se hva dette blit til.
    Ha en videre fin søndag, her er det sol og kjempedeilig i dag!
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  3. Tovavotter er skjønn stadig. Herlig varm.
    Gratulerer med fingergarn. Du kan se YouTube med pc "fingerstrikke"
    og du kan strikke skjerf med dem... det er hurtig... og du tenker du gjør sport. Det er morsom.
    Ha en fin søndagkveld Ingunn.
    Klem fra Viola.

    SvarSlett
  4. Tova vottar er kjempefint! Og det er ikkje farleg når du produserer til alle som vil ha;) Gratulerer med gevinstane du har fått i det siste! Det er deg vel unt;)

    SvarSlett
  5. Nydelege vottar, og artig garn du har vunne :)

    SvarSlett
  6. Ingenting varmer som tova votter! Heldige er de som har deg i familien.

    SvarSlett
  7. Herlige votter, så lekkert det var med lilla og grått sammen. Synd det måtte kjøpes ett ekstra nøste da, men jeg 'forsvarer' en del av mine garnkjøp med at garn ikke går ut på dato, hihi ;)

    Ha en finfin kommende uke
    Klem

    SvarSlett
  8. Høres kjent ut det der med å ha flere prosjekter samtidig, gitt ;)

    SvarSlett
  9. Tillykke med den fine gevinst.

    På et tidspunkt, bliver jeg nødt til at strikke vanter efter den opskrift. Evt i hjemmespundet garn.

    God ny uge

    SvarSlett
  10. Har også minst tre prosjekt..Rydde arb rom, tømme klesskap og vaske et par soverom.. Ikkje så spennende som ditt, men.. det må gjøres!
    Savne strikkinga, siste kiropraktortime neste uke, så kanskje æ får begynne igjen??
    Ha ei flott uke ;o)
    Klem

    SvarSlett
  11. Ja,der kan du se,at forskjell på pinner også utgjør noe.Det har jeg ikke tenkt på.
    men strikket en Skappellignende genser før jul,og der brukte jeg et nr.større pinner.Og det gikk mye mere garn en på oppskriften.Da ligger sikkert svaret i pinnestørrelsen;-)
    Tovavotter er gull. Beste vottene for små og store...

    Ha en flott uke

    SvarSlett
  12. Hærlige votter igjen, og heldige svigersønnen din som får spesiallagede votter :-)

    Klem fra nord, her har vi mildvær! Håper kulda kommer tilbake fort så snøen holder seg en god stund til :-)

    SvarSlett
  13. Du har vunnet i lotteriet mitt, Ingunn. Gratulerer!
    Send navn og adresse til treep@getmail.no,
    så er det ikke lenge før du får smykkepungen i posten.

    SvarSlett
  14. Fine votter , har vist osse lidt vamsegarn liggende :-) God tirsdag

    SvarSlett
  15. Så flotte votter du har strikket, jeg blir imponert over alle de som får til slikt. Synes det er utrolig vankelig å tove, og disse så jo helt perfekte ut.
    Gleder meg til å se sjalet ditt.

    SvarSlett
  16. Skal si du har vinnerlykke ;) Flotte votter du har laget! :) Jeg er også fæl å strikke mange prosjekter samtidig, fordi jeg liker å variere. Det eneste som er dumt er jo at det går lang tid før noe er ferdig, som du sier :)

    SvarSlett