onsdag 27. februar 2013

Sitteunderlag


Inspirasjon til å strikke sitteunderlag og link til mønster fant jeg her.   
Jeg hadde noen nøster blått Fritidsgarn, 
litt rødt Naturgarn og diverse rester av Vamsegarn og annet tykt garn som egner seg til toving. 
Jeg endte opp med å strikke annenhver sektor med Fritidsgarn og Naturgarn, 
og da måtte jeg få tak i mer rødt garn, 
men det var en enkel sak, 
for det får jeg kjøpt på coopen. 
Naturgarn er noe tykkere enn Fritidsgarn, 
men til et sitteunderlag går det greit å blande.
Jeg strikka med pinner nr 5,5 
og garnforbruk ble ca 235 gram.
I

Før toving målte sitteunderlaget 60 cm i diameter. 
Jeg festa ikke endene, 
men knytta dem sammen, 
og det gav fine frynser. 
Lettvint trådfesting! 

Sitteunderlaget fikk to runder i maskinen på 40 grader sammen med et par dongeribukser. 
Da hadde diameteren minka til 50 cm.


Ferdig tova på stabburstrappa. 
I tillegg til bruk under rast på skitur, 
kommer jeg nok til å benytte det her i solveggen på fine dager med kaffekopp og bunding innen rekkevidde.

Neste sitteunderlag skal bli mer fargerikt, 
for nå har jeg ikke tenkt å kjøpe noe nytt, 
men virkelig bruke rester.

Da har jeg landa det ene av de tre prosjektene jeg holder på med, 
men det er fremdeles mange omganger å strikke på de to andre.

Jeg vil ønske en ny følger velkommen 
og takke for alle hyggelige kommentarer!

I kveld er det strikkekafe. 
Det er bestandig kjekt.

Ønsker alle en riktig fin onsdagskveld!


Klem fra Ingunn


20 kommentarer:

  1. Det var ett kjekt sitteunderlag. Lurt å bruke restgarn til slike prosjekt.
    Klem fra meg.


    SvarSlett
  2. Kjempe fint. Kjekt og se du også skal bruke rester nå er vi i reste strikking både eg og du :) Men kjekt er det. Nå må vi sette litt ekstra kreativitet til. for og få sånn noe lunde greie ting :) ) Ønske deg ein fortsatt fin kveld.

    SvarSlett
  3. Ih hvor er den fin.
    Luner godt, er jeg sikker på

    SvarSlett
  4. Så flott sitteunderlag og så enkel løsning på trådfestingen da, det må jeg si :-) Blir sikkert fint i bruk også, ha en flott uke vidre...

    SvarSlett
  5. Kjempefint, disse sitteunderlagene er så flotte og ditt var herlig, likte fargene!
    Tusen takk for alle koselige kommentarer inne hos meg, alltid koselig når du har vært innom en tur :)
    Ha en fin kveld.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  6. Det underlaget likte jeg godt, så fint og anderledes :)
    Ha en fin kveld!
    Anette

    SvarSlett
  7. Tøft sitteunderlag, artig mønster! Sikkert godt å ha under rompa i påskesola! B-)
    Håper du har hatt det fint på strikkekafé! :-)

    SvarSlett
  8. Kjempestilig sitteunderlag! Og sikkert godt og varmt også;) Disse kan jo strikkes i alle fargekombinasjoner, så det kan være fint til resteprosjekter.

    SvarSlett
  9. Det der var jo genialt og så ble det veldig fint :) klem fra Beth

    SvarSlett
  10. Sitteunderlaget ble flott!
    Der kommer nok mange rumper til å sitte før det blir utslitt!

    SvarSlett
  11. Så fint sitteunderlag. Alltid kjekt å ha med på tur

    SvarSlett
  12. For et kjekk måte å unngå trådfestingen på! Og tovede sitteunderlag er de aller beste å bruke, ingenting er varmere og bedre å sitte på :)
    Jeg blir forresten å rekke opp genseren i dag, det er det beste, selv om det svir litt.
    Kos deg med dine prosjekter, og ha det hyggelig på strikkekafe! Klem fra Martine

    SvarSlett
  13. Det var kjempestilig. Også så lettvint med trådfestingen. Vanskelig å ikke la seg friste....

    SvarSlett
  14. Kor fint !
    Kanskje eg skal prøve meg på eit slikt.
    Hadde vore fint i hytteveggen til påske :)

    Ha ein fin torsdag.
    klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  15. Så lekkert og friske flotte farger som danner ett sprekt mønster. Ha en fin dag

    SvarSlett
  16. Hilsen til deg Ingunn. Din sitteunderlag er deilig. Farger med blå og rød er herlig og frynser... hvis (som) jeg her tid jeg strikke også - jeg har herlig sau-ull enda. Det er bra med tove. Jeg ønsker deg mye glede med sitte i sol og sjkønn varm sitteunderlag strikke og tenker og avspenne eller leser.
    Ha en fin helg Viola.

    SvarSlett
  17. Nå har jeg trukket vinneren på give away boken Ingunn og det ble DEG !!!!!!! Jeg trenger fullt navn og adresse fra deg du kan sende det på mail:

    lisbethkathinka@hotmail.com

    Gratulerer så mye og stor klem :)

    SvarSlett
  18. Et skikkelig flott sitteunderlag1
    Jeg har ikke sett denne varianten før.
    Nå har jeg lagret oppskrifta i den stadig voksen haugen med framtidige prosjekter:)

    Ønsker deg ei riktig god helg!

    SvarSlett
  19. Sånn sitteunderlag fikk jeg lyst til å prøve meg på!
    Takk for hilsen på bloggen min. Nei, det gjør jo ingen ting at vi har et lager. Blant annet i situasjoner som den du beskriver, så er det veldig kjekt å ha et større eller mindre garnlager. Da kan man ofte begynne på et nytt prosjekt når man har lyst, uavhengig om det kanskje er kveld/helg :)

    SvarSlett
  20. Det var eit kjempefint sitjeunderlag. Takk for koseleg kommentar. Mønsteret til halsen er nok berre inni hodet mitt. Eg har har brukt det til lyslykter og eit sjal tidlegare. God helg.

    SvarSlett