mandag 11. februar 2013

Hals i hullstrikk


Da jeg var hos Gunns vevprodukter for å fylle opp lageret av Vamsegarn, 
ble det selvfølgelig noen flere nøster enn dem som stod på handlelappen. 
Å se ferdige produkter i garnbutikken fører ofte til impulskjøp av garn og mønster. 
Slik gikk det også denne gangen, 
og valget falt på en hals i hullstrikk av det nydelige garnet Fin fra DSA. 
Det består av 50 % silke og 50 % babyalpakka og kan betegnes som silkemykt.
Til denne halsen brukte jeg to nøster og strikka på pinner nr 5, 
og det gav en lett og luftig hals som legger seg fint dobbelt rundt halsen.




Lua som fikk følge på bildet er strikka i samme mønster, 
og du kan se flere bilder her
Dette er egentlig et velkjent mønster, 
nemlig havskum som har vært brukt lenge.




Her vises mønsteret noe bedre. 
Det er ikke vanskelig, 
men jeg brukte mange timer på denne halsen. 
Lydbok var godt følge til strikkinga. 
Den ble 140 cm lang og er svært tøyelig, 
og denne skal jeg ha selv.
Jeg kjøpte også to rosa nøster, 
men hvorvidt det blir en hals til i samme mønster, 
har jeg ikke tatt stilling til foreløpig.
Er i gang med to andre prosjekter som skal gjøres ferdig først i alle fall...


I øyeblikket er det bare 11 minusgrader, 
sola holder på å trenge gjennom skylaget, 
det er fristende nysnø på marka,
 og jeg har en avtale om skitur etter dugurd (lunsj)!

Tusen takk for alle kommentarene på forrige innlegg, 
og en god mandag ønskes dere alle!


Klem fra Ingunn

19 kommentarer:

  1. Det er lov å la seg friste! Er det ikke det det heter i reklamen da? Og garn er jo ikke hverken "fetende eller syndig" så det er jo bare å kjøpe i vei spør du meg!!
    Nydelig hals ble det jo også!
    Ha en fin uke! klem :)

    SvarSlett
  2. Slik er det berre når ein er innom "snopebutikken", det er nesten farleg. :) Fin hals.

    SvarSlett
  3. Den var nydelig, er deilig ut! Det garnet hørte herlig ut, har ikke prøvd det før, Mmmm, noe å tenke på :)
    Ønsker deg en riktig fin mandag.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  4. Det var ein nydeleg hals. Kjekt å snopa litt garn av og til.

    SvarSlett
  5. Flott hals og lue i spennende mønster! Ja, det er godt å slippe seg løs i garnbutikker- det kommer alltids til nytte!
    Ønsker deg ei fin ny strikke-uke! :-)

    SvarSlett
  6. Smiler.
    Kender det alt for godt.
    Går ofte i garnbutik med et køb for øje, men kommer ofte ud med flere, da der opstår et *må-bare-ha* ved første øjekast.

    Igen smukke tig, der kommer fra dine flittige hænder.

    Her fryser det en smule, men blæsten gør, at det føles meget koldt.

    God aften ønskes fra DK

    SvarSlett
  7. Fin hals! Godt å se det er flere som har med flere nøster enn planlagt;)

    SvarSlett
  8. Nydeleg hals, og hue.
    Du produserer dei lekraste ting. Eg blir heilt
    overvelda :)

    Ha ein fin mandagskveld.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  9. Halsen så nydelig ut. Kjekt å se "havskum" igjen. Har laget mange babytepper og skjerf i det mønsteret. Min mor brukte også det mønsteret da vi var små, for veldig lenge siden :)
    Ha en fin uke!
    Anette

    SvarSlett
  10. Hei! Nydelig hals du har strikke:-)
    Du har vunnet give awayen hos meg, så hvis du kan sende meg adressen din så kommer det snart en pakke i posten til deg:-) min mailadresse er vibekemoerck@hotmail.com

    Ønsker deg en fin kveld!

    Klem Vibeke

    SvarSlett
  11. Kjenner godt til impulskjøp i garnbutikken... Jeg får mye inspirasjon når jeg går og kikker i disse butikkene, og det er vel det de er ute etter også, at vi skal kjøpe garn ;)
    Halsen ble kjempefin!! Og den må jo være fantastisk god og myk i det luksusgarnet :)

    SvarSlett
  12. Den var lekker! Og sikkert deilig å bruke;) Fornuftig å ha den selv, ja;) Og gratulerer med premie, som jeg ser du har vunnet;)

    SvarSlett
  13. Herlige varmekilder du har tryllet fram :) :)

    Her oppe begynner det å bli "levelige" temperaturer ute nå - er nede på -6 :)

    Klem fra Lene Sofie

    SvarSlett
  14. 1000 takk for komentaren på lappeteppe mitt.
    Nydelig hals Ingunn og vakkert mønster.
    Impulskjøp :-)))) Min mann og yngste sønn er til Haugesund i dag og jeg har sendt med de en handlelapp på garn :-))))
    Klemmm

    SvarSlett
  15. Så flott og god den så ut, fikk lyst på en slik jeg også men det virker som om det er mye arbeid :-) Det å gå i en garnbutikk kan vel sammenlignes med en godtebutikk, bare at det slett ikke er farlig å la seg friste! Spesielt ikke når resultatet av impulskjøpet blir så lekkert som dette :-)

    Klem

    SvarSlett
  16. Ser kor deilig mjukt det er:) Hua er også flott!

    SvarSlett
  17. Så utrolig lekkert, både lue og hals!
    Havskummønsteret er så flott å se på, men jeg har aldri kommet meg til å strikke det...kommer tid, kommer råd!
    Nyt uken.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  18. Denne var jo superfin:))

    SvarSlett
  19. Flott hals :) Artig og koselig med 'dugurd'! Jeg er vokst opp med dugurd og eftasvæl (tjukk l), bestemoren min var av gårdsslekt fra Romerike. Ha en fin vinteruke videre! klem

    SvarSlett