søndag 3. september 2023

HØSTEN NÆRMER SEG

 


Det har vært mye regn denne sommeren, men den siste uka har vi hatt oppholdsvær, og det har tørka opp i terrenget og på jordene rundt omkring. Dette bildet tatt 1.september bærer tydelig preg av at høsten er i anmarsj. Vi har heldigvis vært forskåna for ødeleggelser som følge av "Hans" . Mye vann i bekken som renner forbi her og i elva, likeså på myrene på fjellet.




Her går vi vanligvis i joggesko, men det tok ei uke før det tørka opp etter siste regnværet. Dette er veien opp mot blåbærplassen min.




Jeg har aldri sett slike store forekomster av blåbær.









Det ble 10 liter i går også.







Her har jeg brukt Viking sportsragg og pinner nr 3,5 på det ensfarga og 4 på mønsteret.



Da er jeg ganske fornøyd fordi jeg har blogga igjen. Lenge siden sist dessverre.

Håper det står bra til med dere alle!


Klem Ingunn


14 kommentarer:

  1. Veldig hyggelig at du er tilbake. Flere har uteblitt i sommer.
    Du verden så mye blåbær! Skulle vært på fjellhytta og plukket, og i skogen her vi bor, men det har vært mye sykdom hos oss, så det har ikke gått dessverre. Nå er det vel for sent. Spis blåbær - det er noe av det sunneste vi kan spise! Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min. Ja, jeg er veldig stolt av boka mi. Mange flotte dager ønskes av Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig hilsen! Det har vært sykdom og krevende dager her også, men det er terapi å komme seg ut i skogen. Og så er det noe som heter å lage seg gode dager med de forutsetningene en har. Ja, jeg spiser blåbær. Kjempegodt! I dag har jeg øvd meg litt på å ta det med ro, har vært hos frisøren og på handel. Koselig i det fine været. Vi satser på flere slike fine dager...

      Klem fra Ingunn

      Slett
  2. Så kjekt med masse bær. Vi har ikke fått plukket i år. Veldig godt med rørte bær til Syltetøy. Fine sokker.
    Klemz

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å høre fra deg igjen! Det er enorme mengder med bær i år, molter, blåbær og tyttebær. Veldig kjekt å plukke bær, og det smaker kjempegodt. Har en liten pause med store sokker nå og har selbuvotter på pinnene.

      Klem Ingunn

      Slett
  3. Hei hei! Åååå så mye blåbær! Jeg er så livredd hoggorm, at jeg tørr ikke å gå i skogen når blåbæra er moden.... Men jeg har en søster som driver med det, å ho lager Blåbærmuffins, slik som du. Jeg også er kjempeglad i blåbær.
    Jeg var på skogstur sist søndag, og da var det bare noen få blåbær igjen.... Her hos oss er den finest tidlig i august, og da er ormen ivrigst også...i år har det vært mye hoggorm... Nei huff!
    Ja høsten er her, - merker det veldig godt tidlig på morgenen. De siste dagene har jeg trodd det har vært frost på bilrutene mine, - men heldigvis var det ikke det. Bare kraftig dugg!
    Så kjekke "labber" du har strikket, - og disse er nok god å trekke på føttene når kulden kommer.
    Ønsker deg en fin høst framover.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sjelden jeg ser hoggorm her så det tenker jeg overhodet ikke på. Ja, det er enormt mye blåbær i år, og den er stor og fin fremdeles. Men nå har jeg rydda bort bærplukkeren for i år. Tror jeg. I dag hadde vi blåbær og rips med vaniljesaus til dessert. Det smakte kjempegodt etter middagen som bestod av lettsalta uer og heimelaga potetstappe. Vi har heller ikke hatt frostnetter, og det er uvanlig her. Vi nyter nå det vi kaller indian summer. Og strikker selbuvotter.

      God helg fra Ingunn

      Slett
  4. Hei Ingunn!
    Så flotte blåbær og så mye.
    Blåbærmuffins ser deilige ut, det har jeg aldri prøvd.
    Det er ingen blåbær i nærheten av oss, men fikk plukket noe på hytta til en av sønnene vår. Det ble syltetøy alt sammen!
    Ønsker deg en fin helg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har blitt mange turer i skogen, og da glømmer jeg at det følger et etterarbeid med all den bæra. Jeg har laga syltetøy, safta og fryst ned hele bær mm. Men i år ble det ikke bringebær etter alt regnet. Har egentlig avslutta blåbærplukkinga, men vi får se.

      God helg til deg også!

      Klem Ingunn

      Slett
  5. Ja, det er utrolig såfort denne sommeren gikk! For en fantastisk mengde blåbær du har plukket! Deilig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sommerdagene flyr avgårde selv i regnvær. Det er vått overalt. Nå har jakta begynt, og det egner seg dårlig for bærplukking i alle fall denne helga. Tror ikke de midt i uka så får satse på en finværsdag så jeg får plukka litt mer tyttebær.

      Ønsker deg ei fin uke!

      Slett
  6. Som alltid, nydelige strikkeprodukter! Og for noen mengder blåbær. Her er det ikke blåbær å finne, men tyttebær blir det. Og nå, etter første frostnatta, har den blitt søtere. Men den er fremdeles ujevnt moden, selv etter en god sommer. Får se om jeg rekker en tur eller to før snøen kommer. Enn så lenge er det uvanlig mildt for årstiden, men jeg har sett det første, lille "melisdrysset" på noen fjell på Hinnøya. God helg! Klem, Oddi

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Driver og ordner i stand til markedsdag neste lørdag. Spennende å selge det jeg har strikka... Jeg må få plukka litt mer tyttebær også. Denne uka har stått i eplenes tegn. Ei god venninne forsyner meg med epler, og jeg lager mos, kaker mm. Norske epler er absolutt best! Det er mildt her også. Veldig uvanlig på denne tida av året. I dag avslutta vi grillsesongen. Tror jeg. Ser ikke for meg at snøen kommer snart, men en kan jo aldri være sikker. Vi får ta det som kommer...

      Kjempekoselig å høre fra deg!

      Klem Ingunn

      Slett
  7. Så mye deilige blåbær! Håper det gikk bra med salget på Bygdedagen, fine sokker er det ihvertfall. Har blitt dårlig med blogging og besøk på andre blogger på meg også i det siste. Blir nok mer tid til det nå som høsten kommer. Ha en god oktober!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode ord! Vi kan ikke rekke alt, og bloggen blir nedprioritert her også selv om jeg har gode intensjoner. Forrige lørdag blåste vi nesten bort, og vi hadde tenkt å ha varene våre ute. Det gikk dessverre ikke, og vi måtte flytte alt inn i den vesle hytta vi hadde leid. Tror vi hadde solgt mer om vi kunne vært ute, men det får vi aldri vite. Snart julemarkedtider så vi prøver igjen.

      Klem Ingunn

      Slett