torsdag 20. juli 2023

SOMMER 2023

Her er det lenge siden sist jeg skrev noe på bloggen, og jeg ser det er slik for flere av oss. Det er vel egentlig et sunnhetstegn at vi er tilstede i vårt eget liv og andres og kan nyte sommeren til fulle. Livet er her og nå. Som så mange andre har vi hatt feriegjester og mye liv rundt oss. Dagene går fort, og i vår alder blir vi slitne, men det er jo så artig. Det er alltid mye å forberede og en del å ordne etterpå. MEN det er det ingen som tvinger meg til.  Jeg liker å stelle i stand om det kan bli i meste laget av og til. Nå begynner livet å falle til ro igjen. I skrivende stund er det elg på jordet. Villdyra vet å holde avstand når det er mer aktivitet her. 




Klara Johanne og Ellinor koser seg med saftis.




Sigurd og Martinus nyter tradisjonell nordmørsmat, græt og bakels.


Jeg strikker hele året, og føler meg heldig som kan glede meg over hobbyen min hver dag. Nå har det blitt mest småstrikk til gaver eller for salg, og jeg erfarer at det er kjekt å ha noe på lur i tilfelle jeg trenger en presang. Et par sokker vil alle ha.








Silver Star-sokkene er morsomme å strikke og det har blitt noen par. Det nederste her ble bursdagsgave til ene svigersønnen. Det andre paret og vottene ligger foreløpig på vent.




Dette er favorittvottene mine. Selbuvotter med mansjett. Var litt usikker på om jeg fikk nok blått garn, så derfor ble det et et par med hvit vrangbord også.


Jeg går tur hver dag og føler det gir meg så mye glede. I tillegg til at det gjør dagen min god er jeg sikker på at det er bra for fremtidige dager også.






Så har jeg funnet årets første molte. Gleder meg til bærhøsten som ser ut til å bli bra.


Nå er det straks åpningskamp i fotballVM for damer. Det må jeg ikke gå glipp av.



Fortsatt god sommer fra Ingunn


16 kommentarer:

  1. Et par sokker vil alle ha, særlig hvis de er hjemmestrikket! :) Deilig med sommer og besøk av barnebarn. Alle oppfordrer oss til å gå tur hver dag, - jeg kan bli bedre til det! Ønsker deg fortsatt god sommer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sokker er populært. Grei tv-strikk er det også. Nå nettopp fikk jeg beskjed om at en niese +samboer og en nevø kommer hit på besøk i morgen. Gleder meg veldig.... Det er en grunn til at turgåing hører med i all behandling. Her er det satt ut hvilebenker nå. Et resultat av sentrumstråkk som vi var med på tidligere i år.

      Fortsatt god sommer til deg også!

      Slett
  2. Det så veldig koselig ut med barnebarn på besøk! Men hektisk kan det nok også bli :) En nabo i min barndom sa alltid at de heisa flagget på flaggstanga to ganger om sommeren. Den ene gangen var når barnebarna kom på sommerbesøk, og den andre gangen var når de dro igjen! Turgåing er veldig viktig, både fysisk og psykisk. Fortsatt god sommer! Klem fra Marit Johanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Morsomt med den flaggheisinga! Ja, det blir mye ståk og rot. Kan ikke huske at det var slik med egne unger, men jeg skjønner jo at jeg var yngre da selv om jeg var såkalt gammel mor. Men for en glede det er å ha dem sammen med oss! Guttene bor på Nordmøre, og det blir sjelden vi ser hverandre. Jentene ser vi oftere da de bor i Østfold.

      Ønsker fortsatt god sommer til deg og dine også!

      Klem Ingunn

      Slett
  3. Først - takk for veldig hyggelig hilsen fra deg. Så gøy for meg at du har blitt mer interessert i å vite mer om fargene etter at du har lest på bloggen min.
    Så ser jeg fine bilder fra deg her. Så hyggelig med barnebarn, men klart vi blir litt slitne. De kan bli aktive! Mine er voksne, da blir det noe annet. Da blir det gode samtaler og hyggelig samvær. Var en liten tur på fjellhytta nå med en sønn og et voksent guttebarnebarn. Vi hadde det så hyggelig mens vi malte og beiset. Og så ble det kortspill om kvelden. Og turer er viktig! Mitt ben er ikke helt bra enda, men gikk noen småturer der oppe.
    Og vottene - helt fantastiske i flotte farger! Lykke til med multene!
    Hilsen Tove/http://fargeneforteller.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg suger til meg alt om farger nå og merker godt at det gjør noe med meg å strikke med spreke farger. En liten tur er bedre enn ingen tur så er det sagt også. Jeg bomma på antrekket i dag og ble gjennomvåt da jeg gikk tur. Oppholdsvær er ønskelig nå...... Så blir det nok molter etterhvert.

      Med ønsker om riktig god lørdagskveld fra Ingunn

      Slett
  4. Jeg er veldig glad for å høre fra deg og sender deg mange hilsener, Ingunn.
    Ja, det er herlig nå om sommeren og vi vil nyte hver dag. Jeg er også mye ute i skogen... det er fantastisk.
    Takk for bildene dine av barnebarna, veldig søtt ... det er flott når de kommer på besøk.
    Jeg har et eldre barnebarn på besøk som tar et tegnekurs i nærheten. Vi har det så gøy sammen. Glede pur.
    Jeg ønsker deg en fantastisk sommer, kjære Ingunn.
    ... Jeg elsker de deilige silver star sokkene og vottene med de vakre mansjettene er kjempefine... ha det gøy å strikke :-)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig hilsen, kjære Viola! Nå har det vært mye regn her så vi ønsker oss oppholdsvær og gjerne litt sol. Ikke lett å bli fornøyd, enten er det for tørt eller for vått. Jeg fortsetter med å strikke votter, ble nettopp ferdig med et par i rødt og hvitt, og det neste er blått/hvitt. Men det viktigste nå sommers tid er å være mye ute synes jeg.

      Ønsker deg fine sommerdager!

      Klem fra Ingunn

      Slett
  5. p.s. Multebær :-))) nam... nam... så godt

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det smaker helt utmerket og er julens dessert her. Godt både til dessert og syltetøy.

      Slett
  6. Hei Ingunn!
    Kjenner meg så godt igjen i alt du skriver om gjester og barnebarn på besøk.
    travle dager, men utrolig trivelig. en helg var vi alle 17, barn, svigerbarn og barnebarn.
    De sokkene du strikker er utrolig flotte! heldig de som får votter og sokker av deg.
    Ha fortsatt fin sommer!
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig hilsen! Da er snart juli måned historie, og jammen har vi hatt mye regn i det siste. Det har blitt grønt og fint, og nå endelig begynner markjordbæra å modnes. Dårlig med bading, men tur og strikking blir det hver dag.

      Fortsatt god sommer til deg også!
      Klem Ingunn

      Slett
  7. Hei og takk for hyggelig kommentar hos meg. Som alltid nydelig strikkearbeid. Og så flotte bilder av den oppvoksende generasjonen. Det er noe eget med sommerbilder - en underlig kombinasjon av en egen ro og likevel aktivitet. Jeg tror lyset gir alle litt ekstra overskudd, selv barna, selv om de som oftest har overskudd i massevis året rundt! Kos deg med dine og fortsatt god sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok noe med lyset. Kjekt å kunne gå kveldstur uten hodelykt. Så blir jeg inspirert til å rydde. Gleder meg over mer oversiktlige skap. I dag har jeg rydda i kjøkkenskapa mine. Der var det jammen mye jeg aldri bruker. Det havna i restavfallet, og jeg er så fornøyd med dagens innsats.

      Fortsatt god sommer fra Ingunn

      Slett
  8. Så artig å se at du lager nordmørsmat, græt og bakels, - det lager ei av mine tidligere arbeidskollegaer også, - ho kommer fra Surnadal!
    Og så koselig med barnebarn på besøk, - ja jeg skjønner hva du snakker om når du forbereder til de skal komme, og at det kan bli i meste laget.... Jeg er også av den "typen"... hihi
    Sokker og votter av ypperste sort, ser jeg! Dette er du ekspert på.
    Tusen takk for kommentarer hos meg, - alltid hyggelig!
    Fortsatt god sommer, og lykke til med sylting og bærplukking!

    Klem Inger G.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes det er kjekt å ha kontakt med bloggevennene mine. Det er dessverre ikke mange igjen av oss. Da jeg begynte å blogge for tolv år siden, var vi atskillig flere. Men så har mange slutta av en eller annen grunn. Jeg er ekstra glad i å strikke og liker at arbeidet blir fint. Græt og bakels er det visst bare jeg som lager i familien. Kjempegodt!

      Fortsatt god sommer til deg også. Koselig å ha blitt kjent med deg.

      Klem Ingunn

      Slett