mandag 29. mai 2023

RESTEGARNSGENSER I KAUNI


Etter å ha strikka to jakker i Kauni, 
ble det nok rester til å strikke genser også. 
Jakke nr 2 ble vel også et restegarnsprosjekt, 
og den har vært i daglig bruk siden den ble ferdig. Se her
Genseren ble til etter innfallsmetoden og tilgang på garn. 
Dette er farger jeg liker og innbiller meg at jeg kler. 
Se forøvrig brillene! 
Denne genseren var ment å være ekstragenser i sekken på tur, 
og derfor er den noe romslig til meg som dere ser. 
Men så ble jeg så fornøyd at den ble tatt i bruk med en gang, 
og med det kjølige pinseværet vi har hatt har den vært i daglig bruk. 
Oppskrifta er fra boka "Strikk med glade farger" av Gerd Auestad, 
og den heter Anegenseren. 
Det er utgangspunktet, men den genseren har et helt annet mønster. 
Det ble striper hos meg. Genseren veier kun 335 gram. Pinner: 3,0 og 3,5.


Selv om det har vært kjølige dager, ser jeg nye vårtegn hver dag.
Naturen ordner opp, og jeg er faktisk imponert over alt som skjer om dagen.
Natt og dag fra en grøftekant er bare så vakkert!




Nå venter jeg på at liljekonvallen skal blomstre.
Tror det er viktig at vi gleder oss over disse lyse dagene.
Jeg synes det er en liten nedtur ved St.hanstider.



Klem Ingunn





 

18 kommentarer:

  1. For en herlig genser! Du ser strålende ut! En stor, romslig, fargerik genser, hva kan være deiligere enn det!? Ønsker deg gode dager! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for gode ord! Så hyggelig tilbakemelding du gir meg! Ja, her må vi gripe tak disse fine, lyse dagene og virkelig nyte dem.

      Gode ønsker til deg fra Ingunn

      Slett
  2. Hei Ingunn, veldig fin genser som du kler utmerket! Det samme med "hverdagsjakkene" du har strikket. Lurer på hvordan søndags og festjakkene dine ser ut når hverdagen er så fin??;-)
    Selv strikket jeg en Fana kofte i kauni ifjor fordi jeg falt pladask for garnet...på bildene...ikke visste jeg at garnet er så hardt og "ubehagelig" men jakka ble strikket men ligger fremdeles umontert. Kan jeg spørre om hva du gjør for å få plaggene til å bli myke og gode? Vekten på kofta er bare suuuuper, men ellers? Får frysninger ved bare tanken:-(
    Hilsen fra sør tyskland
    Annette

    SvarSlett
    Svar
    1. Plagget blir mykere i vask, så det er bare å montere så blir du nok fornøyd. For tiden er "festjakken" Tonekofta som du finner på bloggen, også den i Kauni og et Gerd Auestad-design. Lykke til! Blogger du? Det hadde vært artig å høre hvordan det går. Ellers har jeg strikka en del i Finull fra Rauma. Det er også litt hardt, men blir mykt og behagelig etter vask.
      Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, Anette!

      Klem fra Ingunn

      Slett
    2. Hei Ingunn, tusen takk for hyggelig svar! Hmmm...har endel finull liggende også fordi jeg ikke kunne stå imot noen av fargene. Har strikket litt av de MEN...samme greia der...garnet klør og er ubehagelig å ha på. Desverre! Så hva gjør jeg....
      Kommer nok til å montere Fana'en før eller siden, flaut å bare la den ligge
      Og nei, jeg blogger ikke men leser noen få som jeg synes er koselige å følge med. Deriblant er du som du ser;-)
      God helg! Hilsen Annette

      Slett
    3. Hei, igjen! Dersom det klør etterat du har vaska plagget, så prøv med en t-skjorte med lange ermer under, og ev høy hals. Det er jo verdt et forsøk. Lykke til!

      Slett
  3. Kjempefin genser, som du absolutt kler! Det er så artig å strikke av restegarn, og etter innfallsmetoden som du sier, - for vi ser ikke resultatat før til slutt!
    Nydelig bilde av "Dag og natt" - som vi sier. Ser du kaller de Natt og dag. Blomster som vekker barndomsminner hos meg.... Det var så artig å plukke de, og sette de i ei skål, - for uansett hvordan de ble lagt i skåla, så reiste de seg opp og stod oppreist. Sant som du sier, om det er aldri så kaldt ute, så popper det opp noe, som gir oss sommerfølelse. Ønsker deg en flott sommer!
    Klem Inger G.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Og den har vært i daglig bruk siden den ble ferdig. Sol og fint vær her sørpå, men vi bor nær fjellet og det har vært mye kald vind i det siste. Forrige natt frøs en del sommerplanter også. Det er vel en grunn til at den store plantedagen var 10.juni i gamle dager. Men alt som vokser vilt klarer seg. Jeg nyter disse lyse junidagene. Mye som skal gjøres både her og der, men det gjelder å skynde seg sakte.

      Gode junidager-ønsker fra Ingunn

      Slett
  4. Du har strikket en fantastisk genser, kjære Ingunn. Det ser flott ut og det er spesielt fint når restegarn strikkes til et vakkert klesplagg. Jeg håper du liker å bruke den, selv om jeg håper du snart får varmere vær og kan nyte sommeren.
    De små fiolene er vakre. Har du også med deg levermosene, de små blå blomstene... som alltid vises så vakkert i de norske bloggene - det er den "norske vårblomsten" som jeg kalte den for meg selv.
    Alle gode ønsker til deg. Jeg sender deg en klem. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar! Varmen kom i går, og det ser ut til å bli like fint i dag. Det er alltid noe som må gjøres ute i finværet. Vi venter også på litt regn. Det er så tørt. De små stemorsblomstene som vokser i grøftekantene kaller vi Natt og dag. Det er nok riktig at det er den norske vårblomsten.

      Klem tilbake, Viola! Nyt de lyse dagene!

      Slett
  5. Så mykje fint du strikkar. God sommar til deg og :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Finværet fortsetter her, men vi skulle så gjerne hatt litt regn. Rikelig å foreta seg ute da, og vi bør vel egentlig nyte dagene. Men det hører også med til livet å ha litt å bekymre seg for, gjør det ikke?

      Slett
  6. Jeg er sen med svaret, og har ikke vært mye på blogg i det siste. Laget et innlegg i går. Både min mann og jeg har vært skadet, han i ryggen, og jeg ødela benet på en tur i skogen. Det er så trist på denne tiden av året, hvor skogturer er så deilig.
    Flott å se at våren også er kommet til deg. Blomster i fine farger er herlig i hverdagen. Og selvsagt er fargene i genseren kjempefine! Og du kler genseren veldig godt.
    Jeg ønsker deg mange fine og fargesprakende dager fremover.
    Hilsen fra Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dårlig med blogging her også. Det er alltid mye å styre med om sommeren, og dagene flyr avgårde. Jeg bodde i den genseren før varmen kom. Og nå har det heldigvis regnet en del. Skal stikke innom deg etterhvert. Ikke greit med skader og sykdom. God bedring!

      Klem fra Ingunn

      Slett
  7. Så herlig genser i flotte farger! Kauni gir veldig lette og gode plagg. Jeg har en Fanakofte i det, og den er en favoritt. De små blomstene i grøftekanten er ofte de vakreste. God sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Kauni er en innertier. Liker så godt det flerfarga garnet med lange fargeskift. Markblomstene klarer seg uansett. Nå er liljekonvallene kommet også etterat det begynte å regne.
      Fortsatt god sommer!

      Klem Ingunn

      Slett
  8. Hei, det har vært lite blogging herfra. Genseren din ble kjempefin. Jeg kjøper ofte bomullsgarn i farger jeg liker, og så setter jeg sammen etter innfallsmetoden. Da blir det strikkeplagg som ingen har maken til.

    Så håper jeg at det blir mange lyse, fine sommerdager før høstmørket kommer. Det er viktig for oss alle. Nyt sommeren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Genseren er i bruk stadig vekk. Det har vært kjøligere i det siste, men vi håper selvfølgelig på mer sommervær. Blogger lite jeg også om dagen. Det er så mye annet å ta seg til, og nå har vi hatt feriegjester og full fart fra morgen til kveld.

      Fortsatt god sommer!

      Slett