onsdag 3. august 2011

Endelig noen dager på Fjordruta....

Som mangeårig medlem av Kristiansund og Nordmøre turistforening har jeg fulgt utbygginga av Fjordruta med stor interesse gjennom mange artikler i årbøkene. I tillegg har turkamerat Karstein referert fra fine besøk på hyttene, så årets bursdagsønske var enkelt. Fjordruta er et sammenhengende rutenett på ytre Nordmøre med nybygde, selvbetjente hytter i naturskjønne omgivelser. Det er kort avstand mellom hyttene og kort avstand til vei, så her kan en lett endre turplanene ved behov.

Vi møtte Karstein i Aure og var klare for Rovangen da vi oppdaga at Hans sin nyinnkjøpte lakenpose lå igjen i Trondheim. Ingen butikker i Aure hadde lakenposer, så her var gode råd dyre. Så kom Karstein på at hans tidligere kollega Britt er hyttetilsyn på Rovangen, og en telefon seinere var problemet løst. Ikke nok med det, han kom tilbake med en pose nybakte boller, og gjett hvem som ville ha æren for at turen kunne starte med boller og kaffe i Tverrbotn i Auredalen!

En times gange seinere var vi framme ved Rovangen, og mitt første møte med hyttene på Fjordruta var imponerende. Her var alt gjennomført til minste detalj, kjempegode senger med lekkert sengetøy, velutstyrt kjøkken med hvite, fine kopptuer og håndklær og reint og ryddig over alt. Beliggenheten ved Rostolvatnet er flott, så om jeg ikke kan kalle det bading, så ble det i hvert fall en kald avrivning i vannet.

Den nye hytta på Rovangen.

Natt over Rostolvatnet.

Dagen etter starta med samme fine været, så det var bare å glede seg til turen mot Storfiskhytta.

Karstein på vei opp fra Rovangen.

I det klare været var utsikten praktfull.

Turen fra Rovangen til Storfiskhytta er beregnet til 6 timer, og vi var heldige og hadde strålende vær det meste av turen. Siste halvtimen regna det imidlertid ganske kraftig, så vi var kalde og våte da vi kom fram. Vi spøkte med at vi hadde tatt dusjen underveis, men det var godt å komme til varm hytte og en omgang med vaskekluten. Stor takk til Arild fra Os i Østerdalen som hadde kommet før oss.

Lys lapskaus og et glass vin ble rene herremåltidet.

Oppholdet på Storfiskhytta var utrolig godt. Her koser jeg meg med bundingen som hadde fått plass i sekken for første gang på hytte til hytte-tur.

Klare for avmarsj fra Storfiskhytta i tåke og regnyr. Vi hadde tenkt å returnere til Rovangen for å hente bilene i Tverrbotn, men slik gikk det ikke.

Her klarte vi å ta feil av veien i tåka og endte på Klakkan. Det ble et lykkelig feilvalg da vi hadde rista av oss irritasjonen. Kilometrene lang grusveien ned til riksveien gikk greit med mange fine naturopplevelser underveis.

På Bakk-setra ble det lunsj og klesskift før vi gikk videre.

Nydelige vannliljer langs veien.

Sant nok, men vi gikk heldigvis nedover.

Vel nede ved riksveien viste det seg at det ikke gikk buss der i sommerferien, og drosje var det heller ikke lett å få tak i, men vennligheten er stor i Årvågsfjorden og bonden på Sjøli gard tilbød seg å kjøre oss de tre milene til Tverrbotn. Vi var overveldet og hadde en hyggelig tur i "drosjen" tilbake til bilene.

Etter en tur innom coopen i Aure gikk ferden videre mot Imarbu. Den ligger vakkert til i strandkanten bare 10 minutters gange fra parkeringsplassen.

Et gourmetmåltid på Imarbu.

Farvel Imarbu for denne gangen. Naustet i bakgrunnen.

Til tross for tåke og regn hadde vi lyst til å besøke Gullsteinvollen før vi ga oss. Og det er jeg glad for. En kjempetrivelig hytte å spise nista si i en halvtimes gange fra den ene bilen og en time fra den andre. Hit vil jeg gjerne tilbake for å overnatte og se utsikten i klarvær.

Siste dagen måtte Karstein fram med Olav Thon-lua si. Karstein besøker hyttene på Fjordruta både sommer og vinter og da hører denne lua med. Olav Thons stiftelse har bidratt med store midler til bygging av hyttene. Jeg sender også en vennlig tanke til alle som har vært med på utallige dugnader og til hyttetilsyn som holder alt i perfekt stand. Og neste sommers tur er allerede under planlegging...