onsdag 21. februar 2024

Februarminner

Hyggelig melding på bloggen! En av mine lesere venta på nytt innlegg bare for å høre om jeg hadde det bra! Tusen takk! Det er gjerne slik at blogginga ofte kommer i annen rekke, men nå starter dagen med det til en forandring. Det har vært og er fortsatt krevende tider med sykdom i nærmeste familie, men nå er det en liten pause i service på egen kropp. Fastlege, diabetessykepleier, tannlege, netthinnefotografering mm er unnagjort.  Kontroll og behandlinger finner gjerne sted i Kongsberg eller Drammen, og det tar dagen. Jeg er glad og takknemlig for all hjelp, men det er mye logistikk som følger med å ha kroniske sykdommer.


Vinter med mye snø! Bilde tatt for noen dager siden:



Det har blitt mye snømåking, men velger å ta det som trening. Og mye vedbæring.




4 pannebånd  med twist er klare. Hoem strikkedesign. Det flerfarga garnet er fra Færøyene, og det andre garnet er Babysilk fra DSA. Kjekke ett-nøsteprosjekter.



Disse vottene fikk jeg inspirasjon til på bloggen Cathrines Kreative Hjørne. Jeg oppdaga fort at her måtte jeg tilpasse oppskrifta ganske mye. Disse vottene er strikka i Lima fra Drops, og det garnet har jeg ikke prøvd å tove før. Vottene ble myke og behagelige etter to runder i vaskemaskinen på finvask 40 grader. Jeg hadde ikke nok Lima i lageret da jeg starta, så dette er et restegarnsprosjekt. Blir nok flere slike etterhvert. Jeg har stort sett tova med garn fra Rauma før, finull eller vams.



Julegaven til meg selv ble Skråpånatta av Lars Mytting! Så kjøpte jeg Søsterklokkene sist jeg var i byen for å kunne lese alle tre bøkene i sammenheng.



Er ferdig med Søsterklokkene. Mye leseglede igjen!




Som dere ser er det mye vinter igjen her, men dagene er blitt lengre og lysere, og jeg må si jeg er heldig som kan gå på ski, ta en tur med sparken eller en tur på beina med piggsko.

Det blir nok piggskotur i dag.


Tusen takk for hyggelige kommentarer på siste innlegg!

Ønsker alle mine lesere en riktig fin onsdag!


Klem fra Ingunn

9 kommentarer:

  1. jeg venter ogsaa paa nye inlegg. alle tiders blogg, Mary Ann

    SvarSlett
  2. Kjære Ingunn, først og fremst de beste ønsker for deg og dine, slik at du kan mestre alt godt. Du er så flink til å behandle snømåkingen din som en sport... Jeg kan bare sende jubel til deg fordi ja, vi må ta livet som det er og gjøre det beste ut av det selv.
    Det regner der jeg bor, du vet jeg vil gjerne ta skiene mine og ta en liten løpetur med deg... og selvfølgelig skulle vi også gjøre snømåkingen sammen.
    Ja, jeg liker veldig godt å tenke på å strikke sammen :-)) Jeg elsker disse tovede vottene, når det er skikkelig kaldt er de best.
    Jeg leste «Søsterklokkene» av Lars Mytting, veldig interessant for meg fordi jeg er født i Dresden og kirken Wang fra Valdres/Vang ligger "Riesengebirge". Den norske maleren Johan Dahl ønsket å få den installert i Oslos bypark – fordi den skulle rives – men planen hans mislyktes. Dahl bodde i Dresden på den tiden og han klarte å få den prøyssiske kongen til å kjøpe kirken. Dahls student demonterte kirken i Vang og til slutt ble den plassert i "Riesengebirge" ved foten av Sněžka. Jeg var der mye og besøkte ofte kirken.
    Jeg skal se om jeg får tak i de to andre bøkene til Lars Mytting, for det er en trilogi som du viser.
    En klem fra Viola til deg

    SvarSlett
    Svar
    1. Leser du Søsterklokkene på norsk? Jeg er omtrent halvveis på Hekneveven nå. Den har jeg lest før, men jeg har jo glemt en del. Spennende opplysninger om kirken fra Valdres. Jeg får jo lyst til å vite mer..... Nå er det mildvær her, og i dag har det snødd ganske mye. Våt og tung snø som vi kaller sludd. Det er meldt finere vær til i morgen. I kveld blir det nok strikking og TV. Så koselig å høre fra deg.

      Stor klem tilbake til deg, Viola!

      Slett
  3. Så fint at du er i form både for strikking, måking og turgåing!
    Du skriver om bøkene til Lars Mytting. De er kjempefine! Og jeg kjenner Lars. Han var redaksjonssjef hos forlaget Damm da jeg skulle utgi min bok, og det var han, som for 17 år siden, bestemte at den skulle utgis. Han hadde også ideen til tittelen - Fargene forteller. Nå har boken kommet i 8 opplag, så jeg har mye å takke Lars for.
    Da ønsker jeg deg og dine god bedring, og en hyggelig helg!
    Jeg tror at du hadde sendt et svar på mitt siste innlegg. Det ble dessverre borte da jeg skulle legge det ut. Veldig trist! Kan du skrive et par ord igjen? Tusen takk. Klem fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er jeg midtveis i Hekneveven for andre gang. Nesten umulig å legge fra seg boka denne gangen også. Fint å få lese bøkene i sammenheng. Så artig at du kjenner forfatteren. Det hender det forsvinner ting for meg også. Jeg prøver på nytt. Riktig god helg til deg også, og takk for ønske om god bedring! Det trengs virkelig!

      Klem fra Ingunn

      Slett
    2. Hei igjen Ingunn. Det er jeg som tok feil. Din kommentar var til mitt innlegg om blomstene, innlegget før det siste. Jeg var ikke klar over det. Så nå er det lagt ut! Beklager, og takk for nok en hyggelig kommentar. Gode dager ønskes av Tove/fargeneforeller

      Slett
  4. Du har mye snø enda ja, - og du liker godt å gå på ski, - så det passer jo. Etterhvert forsvinner den nok, men du er nok vant til dette, og tar det som det kommer, virker det som.... hehe
    Her ligger det noen små flekker igjen.... ellers er den borte.
    Både hårbåndene og tova-vottene såg skikkelig gode ut. Og du er en reser med strikkepinnene fortsatt. Leit med sykdom, - både hos deg selv og i nærmeste familie.
    Ser at vi leser samme bøkene nå, - jeg har kommet et godt stykke inn i "Skråpånatta", etter å ha leste de to første... Den er forferdelig tykk og tung, (fysisk) og vanskelig å holde når jeg leser "på senga", - så den har jeg lest mye av i godstolen på stua. :) Kjekt med interressant lesing!
    Nå ser vi vel fram mot våren alle sammen, tenker jeg.
    Ha en fin dag videre.
    Klem Inger G.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er kommet til tredje fortelling i Hekneveven. Synes ikke dette er sengelektyre, så godstolen på stua er nok et bedre alternativ. Jeg leser også på dagtid. Idag har jeg vært på fjellet på ski. Sol ,god temperatur og silkeføre. Bedre blir det ikke. Mye folk i løypene også. Det er vinterferie her denne uka som kommer. Jeg bor i en hyttekommune og håper selvfølgelig at det er folk på hyttene. Fineste tida nå utover...

      Klem fra Ingunn

      Slett