onsdag 9. november 2022

Novembersysler


Da var jeg i gang med klingebaksten. Disse leivene ligger godt innpakket i plast, dynetrekk og pledd til i morgen og blir smurt med Kviteseid-smør og sukker. 
Denne klingen hører med til ethvert julebord i Numedal, og det er ulike oppskrifter fra grend til grend. Smøresida ligger opp her, og den blir bretta og delt i 4 snipper. 
10 snipper i hver pakke.  Med plastpose, frysefolie og gråpapir holder de seg fint i fryseren i minst et år. 
Jeg er ikke vokst opp med denne baksten, men har tatt skikken dit jeg kom. 
Kjempegod kaffemat, og uten sukker er klingen en god følgesvenn til rakfisk m.m.
Det blir nok flere dager med takke og kjevle i "gamlestugo".

Tjukklefse, potetlefse fra Nordmøre og grøtlefse fra Troms er allerede på plass i fryseren.



Ferdig kjevla potetlefse. Kjevlet har jeg arva etter svigermor.



Så ble det to porsjoner med smultringer her en dag.



Alt som skal fryses kan gjøres ferdig i god tid.


Disse kolakakene er enkle å lage og er favorittene til barnebarna i Kristiansund.  
De går i posten etterhvert. Svensk oppskrift og smaker karamell.



Tar med oppskrifta her hvis noen har lyst til å bake.


Kolakaker

200 g margarin
2 dl sukker
2 ss vaniljesukker
2 ss sirup 
5 dl hvetemel
2 ts bakepulver

Rør margarin og sukker hvitt. Tilsett resten og arbeid det lett sammen. 
Rull ut 5 lengder og legg de på to stekeplater. Trykk de litt flate og stek ca 10 min på 200 grader midt i ovnen.  
Skjær på skrå når du tar lengdene ut av ovnen. Bildet viser 1 og 1/2 porsjon.
Lykke til!


Den første snøen kom på mandag, men nå er det mildere,  og det meste av snøen har smelta.





Ta deg tid til å lytte til Regnvejrsdag i november! Helt nydelig!


Ønsker alle gode novemberdager!


Klem Ingunn

14 kommentarer:

  1. Kolakakene ser bra ut og går raskt å lage... takk for oppskriften. Jeg vil prøve det.
    Det er alltid flott å følge Lefsebäckereien din. Et lite kunstverk, hvordan du kjevler ut deigen jevnt og rundt :-)
    Snøen kom tidlig... vi skal få frost neste uke, nå blomstrer georginer og mye annet i hagen min og i skogen fortsatt. Jeg nyter :-)))
    Jeg har ull for en kofte, det blir et langt prosjekt...
    Mange hilsener til deg kjære Ingunn.
    Ha det gøy med juleforberedelsene, jeg gleder meg til å se mye av det... p.s. snøen din også, når tiden er inne for det. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig hilsen! Det er kjekt med juleforberedelser, og nå strikker jeg til julemarked om 14 dager. Det hører også med i førjulstida. Og denne gangen har jeg brukt mye garn som jeg hadde liggende. "Lagergarn" som jeg sier. Det kommer nok på bloggen etterhvert.

      Klem til deg, Viola!

      Slett
  2. Du verden, tenk å være i gang med julebaksten allerede! De lefsene eller klingene såg sabla gode ut, og potetlefse fra Nordmøre.... mmmmm
    Alt såg veldig godt ut! De Kolakakene vil jeg prøve. Jeg har laget Brune pinner tidligere, og de er også knakende gode. Minner litt om Kolakakene.
    Koselig sang du la ut link til, og den passet til meg i dag, - for her høljeregner det, og det har det gjort lenge nå.... 10 plussgrader, og ingen ting som kan minne om vinter enda.
    Jeg skal "pakke på meg" regnklær og komme meg ut nå!
    Ha ei riktig god helg!
    Klem Inger G.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heier på deg. Ut på tur uansett vær! Ja, lag kolakaker. De smelter på tunga. Jeg er veldig glad i all slags lefser, men det er rikelig med karbohydrater i dem og ikke bra for meg med type 1-diabetes. Synes det kan være vanskelig å beregne insulinmengden selv etter å ha hatt sykdommen i nesten 30 år. Men det hjelper bestandig å gå tur. Så derfor er det bra for meg.

      God helg fra Ingunn

      Slett
  3. Så fantastisk! Skulle gjerne vært del av en tradisjon med bakstekoner som kommer sammen og baker lefser! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Synd du er så langt unna. Veldig kjekt med all takkebakst, og veldig koselig å bake sammen. Har planer om å bake potetlefser med ei venninne før jul. Rømmebrød er også godt, og det stekes også på takke. Tradisjonsbakst fra Numedal og Hallingdal.

      Riktig god helg fra Ingunn

      Slett
  4. Nå ble jeg kaffetørst og kakesugen! Lefsene dine høres nydelige ut, og morsomt å lese om kakene som går i posten til barnebarna! Jeg har ikke begynt på julebaksten ennå, men det er nok like rundt hjørnet! Takk for hyggelig kommentar på innlegget mitt om julepynt! Og god helg! Klem Cathrine

    SvarSlett
    Svar
    1. Kakene smaker som kjent best før jul, og så er det noe som heter "smakekaker"! Det følger mye hygge med å bake så jeg er glad jeg har sansen for det. Men det går jo an å kjøpe også. Mye god hjemmebakst på julemarkeder.

      God helg til deg også! Klem Ingunn

      Slett
  5. Hei. Det er nesten slik at jeg kjenner lukten av hjemmebakst helt hit nord! Og takk for oppskrift på Kolakaker, det tror jeg aldri jeg har smakt. Du skal ikke se bort fra at jeg prøver meg på den oppskriften. Jeg har sansen for kaker som skal skjæres opp - raskt og enkelt. Jeg har flere typer småkaker som lages slik, som mandelknekter, brune pinner og biscotti. Jeg er ikke veldig tradisjonell i valg av oppskrifter til jul - tenker vel snarere at baker jeg for eksempel biscotti mange år på rad, så blir det en juletradisjon her i huset!
    Ha en god helg og en flott advent!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kolakakene ligner på brune pinner. De smaker som karamell. Superenkle å lage. I dag har jeg pakka dobbel porsjon til barnebarna i Kristiansund. Stekte kling i går, og i dag har jeg smurt og pakka, og i morgen går en STOR eske i posten. Har bilen på verksted så jeg må få en venninne til å kjøre meg. Esken gikk ikke i noen av sekkene jeg hadde. Vi har fått bra med snø, men i dag har det regna så sparkføret forsvinner muligens.

      Riktig god førjulstid fra Ingunn

      Slett
  6. Sannelig har du virkelig stått på! Høres deilig ut alt sammen. Men det er jo også slitsomt. Så du må kose deg også i adventstiden.
    Jeg var også flink til både baking og laging av julemat gjennom mange år. Men ingen spiser noe særlig julekaker hos oss lenger, og alt av julemat, fra lefser til alle påleggsvarianter får vi av sønn og svigerdatter. Vi er virkelig heldige, og vi feirer jul hos begge sønnene i Åsgårdstrand også sammen med barnebarna.
    Gode førjulsdager ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig hilsen! Det skal være travelt denne tida på året. Men jeg prøver å komme meg ut for å få dagslys og trim. Jeg føler jeg trenger begge deler. Men jeg koser meg med å stelle i stand. Jeg er også glad i å skrive julepost. Og så strikker jeg. Akkurat nå er det mariusinspirert julestrømpe til yngste barnebarnet på 2 år.

      Ønsker deg ei fin adventstid!

      Klem Ingunn

      Slett
  7. Lefsene dine ser så gode ut! Og smultringene så også fristende ut :) vi hadde et lite dryss av snø her også, men det forsvant etter en dag. Ha en fin adventstid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Lefser er godt, ingen tvil om det, men jeg må være forsiktig da det er masse karbohydrater som gir høytblodsukker for meg med type 1 diabetes. MEN det er jo ikke noe vi spiser til daglig. Det er kjekt å bake og servere og hører så absolutt til på julebordet. I dag har det regna litt her, og det tærer på all den fine snøen vår.

      God adventstid til deg også!

      Klem Ingunn

      Slett