onsdag 30. november 2022

LUER

 


Vinteren er i anmarsj, og det er tid for luer.




December bloom hat fra Drops design.

Garn: Karisma

Pinner: 3,5 og 4

Garnforbruk: ca 75g




Friarlue

Garn: Karisma mix grå

Pinner. 4

Opplegg: 60 masker, 11 rapporter

Str. L

Garnforbruk: ca 85 g




Holly Jolly hat fra Drops design

Garn: Karisma, rød og hvit

Pinner: 3,5 og 4

Str M

Garnforbruk: ca 60 g




Holly Jolly hat 

Garn: Karisma, lys grå og rød

Pinner: 3,5 og 4

Str: L

Garnforbruk: ca 70 g




Rullelue

Garn: 1 tråd hvit tynn alpakka og 1 tråd lilla Pickles Silk mohair

Rundpinne og settpinner: 3,5

Garnforbruk: ca 50 g




Friarlue

Garn: Drops merino extra fine

Pinner: rundpinne nr 4

Opplegg: 50 m, 10 rapporter

Garnforbruk: ca 65 g

Dette er ei forholdsvis lita lue uten oppbrett, men det var så mye garn jeg hadde.




Her er en annen variant.

Garn: Classic cotton merino

Pinner:  Rundpinne nr 4

Opplegg: 60 m, 11 rapporter

Garnforbruk: ca 80 g




Friarlue

Garn: Drops Sky mix alpaca

Denne lua har samme maskeantall og samme antall rapporter som lua over.

Eneste forskjellen er at denne er supermyk og veier bare 45 g.



Det er flere luer som er ferdige, men jeg må vel gi meg for denne gangen.

Grunnen til denne lueproduksjonen var et forestående julemarked som vi dessverre 

måtte måtte melde avbud til pga sykdom, 

men 3 av disse  luene har allerede fått nye eiere.

Så har jeg hatt en opprensk i garnlageret og fått strikka mye av det vi kaller restegarn.


I dag har jeg tatt sesongens første sparktur.




Med dette bildet vil jeg ønske dere fine desemberdager!

Anbefaler en tur ut for dagslys og mosjon. Vi trenger begge deler.



Klem Ingunn

18 kommentarer:

  1. Å kjære vene, - har du strikka alle disse luene?? Skjønner at du er flittig, med både det ene og det andre! Misunner deg all denne snøen.... Jeg savner så forferdelig ett kvitt lag på det som er ute nå. Dagene er veldig korte og alt er så mørkt.... Her meldes det litt snø om 5 -6 dager, - men den forsvinner vel like fort igjen,... slik er det som du vet her hos oss. Nei nå får jeg komme meg igang med den kaka jeg har lova å bake i dag.... bursdag i familien, og da er det greit at flere tar med noe!
    Ønsker deg ei fin adventstid framover.
    Inger G.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble med ett lysere og triveligere da snøen la seg og det klarna opp. Ja, jeg strikker og strikker, og i kveld skal vi ha julebord på strikkekafeen. Julemiddag og et lite glass vin for den som ikke kjører og medbrakt strikketøy selvfølgelig. Gleder meg.

      Ønsker gode førjulsdager til deg også!

      Klem Ingunn

      Slett
  2. Her var det litt å velge mellom! De er fine alle sammen, så du får nok solgt dem etter hvert! Jeg liker best den du kaller "Friarlue", da den har en lubben kant rundt pannen. Du viser også to vakre bilder, som gir meg god julestemning. Gode advents/strikke-dager ønskes av Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. Friarlua lærte jeg å strikke på et kurs på Østlansk lærerstevne for mange år siden. Lua strikkes fram og tilbake i rillestrikk med forkorta rader som utgjør "fellinga" i toppen. Kurset het faktisk "Den første strikkeopplæringa". Her er det fortsatt kaldt så julesnøen blir nok liggende, og godt er det. I dag hadde vi både elg og rådyr rundt husa her. Veldig kjekt så lenge de ikke går løs på syrinene mine.

      Fortsatt god førjul fra Ingunn

      Slett
  3. Så koselig desemberbilde med snø og sparkføre! Og flotte strikkeluer! :) Jeg har hatt juleverksted her med barnebarnet som vi pleier. Nå er hun blitt 15 år og vet hva hun vil. Hun ville hekle luer til brødrene sine! Men hun hadde aldri heklet før. Det lærte hun fort, så nå går det unna. Tror noen blir gledelig overrasket på julaften :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig med juleverksted og et lærevillig barnebarn! Det heier jeg på! Artig om du får lov til å vise luene på bloggen etter julaften. Selvgjort er velgjort! Takk for fin kommentar! Det ser ut til at vinteren er kommet for å bli, men vi kunne fått litt mer snø....

      Ønsker deg fine førjulsdager!

      Klem Ingunn

      Slett
  4. Så mange fine luer du har strikka, synd det ikke ble deltakelse på julemarked, Men du får sikkert flere muligheter til å selge dem. Så fint det så ut med sparkeføre! Vi har også fått litt snø, men tror ikke det er sparkeføre. Det minner meg om barndommen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var kjedelig at vi ikke kom oss avgårde på julemarked, men da ble det desto flere julegaver. Sparkføret er også en saga blott. Strøbilen kom neste dag. Men kuldegradene holder seg. 20 minus nå i kveld. I morgen er det julemøte i helselaget, og jeg må nok finne fram det side ullskjørtet mitt.

      Ønsker deg fortsatt fine førjulsdager!

      Slett
  5. Jeg liker stjernen din på vinduet med snøen utenfor :-))) og jeg elsker luene med de norske mønstrene - men jeg liker også Friarlue veldig.
    Det er synd at julemarkedet ikke ble noe av.
    Vi har også snø - yay, det er en del av vinteren - ikke sant :-)))
    Mange hyggelige hilsener til deg Ingunn.
    En klem fra Viola.
    Kos deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kjempefint med skikkelig vinter. I dag har det vært 21 minusgrader, men nå er det bare 19. Juleforberedelsene tar det meste av dagen, men jeg går en tur hver dag. Trenger både lys og mosjon. Fortsatt god adventstid!

      Klem Ingunn

      Slett
  6. Her var det mange gode og flotte huer. Trengs det no framover. god adventstid :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ganske så kaldt om dagen, og o dag måtte jeg fram med skinnlua. Kari Traa modell. Pleier å ha den i sekken på skitur på kalde dager. Så god å ta den på i matpausen.

      Fortsatt fin adventstid!

      Klem Ingunn

      Slett
  7. Det er lang tid siden, jeg har besøgt din blog, som er så hyggelig. Som altid fint strik du poster om. Kiggede efter din strikkemåde med perler, men kunne ikke finde den. Dog gør det ikke noget, for så må jeg blot øve mig. Rigtig glædelig jul til dig og din familie

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre fra deg! Ja, det er lenge siden, men jeg har ikke glemt deg og alt det fine garnet jeg fikk av deg. Jeg har fortsatt litt igjen. Det blir nok brukt i pulsvarmere etterhvert. Her har vi fått bra med julesnø, og yngste datter med familie er kommet på julebesøk. Riktig god jul til deg og dine! Håper det står
      bra til med deg!

      Klem Ingunn

      Klem Ingunn

      Slett
  8. Så mange fine lue . Imponert .🤩

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Hyggelig å høre! Godt nytt år! Du må gjerne bli følger av Bundingen!

      Hilsen Ingunn

      Slett
  9. Hadde håpet på nytt innlegg fra deg! Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk fordi du husker meg og godt nytt nytt år! Det har vært litt heftig her, så derfor. Det er lettere for meg å legge ut noe når overskuddet er der. Men har ikke gitt meg og håper å være på plass en av dagene

      Klem Ingunn

      Slett