torsdag 23. september 2021

MARIUS-SOKKER


Mariusmønsteret er en klassiker, 
og jeg blir aldri lei av å strikke det.
Denne gangen er det brukt til sokker.
Her i originalfarger, herrestørrelse, 
Viking sportsragg og pinner nr 4.
Disse er solgt.


 
Det ble to par av disse.
Samme garn, samme størrelse, men pinner nr 3,5.
De ble naturlig nok noe smalere og tettere.


 
Det er noe med at bordet fanger.
Jeg brukte det garnet som var i lageret,
og jeg har tenkt på julegaver her, 
så får vi se om de forsvinner ut av huset før den tid.
Det gikk litt fort med paret til høyre,
og jeg oppdaga ikke at jeg hadde glemt en mønsterbord,
men å ta den til slutt fungerer også, 
og vipps så hadde jeg et ekstra par.


 
Til slutt et par i damestørrelse.
Jeg hadde bare to nøster i rust,
og det grønne er en rest av ukjent opprinnelse,
noe tykkere enn sportsragg.

Det ble 9 par Marius-sokker i denne omgang,
og det har minka i garnkassen.
Det neste Marius-prosjektet blir nok pannebånd,
men akkurat nå er det luer på gang.



Fra gårsdagens tur i skogen etter tyttebær.
Mener det er siste gang i år,
men vi får se.....



Nå er bæra godt moden slik jeg liker den.


Så har jeg laga masse eplemos.
Heldige meg som har ei venninne med stor eplehage,
og med så mye epler må jeg lage eplekake i langpanna.



Dette er ei gammel oppskrift med mye sukker,
men denne gangen har jeg brukt bare halvparten av sukkermengden med like godt resultat.


Som dere ser har det vært mye matauk.
Veldig kjekt å kunne høste av det naturen har å by på.


Håper det står bra til med dere der ute!
Takk for kommentarer på siste innlegg!

Sitter her med gode intensjoner om å blogge oftere
og være flinkere til å lese og kommentere.
Det er jo så hyggelig! 


Klem fra Ingunn









 

21 kommentarer:

  1. Ja da har vi strikket Marius begge to! Alltid et kjekt og anvendelig mønster. Tyttebæra kan du få ha, men den eplekaka så utrolig god ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Eplekaka er kjempegod, lunka med en litt vaniljeyoghurt på, krem, vaniljekesam eller is. Rørt tyttebær er også godt, men for meg med type 1 diabetes er det nærmest følingsmat. Men veldig kjekt å være i skogen og plukke da.

      I dag regner det her, og litt kjølig er det også. Blir nok innesysler til det lysner opp.

      Riktig god helg!

      Slett
  2. Såg utrolig god ut den eplekaka! Og masse tyttebær 😋 nydelig å ha til både kjøttmiddager og vafler framover. Jeg lager trollkremtyttebær og putter i fryseren, og derfor skriver jeg vafler.... 😂 Og når jeg ser på Mariusmønsteret så ser jeg faktisk at det er mye likt Setesdalskofta jeg nå har startet på.

    Ønsker deg og dine fine høstdager fra meg på NordKypros 😁

    SvarSlett
    Svar
    1. De gamle mønstrene kan vi ta fram igjen det som, Setesdal også. Var så moderne med broderier på da jeg gikk på gymnaset, men de var så dyre så det ble nok bare bånd og hekter på min. Eplekake er en innertier. Kjekt å ha et lager i fryseren. Håper på mer besøk snart....

      Fortsatt fin ferie, og god helg!

      Slett
  3. Sikke en masse fine sokker du har lavet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nå kan vi vente oss kjøligere dager, og da er det godt med varme sokker. Tror disse blir julegaver.

      Fortsatt fin sødag fra Ingunn

      Slett
  4. Fine sokkar som varmar godt framover :) God helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sokker trenger alle og er alltid velkomment. Har opplevd en ungdom som hadde kun ett julegaveønske, nemlig heimestrikka ullsokker. Nesten rørende, og veldig kjekt å kunne oppfylle det ønsket.

      Fortsatt god søndag herfra! Sol og 12 grader i øyeblikket.

      Klem

      Slett
  5. Du strikket fantastiske Marius-sokker, kjære Ingunn, de første passer perfekt sammen med genseren min :-)) Fantastiske bær, vi har dem ikke her ... Jeg vil smake din deilig kaken :-)
    Jeg bruker også mindre sukker i baking enn i oppskriften, og det smaker fortsatt fantastisk.
    Mange hilsener til deg. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Marius i originalfarger er alltid en fulltreffer! Tyttebær erlitt sure, men nå er de mørkerøde og ganske søte og er kjempegode til syltetøy sammen med kjøttretter eller på brødskiva. Eplekake er en favoritt hos oss, og dette er en gammel god oppskrift. Synes det er så morsomt å bake.I går ble det grovkveitekjeks, og i morgen skal jeg steike flatbrød.

      Ellers strikker jeg balaclava til Klara. Kommer på bloggen etterhvert....

      Klem til deg fra meg!

      Slett
  6. Så flotte "lester" (det er det vi vesterålinger kaller hjemmestrikkede ullsokker). Det er alltid godt å ha noen som kan strikke og sørge for at familie og venner er varme på beina. Tyttebær er godt, og nå er den moden her også. Vi pleier å si at den skal ha en frostnatt for å få frem søtheten. Og: epler og kanel blir ALDRI feil! Ha en flott uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjært "barn" har mange navn. På Nordmøre der jeg kommer fra sa vi "labba". Det er ikke mange som gidder å strikke helt vanlige sokker lenger, men veldig grei Tv-strikk synes jeg da.

      Ønsker deg ei fin uke!

      Klem

      Slett
  7. Læstan,som vi sa på Finnmarka,var nydelige.Litt misunnelig på dere som kan strikke mønster. :) Er flott å kunne høste av markens grøde.Åsså så godt det blir. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke spesielt vanskelig å strikke mønster. Det er bare trening som skal til. Ser du lager mye fint av perler. Det kan ikke jeg. Ja, vi må høste av naturen, og i år har det vært mye godt å finne.

      Slett
  8. Tusen takk for hyggelig melding hos meg! Ja, det var et godt stykke arbeide i de to Marius-genserne (den ene konfirmanten er 191 m høy), men resultatet ble jeg veldig fornøyd med! Isydde ermer er best til gutter, ja. Men det vanskeligste å få pent, også. Ble fornøyd med halskanten også - jeg syr alltid en omgang vrang til brettekant. Jeg ser du også har jobbet med Marius-mønstret i det siste, og sokkeproduksjonen din er imponerende! Eplekaken så kjempegod ut! Ha en fortsatt fin uke, Ingunn! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. De er alltid kjekt å se innom hos deg. Du er flink, kreativ og arbeidssom. Slikt blir det fine resultater av,
      Jeg baker brød og rydder. Venter besøk av datter med fam i helga. Mye å glede seg til når det også blir strikkekafe i kveld.

      Ha en fin dag!

      Slett
  9. Det er morro å strikke marius sokker. Det er og ein god måte å bruke restegarn.

    Lag deg ein god dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Javisst er det artig med Mariussokker, og til den øverste borden trengs det ikke mye garn.
      Dagen er fin, 11 plussgrader og overskya. Så har jeg nok arbeidsoppgaver. Det er også en velsignelse.

      Klem

      Slett
  10. Mmm, nybakt også 😋 som du frister. Så flotte marius-sokker du lager 🥰 du er så dyktig. Koselig blogg å lese Ingunn 😊 ønsker deg fin høst, klem fra trøndelag 🍁🍂🧡

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode ord!En liten kakebit til ettermiddagskaffen er alltid godt, og eplekake er populært. Strikker votter akkurat nå med tanke på to julemarkeder her i kommunen.

      Her har vinteren vært og hilst på, men den første snøen har tina. Tid for dekkskifte og vintersko.

      Riktig god helg!

      Klem

      Slett
  11. Takk for hyggelig kommentar hos meg. Ja, det å synge er viktig.
    Flotte sokker. Min svigerdatter strikker mye, og har holdt oss med det vi trenger, både sokker, tøfler, jakker med mer. Hun er kjempeflink.
    Herlig eplekake - jeg kjenner duften helt hit.
    Det er gøy å plukke bær. Vi plukket vel ca. 35 liter blåbær, og et par liter tyttebær.
    En god helg ønskes deg av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett