onsdag 19. mai 2021

ANKERS TRØYE 2


 Da var Ankers trøye nr 2 klar,

og denne passa akkurat til meg, heldigvis.

Garn: Falk fra Dalegarn ( Dette garnet produseres ikke lenger, men jeg fikk tak i det i den lokale garnbutikken).

Pinner: 3,5 og 4

Garnforbruk: ca 450 g

Nå har det heldigvis blitt litt varmere her,

så denne blir nok god å finne til høsten.


Ett av vårtegnene her er at elva stiger.

og det er fashinerende med mye vann i god fart.

Og veldig enkelt å forstå begrepet "vannkraft"!






Så har vi vært heldige og hatt besøk av barnebarn 

vi ikke har sett siden jul.



Klara Johanne på tur med mormor.



Og Ellinor klar for tur med pappa.


I dag skal jeg få vaksinedose nr 2. Hurra!


Håper vi kan feire 17.mai på tradisjonelt vis til neste år!

I år, som i fjor, ble det tur i skogen med flagg i sekken for oss.



Det er 9 grader og sol i øyeblikket,

men vi hadde frost i natt.

Ønsker fortsatt fine maidager til dere alle!


Klem fra Ingunn


16 kommentarer:

  1. Fin Ankers trøye til deg. Jeg har plagdes med størrelsen på det jeg strikker for tiden, men heldigvis ble jakken passe til meg. I dag fikk jeg vaksine 2, så nå håper jeg det snart blir fortgang i åpningen av samfunnet. Flere og flere blir heldigvis vaksinert. Ønsker deg en fin dag videre!

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Det stemmer ikke alltid for meg heller, men så bruker jeg ofte garn fra lageret og synes det er vanskelig å treffe med strikkefastheten.( Legger nok ikke sjela mi i det heller). Jeg er også fullvaksinert, men det er lett å bli mismodig med alle de smitteutbrudda som dukker opp. Får nok fortsette med turer i skogen strikking og baking ei stund til. Riktig god pinsehelg!

    SvarSlett
  3. Slike vakre bilder, kjære Ingunn, jeg er veldig glad for å se deg ... flagget i sekken var flott - ingen Korona må ikke ødelegge all kultur og verdier -
    og de søte bildene av barnebarna og faren, en herlighet :-)
    Genseren din er vakker og hjemmet ditt er koselig :-) jeg liker :-))
    Mange hilsener fra Viola. Happy Pinse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for gode ord, Viola! Her regner det i dag etter en fin dag i går. Det grønnes overalt nå, og det skal det gjøre i den fineste og lyseste tida på året. Jeg er fullvaksinert, og bør være optimistisk, men denne smitten dukker opp igjen gang på gang. Liker det ikke....

      Riktig god pinse til deg og dine!

      Klem til deg fra meg.

      Slett
  4. Så fin Ankerstrøye! Det er et fint mønster, jeg har også lyst til å strikke den. Men jeg synes det er vanskelig å få riktig størrelse når jeg strikker ovenfra og ned. Det var nok koselig med barnebarn på besøk. De ser så gode ut! Til onsdag skal jeg også få vaksine nr 2. Det må vel bli bedre etterhvert når flere har fått vaksine. God pinse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bommer også på størrelsen rett som det er, men så er jeg heller ikke bekvem med ettersittende plagg. Dette er ikke en genser jeg kan ha under et ytterplagg. De er jo så smale nå for tida. Veldig kjekt med barnebarna på besøk. Lykke! vi får sette vår lit til vaksinen, men synes det er utrolig mange smitteutbrudd nå. Æsj! Ønsker deg ei fin uke! Klem

      Slett
  5. Ååå så kjekt med barnebarn på besøk, - skjønner at det er etterlengtet! Veldig fin denne genseren,og ser heller ikke vanskelig ut å strikke.
    Ja neste år må vi kunne gå i 17 mai-tog igjen, nå får det være nok... hehe
    Her har vi hatt et kjempefint vær i to uker nå, med solrike dager og opp mot 20 varmegrader! Helt utrolig her på nordvestlandet.
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig kjekt med barnebarn-besøk! Genseren er grei å strikke ovenfra og ned. Nå har finværet kommet hit også. Deilig, men vi får nesten sjokk. Frost ei natt og neste dag 25 plussgrader. Var på jakt etter liljekonvall i dag, og nå trenger den bare noen dager til.

      God, ny uke til deg!

      Slett
  6. Jeg er sent ute med kommentar, og beklager det. Men ser at dere hadde en flott 17. mai. Så herlig å se barnebarna igjen, og så søte de er. Artig med henne som titter frem fra farens jakke.
    Elva ja - vann kan være både en velsignelse og en katastrofe. Men denne gikk vel ikke over sine bredder?
    Flott strikking som vanlig, og du fortsetter sikkert.
    I Oslo er det flotte, varme dager etter lang tid med kaldt og dårlig vær. Men varmen kom så brått, så det blir nesten for varmt.
    Gode og fargesprakende dager ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke en selvfølge med kommentarer hver gang så ikke tenk på det. Det er mange ting som er viktigere i livet enn å være aktiv på sosiale medier. MEN takk for hyggelig hilsen! Vi har ikke hatt flom, men det er fart på vannet i bekker og elva. Går og jakter på liljekonvaller langs elva, og nå kan jeg snart plukke en bukett. Husker vi pynta borda med det på skoleavslutninga på en annen skole jeg jobba. Akkurat nå strikker jeg selbuvotter. Må ha et lager til "butikken" i sommer. Det er ganske skyet her i dag så varmen er ikke plagsom.

      God helg til deg fra Ingunn

      Slett
  7. Som alltid, nydelig håndarbeid - og så flott at den passet. Jeg har en tendens til å strikke "i største laget", først og fremst fordi jeg liker "oversized" plagg. Null problem til det skal en jakke utpå..., så noe bør passe akkurat! Så koselig at dere fikk barnebarn på besøk. Det har vært et underlig år, og mennesker som hører sammen har i stor grad vært adskilt. Nå krysser jeg alt jeg har for at denne gjenåpningen går bra, og at vi kommer tilbake til en hverdag sånn noenlunde slik vi kjente den. Ha flotte sommerdager!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håndarbeid har vi heldigvis kunne fortsette med i denne langdryge koronatida. Jeg er fullvaksinert, men tror ikke det løser seg før mesteparten av befolkningen også er der. Alle savner samvær med familie og venner, og noen mer enn andre selvfølgelig.

      Jeg strikker selbuvotter og håper på godt salg på Stugu i sommer.

      Nyt junidagene! Den fineste tida på året nå mot midtsommer.

      Klem fra Ingunn

      Slett
  8. Hei Ingunn! Du er så fin i din Ankergenser, og fargen var nydelig! og så koselig med besøk! Jeg håper alt er bare bra med deg, og at du nyter årstiden vi er inne i! God sommer til deg! Klem Cathrine

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Jeg er også glad i denne fargen. Foreløpig har den ligget i skapet i finværet. Jeg strikker mye, men er treg med blogginga. Jeg synes tida fram mot midtsommer er årets fineste og prøver å glede meg hver dag.

      God sommer til deg også!

      Klem fra Ingunn

      Slett
  9. Hmm, den ankers trøyen har jeg også lyst på , kjempefin til deg. På tide jeg tittet innom ser jeg, litt vannføring rundt deg også ser jeg. Vi fikk ødelagt litt på gården her i feb da megastore, digre som ...f, de la seg fast i elva tett inntil oss, og dermed fløt alt vannet rett inni en par hus hos oss, det var forferdelig! Så vann, det har jeg respekt for, ødelegger mye, og utrolig til krefter.
    Koselige blogger du skriver Ingunn, håper du har fine late sommerdager :) klem fra Rigmor

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ankers trøye får nok ligge i skapet til høsten kommer. Vi har hatt fint og varmt vær i lange tider. Synes det er litt nedtur ved St.hans-tider når sola snur, men det er jo mye sommer igjen.

      Fortsatt gode sommerdager!

      Klem

      Slett