onsdag 16. juli 2014

Langs Store Nordmannsslepa fra Imingfjell til Solheimsstulen


Det var på en skitur i området sist vinter vi starta å planlegge denne turen, 
og i dag ble den en realitet.
Nordmannsslepene er en fellesbetegnelse på de gamle ferdselsveiene mellom Vestlandet og Øslandet over Hardangervidda.
Store Nordmannsslepa  startet i Eidfjord, 
gikk opp Måbødalen og Sysendalen, 
krysset elvene Djupa og Lågen og kom ned i Uvdal i Numedal.
Slepa fortsatte videre helt til Kongsberg.
Navnet Nordmannslepa kommer av at folk fra Østlandet kalte hardingene nordmenn,
mennene fra nord.




Været var litt grått fra morgenen av, 
men det var gode meldinger og påkledningen deretter. 
Vind- og regntøy fikk ligge nederst i sekken hele dagen. 
Sønstevatn i bakgrunnen.




Her har vi passert Buvatn der vi ofte går på ski om vinteren.





Vi valgte å ta av fra den merka løypa og gikk forbi setra Skåli på vei mot Mjågesjøen.




Mjågesjøen.



Etter et par timers gange var det tid for å lufte tærne og spise.
Perfekt rasteplass fant vi ved naustet ved Mjågesjøen.




Dyregrav like ved stien.




Hæretjønn.




Veidele mot Mårbu og Imingfjell.




Vi nærmer oss Jønndalen. 
Langetjønn til venstre og Kruketjønn til høyre.




Solheimstulen.

Dette ble en fin dag i fjellet.
Det var med en viss ærefrykt vi vandret langs
Store Nordmannsslepa,
og tankene gikk til alle dem som har gått der før oss 
i farne tider.

Det er alltid kjekt å bli bedre kjent i nærmiljøet,
og i dag falt mange brikker på plass.
Denne turen anbefaler jeg gjerne.


Fortsatt god sommer!


Klem fra Ingunn 

15 kommentarer:

  1. Ser ut som dere hadde en flott tur. Nydelig natur. Takk for turen. God sommer til deg også

    SvarSlett
  2. Det ser ut som fantastiske turar både i dette og forrige innlegg.
    Men kva tyder eigentleg ordet slepa ? Tursti kanskje ?
    Det er eit flott terreng der du går, det ville kanskje ha passa for meg ?
    På grunn av astma har eg hatt perioder med problem i brattene som er i dei fleste
    fjellar rundt her. Men no har eg fått plussa på ein medisin som gir meg ei anna verd. I sommar har me gått på mange fine turar der stigningane har vore store. Eg er glad og lukkeleg for at no blir det lettare.
    God sommar vidare Ingunn !
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  3. Flotte turbilder! Og takk for ny lærdom om fjelleden. En dag, når jeg er ferdig opptrent og helsa er stabil, drømmer jeg om å klare en lengre fottur i fjellet igjen. Hardangervidda er da absolutt et alternativ :)

    SvarSlett
  4. Åhhh, det ser bare så flot ud og jeg sukker dybt, fordi jeg elsker at trave, men ikke kan mere. Tak for skøn tur

    SvarSlett
  5. Takk for turen! Det frister meg faktisk mer og mer med slike fjellturer :)

    SvarSlett
  6. Å for en fin tur, det er så vakkert på fjellet og så fint terreng å gå i.
    Det fristet med en fottur, men nå er vi i Danmark så her er det ikke mange fjell å gå på he he.
    Takk for en fin bilde tur Ingunn, klem fra Marit.

    SvarSlett
  7. Wow, det var litt av en tur, Så deilig ut og med et fint vær kan det vell ikke bli bedre.
    Jeg er på jobb igjen etter to deilige uker i Kragerø. Sommer er best :)
    Kos deg videre.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  8. Herlige bilder - og flott beskrivelse :) I skrivende stund har vi sommerbesøk av niese m/familie fra Kongsberg :) :)

    Mange sommerklemma, Lene Sofie

    SvarSlett
  9. Ser ut som dere hadde en flott tur! Og vettu hva? Du vant konkurransen i bloggen min :)

    SvarSlett
  10. Herlig å se Ingunn - riktig fin tur. Ha fortsatt fantastisk.
    Hilsen fra Viola

    SvarSlett
  11. Jeg trenger da naturlig nok adressen din... Så hvis du kan sende meg den på inekittine@hotmail.com så hadde det vært flott! :)

    SvarSlett
  12. Takk for flotte turbilder igjen! Det er så fint å bli med på fjelltur på bilder når en er langt fra fjellet selv! Fortsatt god sommer og nye fjellturer!

    SvarSlett
  13. Tålufting er viktig! Kos dere videre med turer i vårt vakre land ;o)

    SvarSlett
  14. Tuuuusen takk for superkoselig komentar inne hos meg - det er alltid så koselig når du er innom :) Å bilde kommer kanskje etterhvært ;)

    For en herlig tur dere har vært på, dere bor jo i ren idyll. Flotte bilder av flott natur. Kan tro det var godt å sette bena opp og frem med pinnene etter denne turen :)
    Ha en fin fin kveld, og helg :)

    SvarSlett
  15. Så fine turer du har vært på! Det er herlig å være på tur når været er så bra!
    I ettermiddag var vi på en liten topptur og etter planen skal vi til fjells i morra også. Håper været holder og at "havgøla" (tåka fra havet) holder seg laaangt unna! :-)
    Fortsatt god sommer - og kos deg med barnebarn du også!! :-)

    SvarSlett