lørdag 24. november 2012

Enkel hals

 
Tidligere i uka var jeg hos den lokale Drops-fohandleren og kjøpte en pose med alpakkagarn,
deriblant to nøster med Alpaca Boucle.  
Det er alltid spennende å prøve nytt garn.
Jeg hadde vel egentlig ikke noen planer for hva det skulle brukes til,  
og ett nøste i hver farge er vel heller ikke et særlig smart valg. Garnet består av 80 % alpaca, 15 % ull og 5 % nylon og er mykt og deilig.
 
Jeg la opp 50 masker på pinner nr 5 som anbefalt og strikka rillestrikk fram og tilbake.
Tenkte å kjøpe mer garn og lage en hals.
Garnet var ekkelt å strikke av da det hang litt på pinnene,
så jeg brukte lang tid på å bli fortrolig med denne bundingen og strikka litt annet innimellom.
Etterhvert som garnet minka,
så jeg at dette kunne bli en enkel hals i videste forstand.
Jeg strikka opp alt garnet,
felte av og sydde sammen.
Den ferdige halsen ble 60 cm vid og 24 cm høy.
Med to nøster tilgjengelig er det lett å skjønne at det kan strikkes en dobbel hals hvis en ønsker.
Resultatet ble mye bedre enn forventa,
og denne vil sikkert bli mye brukt.
Kanskje det gjenværende hvite nøstet også blir en hals med tid og stunder?



 
Halsen fikk følge av ei Kari Traa-lue og det hvite nøstet på bildet.
 
 
 
 
Halsen kan også med hell brettes ned,
og den er ganske medgjørlig og kan danderes etter behov.




Jeg vil ønske alle som er innom bloggen min riktig god helg!
 
 
Klem fra Ingunn

19 kommentarer:

  1. Set ut som ein god og varm hals. Eg er så frostig på nakke,skuldre og er snar å ha på meg eit kast i alpakkagarn som eg har.(litt konete kanskje ;)
    Nydelege bilder !!
    Ynskjer deg ein fin laurdagskveld :)
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  2. Det er utrolig mye varme i ull, så denne halsen vil sikkert bli mye brukt. Flott sett!
    Ser på bildene at snøen er kommet til dere. Da blir det vel skitur imorgen.
    Uansett, ha en finfin helg, Ingunn!

    SvarSlett
  3. Flott lue og hals, ser gode og varme ut begge deler!
    Ønsker deg ei fin-fin helg! :-)

    SvarSlett
  4. Jeg synes halsen ble veldig fin, jeg! Alpaca Boucle er jo så mykt og deilig også:) Men jeg tror kanskje at det er bedre å strikke det på metallpinner enn bambus, husker faktisk ikke hva jeg har brukt.
    Lua var tøff! Herlige farger!
    Ha en fortsatt fin helg! Klem fra meg :)

    SvarSlett
  5. Åh den ser ut til å være veldig behagelig på. Vellykka prosjekt.

    SvarSlett
  6. Om garnet ikkje var topp å strikke av så vart halsen fin den. Er nok varm og god også. Hua var lekker til!!!
    Fin helg vidare.

    SvarSlett
  7. Lekre plagg - som alltid når du lager noe :)

    Så bra du "anmelder" garnet, så vi som ikke har prøvd ut garnet kan gjøre bedre valg når vi er ute og "impulsshopper" garn (NB! "vi" = meg)

    Ha en strålende helg videre

    Klem,

    Lene Sofie

    SvarSlett
  8. Ser lækker og lun ud.
    Når jeg må købe garn igen. skal jeg vist ind om drops.
    Har ikke købt garn hos dem før.

    Rigtig god søndag

    SvarSlett
  9. Kan se at dette ble en myk hals. Litt greit at den ikke er så vid.
    Klem og god helg til deg også

    SvarSlett
  10. Hei Ingunn, jeg strikkte ofte med Drops Alpaka og Dropa Merino. Og jeg har strikt norsk mønster fra Drops også. Alpaka Boucle jeg har
    ikke probert, men krage se ut veldig fin og varme også. Ha en deilig kveld Viola

    SvarSlett
  11. Hei Ingunn, jeg strikkte ofte med Drops Alpaka og Dropa Merino. Og jeg har strikt norsk mønster fra Drops også. Alpaka Boucle jeg har
    ikke probert, men krage se ut veldig fin og varme også. Ha en deilig kveld Viola

    SvarSlett
  12. Nydelig hals, så ordentlig god ut. Dette er et garn jeg heller ikke har brukt så takk for tipset :)
    Ha en flott uke som kommer, klem fra meg.

    SvarSlett
  13. En flott hals som kommer til å varme godt på kalde dager.

    SvarSlett
  14. Den så skikkelig god ut den halsen.

    SvarSlett
  15. Man får aldri nok av halser, og denne så virkelig myk og god ut.

    SvarSlett
  16. Den halsen så myk og deilig ut. Takk for hyggelig kommentar hos meg. ha en flott tirsdag

    SvarSlett
  17. Halsen så skikkelig myk og deilig ut, flott farge også:-) Ha en fin dag! Klem Marianne

    SvarSlett
  18. Flott sett og fine farger! Halsen ser supermyk ut.Ha en god onsdag videre! Klem fra ytre Oslofjord

    SvarSlett