tirsdag 15. november 2011

Jeg vil male dagen blå

med en solskinnsstråle på,
velge lyset framfor skyggen,
gi meg selv et dytt i ryggen
tro på lykken og på hyggen.
Jeg vil male dagen blå.

Fikk ikke dette verset ut av tankene mens jeg vandret langs slepa fra Vasstulan mot Løytetjørnshovda på søndagens tur på Dagalifjell. Dette er vårt favorittområde på ski om vinteren. men det er heller sjelden vi går her til fots. I år er det nymerket til Løytetjørnshovda fem kilometers vei innover fjellet.
Utsikt mot Torsetvatnet og Ånevatnet og nordover mot Dagali og Hallingdal.

Det var lett å gå innover den breie slepa.

På toppen med Kari Traa-lua godt nedover ørene og tovavotter. Det blåste litt,  så jeg kunne godt hatt vindvotter også.

Disse koppene fikk vi på fredagens avslutning på "Ti Topper i Nore og Uvdal". Det er koselig å få premie, men den egentlige premien er jo de flotte turene vi har hatt innimellom alt regnet i sommer.
Det er keramiker Kari Bjørnsrud som har laget koppene. I år ble det for første gang delt ut mugger til dem som har vært med alle ti årene.

Litt strikking har det også blitt. Slike votter strikka jeg tre par av i sommer, men alle parene har fått nye eiere, så disse er laga for julesalget på Uvdalsstugu. Garnet er PT 5 Sport, og jeg har brukt pinner nr. 3,5. Mønsteret er fra et hefte fra Raumagarn kjøpt på Husfliden.

Så har jeg fått ferdig sokkepar nr. 2  i  Mellanraggi fra Strikk Innom. Som jeg skrev før, skulle jeg strikke dette paret en tanke mindre for å få nok garn. Og her er det ikke en rest tilbake. Det ble akkurat litt for lite, men da var jeg kommet til grått, og jeg som tar vare på alle rester, fant ei gråfarge jeg kunne bruke, så da var jeg ute av den knipa uten å rekke opp.

Ukas lydbok ble Anne B. Ragdes "Jeg skal gjøre deg så lykkelig" lest av Nils Ole Oftebro. For meg som var ung på sekstitallet, var det ikke vanskelig å kjenne seg igjen, og nok en gang fikk jeg et bevis på at verden har gått framover. Alt var ikke bedre før!

Jeg vil ønske alle mine lesere ei god novemberuke med siste verset av sangen jeg innledet med. Vi sang denne ofte på skolen, gjerne flere klasser sammen akkompagnert av kollega Turids gitar. Gode minner.

Jeg vil male dagen lys.
Gripe sjansen når den bys.
Tro på lystseilas på fjorden
tro på frøet nedi jorden,
heng november opp på snoren.
Jeg vil male dagen lys.

1. Nydelige votter, og der var jammen et godt forslag til vottegarn siden jeg ikke liker Rauma sitt husflidsgarn!

2. I det poetiske hjørnet, skjønner jeg. :-) Ser vakkert ut, og premien har dere jo fortjent. Kjempefine krus. Deilig at det fortsatt er snøfritt, så vi kan gå tur på beina. :-)

3. Kjempeflotte votter og sokker. Så flott at du fant en rest som passet. Jeg har også et stort restelager, og det hender rett som det er at det kommer til nytte. Fin sang du siterte fra - hva heter den?