torsdag 4. april 2024

NY GENSER I KAUNI

 


Dere som har fulgt meg en stund er kjent med at jeg jeg liker plagg strikka av tynn ull, og da er Kauni et godt valg. Og heldige meg fikk overta dette garnet av ei bloggevenninne. For en glede! Jeg hadde en del Kauni i lageret selv også etter diverse prosjekter, og ideen om en ny genser ble skapt. Denne har jeg tenkt å ha under anorakken på tur, og høy, litt vid hals var på ønskelista. Jeg har en del strikkebøker av Gerd Auestad der det brukes Kauni, og jeg valgte Anegenseren som utgangspunkt for størrelse og maskeantall. Halsen måtte jeg prøve meg fram med, og jeg landa heldigvis med et resultat jeg ble fornøyd med.




Genseren veier kun 340 gram, og jeg har brukt pinner nr 3,5.




Tror denne halsen vil fungere greit.




Oppskrifta fant jeg i boka "Strikk med glade farger."




Her sjekker jeg halskanten helt i innspurten.  



I skrivende stund laver snøen ned, men det får vi ikke gjort noe med. Men det kan godt gi seg nå. Etterat påskebesøket mitt reiste, har jeg vært syk, og jeg hoster fortsatt, og forma er bare så som så. Kan nesten ikke huske jeg har vært så elendig før. Det må være under en lungebetennelse som varte en hel måned for mange år siden.


April har sikkert mer å by på enn denne snøen, så vi får være optimister og satse på joggesko i tida framover. Piggsko-sesongen har vel vart lenge nok.



Ønsker alle som stikker innom fine vårdager både i nord og sør. En ekstra hilsen og takk til Hanne for alt det fine garnet! Det blir nok mer Kaunistrikk etterhvert. Må kanskje supplere med litt ensfarga garn.....



Hilsen fra Ingunn
















































15 kommentarer:

  1. Kjempefin genser! Tror ikke jeg har prøvd dette garnet, men det såg mykt og godt ut.
    Uff da, ikke godt å være syk og i dårlig form, over lengre tid.
    Jeg har hatt et "Krystallsyke-anfall" som har vart i to dager, men er mye bedre i dag. Får prøve å komme meg en tur ut å gå nå.
    Ja dette været det får vi bare innfinne oss med.... ikke noe å gjøre med det.
    Fortsatt god vår, får jeg si, og god bedring!
    Klem fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Garnet er ikke spesielt mykt, men det er godt å strikke med. Plagget bli mykere etter vask, Nesten samme tykkelse og egenskaper som Finull fra Rauma. Kan gjerne blande de to i samme plagg. Blir både bedre og mykere i bruk. Nå er det lenge siden jeg har hatt Krystallsyke heldigvis. Kanskje det kapitlet er over for min del? Ingen tur på meg i dag, men jeg har måka et lag på 10 cm på verandaen. Det tok en halvtime selv om snøen var lett. Klem tilbake!

      Slett
  2. Så fin genser! Du har satt sammen fargene så fint. Jeg er enig i at tynt ullgarn gir de beste genserne😊

    SvarSlett
  3. Så fin genser! Sikkert fin til å ha under anorakk eller jakke for det er jo så lett det garnet. Jeg har strikket en Fanakofte i Kauni fra den boka. Deilig og lett, men varm og god. Vi har også hatt aprilsnø, 10 cm, men heldigvis forsvant den raskt. Fortsatt god bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette blir nok en favoritt. At den er fargerik er heller ikke noe minus. Lette og tynne strikkaplagg er tingen. Nå tiner det her også, men det er rikelig med snø å ta av. De to siste dagene har jeg gått tur som jeg pleier. Utrolig godt å komme seg ut og kjenne at kroppen fungerer. Satser på helselagsmøte på tirsdag......

      Slett
  4. Kjære Ingunn. Du hadde sendt meg en veldig hyggelig kommentar til bloggen min. Men da jeg skulle legge den inn, forsvant den. Du hadde skrevet at du fikk lyst til å besøke Åsgårdstrand ut fra det jeg hadde skrevet og fordi du likte bildene. Jeg hadde vært veldig glad hvis du hadde skrevet denne lille, fine kommentaren å nytt. Takker på forhånd.
    Veldig fin genser, og artig med alle fargene.
    Det er mange som er syke nå. Min svigerdatter ligger rett ut med feber og stygg hoste. Jeg ønsker deg fortsatt god bedring.
    Gode dager ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøver en gang til! Jeg er nesten frisk igjen nå og gleder meg over å kunne gå tur. Det er prioritet nr 1 for meg. I dag skal jeg på helsetreff. Fint å kunne treffe folk igjen.
      God tirsdag fra Ingunn

      Slett
    2. Kommentaren jeg skrev vises hos meg. Sjekk en gang til!

      Mvh Ingunn

      Slett
  5. Flotte farger, fin genser.
    Du strikket fra topp til bunn, ikke sant Ingunn? Min erfaring er at man rett og slett strikker overdelen litt lenger fordi kragedelen alltid trekkes ned og derfor forkortes. (Da jeg ikke hadde skjønt det enda, strikket jeg rett og slett en liten tilleggskant øverst.)
    Genseren din ble nydelig. Jeg håper du liker å bruke den... og ja, vi trenger fortsatt fine varme gensere. I dag er det 9 grader her, etter tordenvær og mye regn om natten. Dette er normalt vær for april. Vi hadde nesten sommervær i påsken og de siste dagene med temperaturer opp mot 26 grader i skyggen... litt sydhavssolferie... alle nøt det.
    En klem til deg. Jeg er glad du føler deg bedre. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg strikket nedenfra og opp. Jeg tror denne genseren blir en favoritt. Her er der 5 varmegrader og sol, men det blåser utrolig mye. Har gått lang tur i vinden, men nå er det godt å være inne og strikke.

      Klem fra Ingunn

      Slett
  6. Svar
    1. Farger må til. Blir egentlig mer og mer glad i farger jo eldre jeg blir.

      Slett
  7. Fin, fargerik og kledelig genser, den kan du være godt fornøyd med. Og så lett, i tillegg - slikt liker jeg. Nå krysser jeg fingrene for at det blir vår både her og der i vårt landstrakte land, og ønsker deg riktig god bedring! Klem, Oddi

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar! Nå er jeg i god form igjen heldigvis. Våren er sein her jeg bor, men nå er gardsveien vår fri for snø og is og jeg kan gå tur i joggesko heimefra. Det er alltids noe å glede seg over. Litt kjølig om dagen, men varmen kommer nok....

      Klem Ingunn

      Slett