mandag 15. november 2021

MER SMÅSTRIKK

 I høst har det blitt mye småstrikk med meg.

Ikke en eneste genser å vise på lang tid.

Men med tanke på julemarkeder,  julegaver og andre behov for 

små presanger, er det meningsfylt å holde på med.


Her er svigersønn Eirik i den nye lua si.

Han fikk maken for ni år siden, 

men så var den plutselig blitt borte.

Denne heter Snørose-lue.

Design: Fru Soleng.


Så var det venninne Sara som ønsket seg leggvarmere på 

70-årsdagen sin, og hun ble kjempeglad over resultatet.

Dropsoppskrift, og garnet er Nepal.



Det har blitt 11 par votter i dette mønsteret,

men nå er det bare disse igjen,

og de blir med på julemarked.

Resten er solgt eller blitt gaver.



Votter med falsk flette

Design: Rita Nygård Andersen

Garn: Finull/Pt2 fra Rauma

Pinner: 5

Disse vottene er tova, og de er lette og myke.

Det er nok med ett nøste på 50 gram pr par.


Ellers er det litt av hvert annet å holde på med 

i disse førjulstidene.

Det har blitt noen dager sammen med kjevle og takke.


Potetlefser fra Nordmøre


Lefsekling fra Uvdal

I tillegg har jeg stekt grøtlefse fra Troms

og flatbrød.

Veldig kjekt arbeid, og med lydbok til går det unna.

Har hørt på "Mors og fars historie" av Edvard Hoem 

nok en gang.

Det er lett å kjenne seg igjen i nær fortid 

for meg som er vokst opp på Nordvestlandet.

Og så er det musikk i øret å høre Edvard Hoem lese.


Ønsker alle som ser innom gode førjulstider!

Vi må bare huske på å komme oss ut mens det er lyst.


Klem Ingunn






16 kommentarer:

  1. Det er så morsomt å se alt det fine du strikker i flotte mønstre og farger. Så hyggelige gaver å få både til jul og i andre sammenhenger!
    Jeg har en svigerdatter som også strikker hele tiden, både stort og smått. Og vi har fått tovede tøfler og votter, sokker, vester, gensere, jakker og sjal, alt like nydelig.
    Og nå ser jeg at dere også lager lefser og flatbrød begge to. Hun er fra Lofoten, og hun og moren lager begge deler sammen. Smaker nydelig.
    Dere skulle truffet hverandre.
    Lykke til videre med alle gjøremål! Hilsen fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar! Skulle likt å treffe svigerdattera di. Vi hadde nok hatt litt av hvert å snakke om. I kveld har jeg laga deig til smultringer. Det som skal i fryseren kan like godt gjøres ferdig i god tid. Og uten stress! Og ikke for mye hver dag. Må ha tid til å komme meg ut på tur også!

      God førjulstid fra Ingunn

      Slett
  2. Du verden så produktiv du er, - skjønner ikke hvordan du rekker alt!
    Den snørose-lua var skikkelig fin, - ja det andre du har laget også...
    Mmmm ....lefse ja, utrolig godt. Du har vel ei nordmørsoppskrift på lur ja.
    Veldig behagelig å høre på Edvard Hoem, men han leser fort, så en må følge med!! Han "trådde sine barnesko" rett over fjorden her, til høyre for bildet jeg har på "headeren" min nå.
    Ha en fortreffelig tirsdag!

    Inger G.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord! Potetlefse fra Nordmøre er det oppskrift på i "Lefser og flatbrød" på Facebook. Jeg kjenner henne som har laga oppskrifta også. Det er så artig med takkebakst, og godt smaker det også. Når det gjelder strikkinga så får jeg tid til det det som interesserer meg såpass mye. Har alltid ett eller annet på pinnene.

      God førjulstid fra Ingunn

      Slett
  3. Herv var mykje fint småstrikk
    Alltid fint å ha litt på lager, til gåver eller eventuelt for salg..
    Ha ein fin kveld
    mvh
    Ruth

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode ord! Må være ekstra ivrig med pinnene nå. To julemarkeder står for døra.

      God førjulstid til deg!

      Slett
  4. Her var det mykje god baking, og mykje fint strikk. Kos deg vidare :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Takkebakst er høyaktuelt nå før jul. Tradisjoner er gull verdt, og jammen går det an å lage seg nye også. "Strikken" håper jeg å få solgt en del av før jul.

      God adventstid!

      Slett
  5. Herlige leggvarmere og veldig fin lue for svigersønn Eirik.
    Votter are stilig... alle sammen :-)) snart vi bruker....
    Din bakte ser så veldig bra ut ... Jeg bakte også de første kjeksene på 10 cm i diameter og de heter "Sandtaler".
    Vi har 8 bakeri her - som baker bare pepperkake - og fremfor alt på lørdag kommer det mye folk og det er mange som står i kø for å kjøpe pepperkakene... pepperkake jeg bake ikke, jeg kjøpe også :-))) Men jeg bake mange julekekse.
    Masse hilser til deg Ingunn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode ord! Både leggvarmerne og lua ble en suksess. Det blir mye baking før jul, gjerne mye mer enn vi trenger, men det er jo så gøy. Men jeg baker ikke pepperkaker, og ikke kjøper jeg heller. Det var noe annet da jentene var små. Da laga vi pepperkakehus også.
      Jeg har brukt votter lenge nå, men det er jo kaldere her enn hos deg.

      Ønsker deg ei fin førjulstid, Viola!

      Slett
  6. Herlighet så mye fint du strikker! :) Og hjemmebakte lefser, ingenting smaker bedre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Strikking og baking er fine hobbyer, og takkebakst er ekstra artig og smaker kjempegodt. Lefsekling er tradisjonsmat her og hører jula til. Har hatt mye glede av å lære meg den "kunsten".

      Ønsker deg fine førjulsdager!

      Slett
  7. Dei lefsene såg kjempegode ut. Så masse fint du har strikka,kjekke gåver. Ha ei fin førjulstid

    SvarSlett
    Svar
    1. Lefser er kjempegodt, og det artige er at det finnes så mange varianter rundt om i landet. Hver grend har gjerne sin egen klingeoppskrift her, eller hver gård for den saks skyld. Som innflytter tok jeg skikken her jeg kom, og jeg har hatt mye glede av det. "Strikken" har jeg håp om å få solgt noe av på to julemarkeder jeg skal være med på.

      God førjulstid!

      Slett
  8. Sikke mange fine små ting du har fået strikket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Hyggelig å høre! God adventstid til deg fra meg!

      Slett