søndag 21. oktober 2018

Fanakofte

Fana-mønsteret har fulgt meg gjennom hele livet.
Jeg husker godt min første Fana-kofte.
Den var brun og gul, 
og jeg fikk den før jeg begynte på skolen.


Utgangspunktet for denne kofta var to nøster Kauni GGI, rosa.
Så kjøpte jeg grå Finull 0405 i tillegg.
Oppskrift fra Strikk i vei av Gerd Auestad.
Pinner: 3 og 3,5
Garnforbruk: 365 g
Størrelse: M
Jeg fulgte oppskrifta, 
men brukte et halvt nr tykkere pinner.



Størrelsen ble slik jeg liker den,
og jeg er veldig godt fornøyd.



Dette er den første Fana-kofta med rundfelling
for mitt vedkommende,
og jeg synes denne varianten ble kledelig.



Jeg valgte "gammel-dagse" kofteknapper denne gangen.
Synes det passer perfekt til denne klassikeren.


Både Kauni og Finull er litt hardt å strikke av,
men plagget blir mye mykere etter vask.
Kofta er lett og behagelig i bruk.
Et annet pluss er at plagg strikka av Kauni og Finull
kan klippes i uten å sy først.
Så nå kan kuldegradene bare komme!


Nå blir det spennende å følge TV-aksjonen 
som i år går til  til Kirkens bymisjon.
Vi har hatt besøk av to jenter fra Uvdal skole.
Det har vært tradisjon her i mange år 
at elevene i 7. klasse er bøssebærere.
Imponerende innsats av elever og foreldre!


Ønsker alle en fortsatt fin søndagskveld og ei god ny uke!


Klem fra Ingunn


13 kommentarer:

  1. Kjære Ingunn, vakker Fanakofte har du strikkt. Jeg liker mønster.
    Fargen pink og grå passer perfekt. Super bilder... super dame med
    tradisjon mønster :-) Klem fra meg. God søndagkveld for deg.

    SvarSlett
  2. Jeg har vel aldri strikka fana etter mønster, men laga en egen vri til dattera da ho var rundt 10 år. Men, jeg liker mønsteret! Ser at du kommenterer hos meg og det blir jeg så glad for. Det eneste jeg har trøbbel med er om du ser at jeg svarer! Tips til deg: Send meg en epost :-) Sokkene jeg strikker er noe jeg har strevd med i flere år - jeg blir IKKE fornøgd nok. Men, det løser seg vel og det er mange føtter som har fått modeller i gave likevel... Ha en flott kveld! Synnøve

    SvarSlett
  3. Kjempefin kofte du har strikka deg. Fana mønsteret er alltid jillt. Eg har strikka mange av dei. Klem

    SvarSlett
  4. Helt nydelig! som alt du lager!

    SvarSlett
  5. Nydeleg Fanakofte med flotte knappar :) Fanakofte står på strikkelista til meg sjølv, men så er det alltid andre plagg som får prioritet.

    SvarSlett
  6. Nydelig kofte i lekre farger! Fanagenser var den første genseren jeg strikket og jeg liker også dette mønsteret godt. Jeg har begynt på julegavestrikk, her blir det gensere både til store og små :)
    God uke videre.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  7. Her produseres det mye flott, ser jeg! Luer og kofte og mere til :)

    SvarSlett
  8. Fanakoftene er fine..
    mi første sjølvstrikka fanakofte var brun og offwhite/beige

    SvarSlett
  9. Fin kofte, og flott fargekombinasjon. Jeg har ennå ikke strikket Fanakofte eller - genser. Akkurat nå er jeg igang med et hemmelig prosjekt, jeg kan vise frem etter jul en gang :-)

    SvarSlett
  10. Så fin den kofta ble, den blir fin å ha nå som dagene blir kaldere:-) Klem Marianne

    SvarSlett
  11. Så fin Fanakofte, som passet deg perfekt! Rundfelling er fint, synes jeg, og sitter pent over skuldrene. Jeg blir aldri lei av Fanamønsteret, og her en gammel kofte i rødt og hvitt, og den jeg strikket etter eget mønster (står i Familiens strikkebok) i lyseblått og hvitt. Ønsker deg en fin mandagskveld! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  12. Hei, og takk for koselig kommentar på min blogg. Jeg har ikke vært så flink å oppdatere jevnlig, og derfor er det ekstra koselig at du finner meg likevel og legger igjen en liten hilsen. Det setter jeg pris på.

    Kjempefin fanakofte du har strikket, og supre farger! Jeg er også veldig glad i det mønsteret, og har faktisk en genser som ligner denne, bare at min er rosa og hvit. Den må jeg hente frem og begynne å bruke igjen.


    Ha en fortsatt fin dag, klem Martine

    SvarSlett
  13. Yess, det er ei slik kofte eg kunne tenkt meg.
    Kjempefin.
    Eg har ikkje strikka kofte sidan forrige århundre så eg veit ikkje om eg
    tore å montere.
    Får sjå.
    Klem

    SvarSlett