mandag 11. juni 2018

Hurtigrutetur med Richard With fra Kirkenes og sørover




Mandag 28. mai tok vi fly fra Gardermoen til Kirkenes for å følge hurtigruta Richard With sørover til  Kristiansund.
Her fra Vardøhus festning.
Det var en helt annen temperatur nordpå.
Det var oppholdsvær første dagen,
og det var bare å kle seg godt.




Dag 2 ble det vi kan kalle en ruskeværsdag. 
Regn og grått og til tider stiv kuling.
Da ble det mye strikketid, og vi ble kjent med nye mennesker.




Godt påkledd da vi gikk i land i Hammerfest.




Vi besøkte denne vakre kirka.




Godt utvalg av deilig mat til alle måltider.




På dag 3 bedra været seg betraktelig,
men det var fortsatt kjølig.
Her fra Risøyrenna.




Vi var i land i Stokmarknes,
og der fant jeg denne stolen med strikka trekk
utenfor garnbutikken.
Litt av et blikkfang!




Magisk i Trollfjorden.




Båten har snudd og er på tur ut igjen.




Godt påkledd i Svolvær også!




Svolvær er en perle.




De syv søstre i strålende vær.




Torghatten med det karakteristiske hullet i fjellet.




Sjømannens hustru på torget i Rørvik.




I Rørvik ligger sørgående og nordgående  hurtigrute i havn samtidig. Her Richard With og Midnattsol.


Det gjentar seg hver gang at når jeg nærmer meg mer kjente trakter, glemmer jeg å ta bilder.
Så derfor har jeg visst ingen bilder fra siste dagen fra Trondheim til Kristiansund
da jeg satt på dekk og strikka i finværet.


Denne reisa var en gave i anledning 70-årsdagen min 
for to år siden.
Det passa ikke før nå, men turen var vel verdt å vente på.


Så ble det noen dager i Kristiansund og Trondheim.
Vårt yngste barnebarn, Klara Johanne, får representere døtrene våre med familier denne gangen.



Her med mamma Ingvild.



Så er årets først ferietur unnagjort,
og fremdeles er mesteparten av sommeren foran oss.
Det føles utrolig bra!

God sommer til dere alle!


Klem fra Ingunn








5 kommentarer:

  1. Så fin tur dere har hatt, artig med variert vær da :) Denne turen står på lista vår også, men i år blir det Kragerø og besøk fra Spania.
    God sommer videre og krysser fingrene for mye godt vær!
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  2. Nydelig Klara Johanna og mamma :-)) og takk for vakre bilder fra Hurtigruten tur. Alltid hyggelig å se... ferie tid. Jeg tenker
    det var en deilig tur med masse vakre opplevelser. Og kanskje god
    for pinner og garn :-) Takk deg. Kos deg hjemme igjen.
    God sommer fortsatt. Klem fra Viola

    SvarSlett
  3. Ååå,kor kjekt å sjå bilde frå turen. Det vekke gode minner.
    Og nydelege veslejenta som er blitt så stor allereie.
    Fint å ha mesteparten av sommaren framfor oss, men tida flyg.
    Her er kjøleg og overskya i dag, men heldigvis ikkje skodde på Runde.
    Me skal dit på fjellet i lag med hjerterehabiliteringa ved sjukehuset i Volda i dag.
    Den årlege turen for alle som har deltatt der.

    Ha ein fin junidag.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  4. Ååå så herlig ferietur, Ingunn! Det der kunne jeg tenkt meg å gjøre også. Jeg har ikke vært lenger nord enn til Rørvik, så kjekt å se bilder derifra og de andre stedene. Ingen tvil om at Norge er et langstrakt land med mye å by på - på alle måter :D

    Flotte bilder, natur og blide turister :) Kos å legge inn besøk hos barn og barnebarn på ferden også :)

    Her er det væromslag i vente, men for et vær vi har hatt hittil. Ønsker deg finfine sommerdager, Ingunn!

    Klem,
    Eli Kristin

    SvarSlett
  5. Så flott tur dere har hatt! skulle gjerne reist den turen, men jeg har jo ihvertfall reist med NRK minutt for minutt for noen år siden :) Det er et flott land vi har

    SvarSlett