søndag 13. mai 2018

Pulsvarmere med bølgekanter



Da jeg la ut bilder av disse pulsvarmerne på Strikkesida på facebook i går, 
kom det raskt spørsmål om oppskrift.
Disse lærte jeg å strikke på en strikkekafe for flere år siden,
og jeg har prøvd å forbedre notatene mine,
men ser ikke bort fra at noe kan være uklart.
Da er du velkommen til å spørre.


Legg opp 110 masker på liten rundpinne og strikk fram og tilbake. Tilpass garn og pinner. 


1. omg: Strikk rett
2. omg: Strikk 7 rette og 3 vrange omg ut
3. omg: Rett over rett, vrang over vrang
4. omg: Ta 1 m løs av, strikk 1, ta den løse over, 3 rett. 2 r sammen, 3 vr
5. Som punkt 3
6. Som punkt 4, men bare 1 r mellom fellingene
7. Som punkt 3
8. Ta 1 m løs av, 2 m rett sm, ta den løse m over, 3 vr
9. Som punkt 3

Legg denne til side og strikk en bølgekant til + 5 omg glattstrikk.
Strikk begge bølgekantene sammen, altså en maske fra hver bølgekant blir til en maske.
Da har du 44 m, 
men fell gjerne til 40 om du synes de blir vide.
Nå strikker du videre på strømpepinner, 
glattstrikk ca 11 cm.
Strikk en vrangbord til slutt,
5 omg 1r, 1 vr. Fell av med elastisk kant.
Sy sammen skøyten på bølgekantene.
Vil du ha plass til tommelen,
lar du bare være å sy sammen på glattstrikkdelen 
under den øverste bølgekanten.
Se her: 



Pulsvarmerne holder seg på plass på denne måten.


Garn: Adore alpakka fra Gjestal A/S
Pinner: 3,5
Felte til 40 m etter bølgekantene
Garnforbruk: ca 40 g



Garn: Drops baby merino
Pinner nr 3
Garnforbruk: ca 40 g




Legg gjerne en link til denne sida om du publiserer pulsvarmere du har strikka.
Jeg deler gjerne.


Ønsker alle mine lesere en fortsatt fin mai-søndag!


Klem fra Ingunn



8 kommentarer:

  1. Du og du så nydeleg.
    Du laga så spennande ting.
    Her sit eg med lestestrikk i solsteiken ;)
    Yngstesonen vil ha nye lestar med høgt brot.
    God tur med hurtigruta.
    Ei oppleving særleg på denne tida.
    Me har vore ein gong tur/retur Ålesund-Kirkenes og
    siste gong Ålesund-Kirkenes og fly heimatt.
    Håpe dokke får sjå midnattsola, eller er det for tidleg ?

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  2. Så smart oppskrift, og flott resultat :)

    SvarSlett
  3. Herlig :-)) Takk for vakker oppskrift kjære Ingunn. Kanten til å kaste seg tilbake er spesielt flott.
    Vi har hatt søndag morsdagen. Alle barn og barnebarn var her hos meg. Vi hadde så deilig helgen. Det er alltid vakkert når familien er sammen. Om kvelden vi var på konsert.
    ... bare tre dager igjen :-)) Jeg gleder meg å lese på PC og nrk.no. Jeg ønsker deg en fantastisk nasjonaldagen.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  4. Så fine disse var også! Du er en mester på pulsvanter i alle varianter - kanskje du skulle samlet det mellom 2 permer?

    Tusen takk for veldig hyggelige kommentarer hos meg, og om koneskjorten jeg har laget til datteren min! Det teller litt ekstra også, når det kommer fra deg!

    Da ønsker jeg deg en fortsatt fin pinse!

    Klem Cahtrine :-)

    SvarSlett
  5. Nydelige og takk for oppskrift!
    Nå er sommeren her og vi har hatt en aldeles nydelig mai, får bare håpe det varer og at sommeren blir bra.
    God pinse og klem fra Berit

    SvarSlett
  6. Du strikker så mange fine varianter av både pulsvarmere, votter, luer og sokker. Skal tro hvor mange plagg som har vært på dine pinner.

    SvarSlett