mandag 18. januar 2016

To par tova-votter til



Det er alltid spennende å tove, 
slik også denne gangen.
Paret til venstre er strikka på pinner nr 5 
og Mariusvottene på pinner nr 6.
Etter en runde i maskinen på 40 grader, 
hadde Mariusvottene tova nok, 
mens jeg måtte ta en runde til på de andre. 
Det tolker jeg dithen at jo løsere strikka, 
jo mer tover det. 
Garnet er det samme, nemlig Vamsegarn fra Rauma. 
Neste gang skal jeg prøve å strikke på pinner nr 6 
og se om det holder med ei toving.



Disse vottene er lys grå,
og jeg valgte å brodere med koksgrått, rødt og gult garn.
Link til oppskrifter i det forrige innlegget mitt.



Mariusvotter i lys grått og rødt Vamsegarn.
Den blå kanten er en rest plategarn.
Det er veldig løst tvunnet og tover godt.



Før toving så vottene slik ut.



Egentlig holder jeg på med et Sikksakk-skjørt 
fra Klompelompe-boka,
men det går litt tregt når jeg strikker votter innimellom.
Mørk brunt er litt vanskelig å se i lampelyset
så jeg må konsentrere meg litt,
og da er vottestrikking så velsigna enkelt til Tv-en.
Legg merke til de fine maskemarkørene.
Dem var jeg så heldig å vinne i jubileumslotteriet til Vibbedille.
En ekstra hilsen går til Gro Vibeke i Tananger.


Det har vært ei kald helg,
men i dag steg temperaturen til minus 5.
Det resulterte i god glid i snøen,
og det var en fornøyelse å gå på ski.


Elgen hadde også funnet veien til skiløypa
og etterlatt seg dype spor.
Det skjer hver eneste gang.....


Tusen takk for mange og hyggelige kommentarer!
Alltid kjekt med en hilsen fra dere som leser bloggen min.

Nå skal jeg ta noen runder på skjørtet 
før jeg legger opp flere votter.
Det er visst noe som heter dilla på toving.....


God mandagskveld til dere alle!


Klem fra Ingunn

18 kommentarer:

  1. Skikkelig herlige votter!
    de Marius vottene står også på mi liste :)
    Koselig å se makørene i bruke, de gjorde seg der gitt :)

    Har kommet ganske bra med snø her i dag så nå håper eg
    det ikkje kommer regn og nye minusgrader....

    KOS deg og ha en herlige kwell :)
    Klem Vibbedille :)

    SvarSlett
  2. Flotte votter, gode og varme også :) det trengs nå, her er det minus ti.
    Jeg har brukt sikk sakk skjørtet mitt i dag og er kjempefornøyd. Det blir nydelig i brunt!
    Kos deg videre i vinteren.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  3. Ååå, så fine votter, både her og i innlegget under. Syns det er så flott broderi på Lovikavottene!
    Klumpelumpeskjørtet blir fint i brunt, ser det er mange som har strikket det skjørtet.
    Her er det strikkevær, minus 14 og vind frister ikke til å gå ut. Men strikke er ikke det værste man gjør!
    Fortsatt god uke til deg!

    SvarSlett
  4. Det blir fint med strikka skjørt. Ser at mange strikkar i
    forskjellege oppskrifter.
    Kunne tenkt meg eit, kjekt å ha på skjørt av og til.
    Artig at elgen vil gå i skispora dine. Er den litt sosial kanskje ?
    Her er mykje snø, og det merkelege er at den har fått ligge fleire dagar.
    Men eg må sei at eg likar best snøen når den er på fjellet....

    Nattaklem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  5. Så flotte strikkeprosjekter du har på gang nå:) Lovikavottene er kjempefine.
    Sikksakskjørtet er jo kjempepopulært og det virker som "alle" strikker det nå for tiden. Kanskje også jeg etter hvert (?)
    Ønsker deg en flott dag i vinterværet:)

    SvarSlett
  6. Fine votter. Jeg husker jeg hadde lysebå av de med broderte kryss, på 70 tallet. Kjempefine. Spennende med det skjørtet som er på pinnene.

    SvarSlett
  7. Nydelige votter! Kjekk dille det der. Votter får man ikke nok av :) Skulle gjerne ha strikket litt flere votter, men den tovingen ble litt vel spennende. Syns de ble for små. Strikket på pinner 6mm om jeg husker rett... Hmm, ulike resultater i maskina på samme garnet i ulike farger. Hvordan stiller du inn maskina di når du tover...? Dine ser kjempefine ut, Ingunn!

    Flott skjørt, men skjønner strikk på kveldstid med det mønsteret og mørkt garn ;) Jeg strikket i koksgrå, men lampelys på kvelden er ikke det beste.. Da er det greiere med enklere tv-strikk, hihi! :)

    Og du, jada.. jeg hadde strikketøyet med til Måløy også ja. Fikk strikket litt mellom kampene ^_^

    Ha ei flott uke! Kos deg i snøløypa. Nesten eksostisk med den elgen i "hagen" din, hihi. Vi har hjorten i vårt nabolag.

    SvarSlett
  8. Du strikkar så flotte votter. Kjekk dille, og varme og gode votter.

    SvarSlett
  9. Kjempefine votter! Strikke Mariusvottene til datteren og har sååå stjålet dem! Så nå må jeg strikke nye i helga.

    Synes det er kjempegøy å se hvor ulike uttrykk samme mønster får ettersom vi velger farger og pynt som passer for enhver. Sikksakkskjørtet er det mange som strikker om dagen og jeg kommer nok til å lage meg et selv også. Ditt brune var kjempefint, så mulig jeg kopierer det :-)

    Ønsker deg og dine en flott dag! I Modum er det minus 16 i dag også... Ergo innetid for østlandspyser.

    SvarSlett
  10. Det er så morsomt å tove, en vet liksom aldri hva som kommer ut. Disse ble flotte. Klem fra beth

    SvarSlett
  11. Så flotte votter :) Det er spennende med tovinga, hvert garn tover så forskjellig. Har planer om flere par jeg også. Har kjøpt garn til sikksakk skjørtet jeg med, men tror jeg venter til det blir litt lysere kvelder ;) Det er jammen meg godt at vi har strikking som hobby - vi kjeder oss aldri iallfall :) Ønsker deg en flott dag :) Du skal vel muligens på skitur?

    SvarSlett
  12. Hei og godt nyttår. De vottene var veldig fine. Fikk lyst til å prøve i neste runde. Nå er det luer som gjelder.Alle skal få...
    Hyggelig å gi bort selvlaget...
    Ha en flott vinterdag med "bønningen"
    KLEM Ingun

    SvarSlett
  13. Hei og godt nyttår. De vottene var veldig fine. Fikk lyst til å prøve i neste runde. Nå er det luer som gjelder.Alle skal få...
    Hyggelig å gi bort selvlaget...
    Ha en flott vinterdag med "bønningen"
    KLEM Ingun

    SvarSlett
  14. Jaaa, jeg er såååå gledelig at vi fikk snø... enda... sååå deilig med litt skiturer i skogen. Ha masse glede Ingunn med dine ski og snø...
    og selvfølgelig med strikketøy. Torsdag sprint Antholz 14.30 :-)))
    Vottene er fantastsisk... og spennende blir skjørt. Jeg strikker kofte, votter, lua... pinne er fint, men ski er bedre :-))
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  15. Tova votter er deilig og varmt i disse dager. Herlig med skikkelig vinter. Vakkert ute og koselig inne :)

    SvarSlett
  16. For noen herlige votter og det trengs virkelig nå i vinterkulden.

    SvarSlett
  17. Ja nå er både snø og kulde på plass igjen - nå har jeg også lyst til å lag tovede votter - tror noen ville blitt glad for å få slike. Kjempefine de du har laget, flink til så masse du :) og hjertelig takk for de varme ordene på bloggen min også. Ha ei riktig god helg når du kommer dit hen :)

    SvarSlett
  18. Deilige votter du har strikket. Jeg har sikkert nevnt det før men jeg har aldri prøvd å tove. Kanskje en gang!! Ha en super dag!

    SvarSlett