tirsdag 14. juli 2015

Russesokker, nok en gang


Russesokker er en gjenganger her hos meg, 
og jeg har ikke oversikt over hvor mange par det har blitt.
Nå var det tomt for herresokker på Stugu,
og da var det bare en ting å gjøre.




Dette paret i svart og hvitt er strikka av Viking sportsragg 
på pinner nr 3,5.
Garnet fant jeg i lageret.




I dette paret i grått og hvitt er det brukt Ola-garn, 
80% ull og 20% nylon og samme pinnestørrelse.
Dette garnet var litt hardt og minte meg om garnet vi strikka sokker av i gamle dager.
Det ble imidlertid noe mykere etter vask.
Hvem som har produsert det stod det ingen ting om på banderolen,
men jeg kjøpte det for en billig penge 
på samvirkelaget i Heggenes i fjor sommer.
Altså lagergarn.


Dette er fine sokker,
og de er morsomme å strikke også.
Derfor går det greit med en reprise etter ei stund.
Mønster har jeg fra Familien 2/98,
velbrukt og tynnslitt i kantene. 


Ellers venter jeg på bedre sommer-vær.
Akkurat nå bøtter det ned.......
Det er bare å sitte inne og strikke.


Håper sola skinner på deg der du er!
Fortsatt god sommer,
og takk for hyggelige tilbakemeldinger! 



Klem fra Ingunn

12 kommentarer:

  1. Flotte sokker!! Nesten bare til søndagsbruk, disse ;)
    Ønsker deg en fin uke videre :)

    SvarSlett
  2. Fine lestar, sikkert populære på Stugu.det er vel mykje turistar innom ?
    Takk for den fine kommentaren på innlegget mitt om mor mi.
    Lite sol her på hytta, skodde og regn. Lite som minner om sommar.
    Gler meg til ei Osloveke i slutten av mnd.
    Ha ein fin kveld !
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  3. Kjempefine! Disse pleide svigermor å strikke til sine. Vi har enda ett par i en skuff, nesten ikke råd å bruke dem. Liker at det er tykke, gode lester. Det er ikke så mange mønster som lages ment til så tykt garn. Mennene i min familie, liker best tykke lester:)

    SvarSlett
  4. Skikkelig fine og norske sokker av Ola (nordmann)-garn;) Dagene mine går med tilå sitte i Molde under jazzfestivalen og selge lodd for Molde Quiltelag. Stemningsfullt og fint, selv om det er litt kaldt. Regner med at du har besøkt Molde under en festival også.

    SvarSlett
  5. Russesokkene har så deilig mønsteret, jeg liker klassisk farger med hvit og svart
    eller grå. Hilsen til deg Ingunn. Sender deg solstråler. Sommerklem fra Viola

    SvarSlett
  6. Kjempefine, så fine både til gaver og til familien. Kjekt å lese bloggen din. Jeg har ligget på latsiden når det gjelder å blogge, men produserer en del. Må skjerpe meg, blogg er jo fint å ha som eget album over ting man har laget. ha en fin sommer videre.

    SvarSlett
  7. Kjempefine sokker! Greit å strikke flere parr av så fine sokker :) jeg nyter ferien i Kragerø, har hatt noen deilige dager som nå desverre går mot slutten. Ønsker deg en fin sommer videre.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  8. Slike sokker kan du sikkert aldri strikke for mange av. De er nok populære. Tror faktisk jeg har det mønsteret jeg også, jeg vet jeg strikka på dem på ferietur i 2000. Men de ble ikke helt vellykket.Mine strikkeferdigheter har forbedret seg sterkt siden den gang så kanskje jeg burde prøve igjen nå :)

    SvarSlett
  9. Utrolig fine sokker! Har strikket mye sokker, men ikke prøvd meg på russesokker enda - det er jo nesten som selbuvotter til føttene, utrolig fine :-)

    SvarSlett
  10. Russesokker er så lekre, disse er ikke noe unntak

    Ha en fin dag

    SvarSlett
  11. Utrolig flotte herresokker! Ser så innviklet ut, men etter det antallet har du vel mønsteret i fingrene. Håper hendene er bra og tåler mye mønster og strikk nå. Tvi tvi for bedre vær hos deg også :)

    PS - helt enig i kommentaren over fra Babben. Nesten som selbuvotter til føttene. Staselig! Finsokker til hverdags? :))

    SvarSlett
  12. Russesokkene, de hadde jeg glemt - så fine :)
    Det ser virkelig ut som du har hatt det fint i sommer, med mange turer, besøk på hytter og hos familie. Nå kommer høsten, en fin tid for oss strikkere :)
    Ha ei fin uke :)

    SvarSlett