onsdag 21. mai 2014

Det var en Marius


Til dere som lurte på hva jeg strikka på i bussen på tur til Hardanger, 
så var det altså noe så lite originalt som en Marius-genser.
Nå er den ferdig, 
og Emma stiller som modell nok en gang.




Genseren er strikka i størrelse 4 år og er tiltenkt Sigurd. 
Selv om han er blitt storebror, 
er han ikke så stor at denne genseren passer, 
så det hadde nok holdt å strikke den i størrelse 2 år.
Jeg har brukt Falk fra Dalegarn, 
vel 4 nøster mørkeblått, 
1 nøste hvitt og knapt 20 gram rødt. 
Et raskt overblikk viser at jeg har nok garn igjen til å strikke en mindre genser, 
men jeg tror jeg velger å bruke dette garnet til noe annet.
Jeg synes det er for tykt til genser for smårollinger, 
men det var det jeg hadde i lageret, 
og da ble det bare sånn.




Mønsteret er fra Marius-boka, 
og det var veldig greit å strikke etter. 
Genseren ble omtrent like stor som de oppgitte måla 
og er fin i fasongen.
Pinner nr 3 på vrangbordene
og 3,5 på selve genseren.
Eneste forandringen jeg gjorde,
 var å strikke halskanten 1 cm kortere enn i oppskrifta.
Dette var et morsomt arbeid,
så det blir nok en genser til om ikke altfor lenge.



Tusen takk for fine kommentarer på siste innlegg!
Det er alltid like kjekt.


Ønsker alle en fortsatt fin mai-dag!

Klem fra Ingunn

12 kommentarer:

  1. Det er ikke rart at Mariusgenseren har blitt så populær - den er jo så fin!
    Hver gang jeg ser en, så tenker jeg at nå må jeg strikke meg en også. Det blir nok ikke så lenge til nå... :-)
    Ha en fortsatt fin dag! Her skal vi ut på tur.

    SvarSlett
  2. Marius er alltid suksess:) Kjempefin ble den!

    SvarSlett
  3. Den ble fin :) Den kommer nok Sigurd til å bruke mye :D
    Fint om du sender meg adressa di til ormshammer@hotmail.no, slik at du kan få premien din :) Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  4. For en gossin genser! Og gratulerer med nok et gull! Håper jeg får til å strikke en slik selv til snuppa skal i barnehagen til vinteren:)

    SvarSlett
  5. Klassisk og fin, en litt tykkere genser er alltid godt å ha på litt kalde kvelder og de dagene solen ikke kommer frem :)

    SvarSlett
  6. Hilsen hjertelig til deg Ingunn. Så fint å se i blogg igjen.
    Herlig er mariusgenser... så søt ;-) Jeg liker også sokker fra mønsteret Drops Design.
    Jeg mener det er en fin prosjekt... for meg... kanskje. Jeg hadde ikke mulighet å strikke i Frankrike, så jeg vil strikke endelig ferdig jakken... jeg må bestrebe meg med ermer.
    Sikker du hadde en fin tur til Hardanger. Vi reiste ofte fra Oslo til Vestlandet og reiste over Gol - Hemsedal - Mørkedalen. Herlig er reisen. Herlig er Norge.
    Klem fra Viola. Ha en fin uke videre.

    SvarSlett
  7. Flott Mariusgensar. Heldige barnebarn som får slike fine plagg !
    Eg kjenner at det nærmar seg sommar, eg må finne fram lettare turklede til trimmen min i dag. I går planta eg i krukker og kasser til svigermor og oss.
    Berre skodda held seg unna så er mme strålande fornøgde :)
    Ynskjer deg ein fin dag !
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  8. Så fin den er, Marius gensere og mønsteret er så koselig.
    Det er vel derfor det er like populært i dag som før.

    Ha en strålende dag du også, Maritklem.

    SvarSlett
  9. Åhhh så fin en trøje du igen har lavet. Her er det så varmt, at der laves så lidt som muligt midt på dagen. Den Danske sommer har slået igennem.
    God aften og skøn weekend til dig

    SvarSlett
  10. Ingen ting er som Marius genser i de tradisjonelle fargene. Flott ble den :)
    Nå er sommeren kommet for fult her, godt og varmt. Deilig, håper det holder til helgen så dagene kan nytes med fri fra jobb :)
    Ønsker deg en herlig uke slutt.
    Klem

    SvarSlett
  11. Kjempesøt liten Marius! Ingenting som slår originalfargene, synes jeg.

    SvarSlett
  12. Veldig flott gensar :) Det blir heilt sikkert bra å ha ein litt tjukk gensar. God helg.

    SvarSlett