tirsdag 13. august 2013

Toppen som ble pute


Jeg faller ofte for fristelsen til å kjøpe garn som er fint og billig uten klare mål for hva jeg skal bruke det til.
Og slik ble denne puta til.


Garnet ble funnet i en restekasse for flere år siden og består av 60% bomull og 40% merinoull. 
Syntes fargen var så fin og la trøstig i vei med å strikke en topp av de 300 grammene jeg hadde til rådighet. 
Det viste seg etterhvert at jeg kom til å få for lite garn, 
og da la jeg hele prosjektet på is. 
Har nok kikka på det innimellom uten at jeg kunne se en klar løsning på "problemet".

Men her om dagen fikk jeg tredd toppen utenpå ei avlang innerpute, 
og  da var løsninga klar.
Jeg strikka et par mønster til for å få puta høy nok og felte av
slik at jeg slapp å sy den sammen.
Nede hekla jeg sammen puta i hver side med fastmasker, 
og det ble også fastmasker rundt åpningen midt under.
Så kom innerputa på plass,
og jeg sydde sammen åpningen med dobbel sytråd.



Kanskje den kommer til å bli brukt ute?



Nærbilde av mønsteret. 
Garnet er forholdsvis tykt,
 og jeg har brukt pinner nr 5.
Ser at det er ulik farge på de tre bildene, 
og det er nok fargen på det første bildet som ligner mest.



Ellers begynner moltene å modnes,
og i morgen blir det ny tur til fjells.


Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger på sokkene!

Ønsker dere alle en fin tirsdagskveld!


Klem fra Ingunn

18 kommentarer:

  1. Så flott pute. Og du fikk jo brukt garnet ditt, liker godt fargen.

    SvarSlett
  2. Nydelig pute! Så lurt å finne på en slik løsning. Helt genialt :)
    Ha en fortsatt fin kveld.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  3. Kjempeflott pute du har strikka! Likte mønsteret veldig godt! Du var jammen lur som forvandla toppen til pute!
    Ha en fin multebærtur i morra! :-)

    SvarSlett
  4. Dette blei da et flott resultat! Sprek farge også. Ha en flott kveld! Hilsen Synnøve

    SvarSlett
  5. Utrolig smart! Fint ble det også!
    Fine sokker i forrige innlegg! Jeg driver med sokker for tiden jeg også. Drops-mønsteret var fint :-)

    SvarSlett
  6. Så koselig pute du har laget av toppen da;) Smart å montere den slik. Hullmønsteret er veldig likt mønsteret på en hvit genser som min mor strikket til meg i min barndom. Jeg hadde på meg den med en ny blondebluse under, og følte meg så fin når jeg la ut på sykkeltur. Helt til jeg veltet og slo hull i både genser, bluse og albue;( Kjenner jeg er lei meg enda...

    SvarSlett
  7. Så fin pute! Også så lurt når garnet ikke rakk til :)

    SvarSlett
  8. Så flott mønstret pute da. Du er god på mønsterstrikk du. der har jeg noe uprøvd. fin løsning for bruk av garnet.
    Klem

    SvarSlett
  9. Lurt å lage pute. Då blir den iallfall brukt :)
    Nydeleg farge og fint mønster på den.
    Så flott å finne molter. Her på våre kantar
    er det lite å finne av den.
    Nyt moltesylta :)

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  10. Er det noen sak, kjøper litt garn og vips så har du den fine puta.
    Det hadde ikke fungert her he he.

    Så flotte molter, du hadde en fin tur i dag også skjønte jeg.
    Her er det lite med molter, litt dumt for det er jo så utrolig godt.

    Ha en fin kveld, Marit.

    SvarSlett
  11. Jeg kom bare lige forbi.
    Flot pude. Fin mønster.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlett
  12. Kor smart å forvandle om toppen til pute når garnet ikkje strekk til.
    Skikkelig fin vart den.
    Ser aldeles deilig ut med molter. Diverre er det ikkje slike forekomster på mine kantar.

    Ha det fint, frå MarJE.

    SvarSlett
  13. Glimerende ide å gjøre om toppen til pute. Lekker ble den og skikkelig flott sommerfarge

    SvarSlett
  14. KJempeflott pute! :) Og sokkene like så :)

    SvarSlett
  15. Smart løysing. Og det vart ein lekker pute :) God helg.

    SvarSlett
  16. Jeg har vanligvis alltid en plan for garnet jeg kjøper inn, men det betyr ikke at det 'omsettes' med det første... Og plutselig har det ligget og 'modnet' så lenge at det ender opp som et annet prosjekt enn det det var tiltenkt! ;) Puten ble kjempefin i hvertfall! :)

    SvarSlett
  17. Puta ble kjempefin, og fargen var nydelig!

    SvarSlett
  18. Lurt, og lekkert! Syntes den passet fint i hagestolen :)
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett