mandag 18. mars 2013

Vasstulanløypa


Vi som er glad i å gå på ski vil gjerne ha en tur gjennom Vasstulanløypa i løpet av vinteren. 
Mange tar turen i påska, 
men Marit og jeg valgte å gå to dager før Vasstulanløpet gikk, 
og vi hadde strålende vær og nykjørte løyper helt til Vasstulen seter. 
Turen fra Vasstulan til Rødberg er på 36 km, men vi pleier å avslutte på Lunda når vi er kommet "heim" til Uvdal, 
og "slipper" dermed den siste mila med bratte utforkjøringer ned til Rødberg.
Følelsen av å være på fjellet er virkelig til stede på denne turen, 
og på en fin torsdag traff vi bare to skiløpere og Tor Olav med løypemaskinen. 
Føret, løypa og været kunne ikke vært bedre......
Det gode pensjonistliv!
Lørdagen etter, 
da Vasstulanløpet gikk, 
ble det dessverre snøvær og surt over fjellet for deltakerne.


Vi gikk vel ei mil før vi kom på å ta fram kameraet, 
og her er vi klare for å kjøre ned til Vieren og Rødsjødalen.




Her, ved Piksteinen, 
er det fine molter i gode år. 
Det er langt å gå, 
så det er for de spesielt interesserte.



Her tilbrakte svigermor somrene som barn, 
og vi har også hatt mange overnattingsturer her på moltetur eller blott til lyst.






Her satt vi nesten en time i sola før siste innspurt over "Flottet" ned til Lunda.




Her snør det på tredje dagen, 
og det rusker godt i trærne 
så den planlagte skituren til Mårbu i morgen blir nok avlyst.
Vinterfjellet er for godværsdager!


Ønsker dere alle ei riktig fin uke!

Klem fra Ingunn

7 kommentarer:

  1. Så deilig med fjelltur og ski. De bildene så helt herlige ut. Kos dæ masse!

    SvarSlett
  2. Skal si dere var heldige med været, bare blå himmel! Skjønner godt at dere koste dere her.
    Ha en flott uke videre.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke stått på ski siden jeg var liten jente (og det er veldig lenge siden THI-THI)Men det ser aldeles nydelig ut på bildene med nydelig vinter vær. Tenker dere koste dere.
    Ha en riktig fin mandag.
    Klem :-)

    SvarSlett
  4. Nydelige bilder fra vinterfjellet, dere har virkelig vakker natur rundt dere. Koselig å få være med dere på tur :)
    Ha en fin kveld!
    Anette

    SvarSlett
  5. Takk for at eg fekk vere med på den lange skituren :)
    Jammen er dokke spreke, det er snart like langt som Birkebeinaren det vel ?

    Takk for besøk hos meg.
    Eg tok bildet i 15 tida i dag. Nydeleg ver og 7 varmegrader så
    snøen blir nok ikkje liggande lenge.
    Kor spennande med kurs i bilderedigering. Kva program skal dokke lære. Kunne tenkt meg noko slikt. Eg brukar PhotoScape og litt Picmonkey.

    Ynskjer deg òg ei fin veke :)
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  6. Herlige bilder tusen takk Ingunn. Så fin skitur hadde dere to.
    Snø og solen er deilig... og løpe med ski drømmeren.
    Jeg har til meg hjemme nysnø og det snør det snør dideldibum :-)
    Jeg kan skiløpe også ... i mars hjemme. Det er fint. Skogen er eventyrlig.
    Ha en herlig uke. Hilsen Viola

    SvarSlett
  7. Flinke og spreke damer du og Marit. Mange flotte bilder. God påske.
    Hilsen anonym fra Veggli

    SvarSlett