onsdag 5. februar 2014

Pakke til Trondheim

Datter Ingvild og svigersønn Eirik bor og arbeider i Trondheim. 
Da de var her i jula, 
avtalte vi at jeg skulle strikke votter til Ingvild og sokker til Eirik. 
Det er alltid ekstra stas å strikke til noen i familien.
De er vel rimelig godt utstyrt allerede, 
men Ingvild hadde mista den ene tovavotten sin med broderi, 
og da tilbød jeg meg å strikke et nytt par sporenstreks. 
Hun valgte hvite votter og broderi i svart, koksgrått og lysere grått. 
Jeg synes de ble kjempefine. 
Bare se!



Vamsegarn, 
pinner nr 5, 
tova to ganger i maskin med Milo på 40 grader. Garnet jeg broderte med er rester av Vestlandsgarn. 
Jeg har lyst til å kalle disse Lovikka-votter, men det er vel egentlig ikke det, 
bare en etterligning. 
Blir du inspirert til å lage slike, 
finner du en kjempefin forklaring her.




Eirik er glad i rødt, 
og han hadde valgt Silver Star-sokker i rødt og hvitt Pt5. 
Dette er et godt garn på alle måter, 
fint til både sokker og gensere, 
pinner nr 3,5 og drøyt å strikke av. Garnforbruk: 120 gram.




Mønsteret til sokkene er her. 
Jeg blir ikke fortrolig med hælen på disse sokkene, 
for den er veldig smal på oppskrifta. 
Nå tok jeg dem noe breiere og strikka hælen på pinner nr 3 for å få den tettere. 
Neste gang skal jeg prøve en annen vri, 
tror jeg. 
Sokkene er strikka etter mål til en lang og smal fot.
Pakken er vel framme, 
og de er godt fornøyde.



Et enslig skibilde fra lysløypa til slutt:


Nå er sesongen i gang for alvor.
I dag er det noen få minusgrader,
og jeg regner med at føret er prima
selv om sola glimrer med sitt fravær.


Håper dere har en fin dag der dere er!



Klem fra Ingunn













25 kommentarer:

  1. Så flotte votter, kjempefint med broderi! Fine sokker også, det må jammen være kjekt med strikkende mor og svigermor;)

    SvarSlett
  2. Desse vottane er så fine, har hatt lyst å prøve, men endå har det ikkje blitt. Fine sokkar og.

    SvarSlett
  3. Så fine votter!!! Finere enn Lovikka, spør du meg ;) Ingenting er bedre enn tykke og gode tovavotter. Sokkene var også veldig fine. Jeg synes det er noe koselig og tradisjonelt (og litt nostalgisk) over rødt og hvitt sammen i strikkeplagg :)

    SvarSlett
  4. Kjempefine votter,likte borderiet godt - finere enn på Lovikka ;) Lar meg igjen begeistre av totrådssokkene dine! - Så kos med tur i lysløypa, her regna vinteren og skiføret bort. klem herfra

    SvarSlett
  5. Deilige votter, og så ble jeg glad da det ble plussgrader ute, for her har det vært bikkjekaldt. Ser kjekt ut å stå på ski :) klem fra Beth

    SvarSlett
  6. Nydelige votter du har laget, ble flott med broderi i grått:-) Koselig med skitur, tror jeg skal ta en tur i slalombakken senere i dag. Klem Marianne

    SvarSlett
  7. Det var flotte votter! Sånne vil jeg også ha! Og jeg har Vamsegarn på lur :-)
    Du lager så mye fint - får lyst til å lage alt sammen, jeg, men det rekker jeg jo ikke...
    Ha en riktig fin onsdagskveld!

    SvarSlett
  8. Flott brodering på Lovikkavottene!

    SvarSlett
  9. Nydelege vottar. Eg har drøymt om slike. No har eg oppskrift ;)
    Eg har akkurat strikka ferdig nokre og brukt Fritidsgarn.
    Har kjøpt tråd til lestar til ein av sønene mine, Järbo garn, Raggi heiter den.
    Eg var inn på bloggen din i går og skulle sjå etter oppskrift på lestar, men fann ikkje ut noko. Når du skriv at dei fine du har laga over her ikkje har god hæl så veit eg ikkje om eg vil bruke den oppskrifta.
    Har du eit godt tips til meg ?
    Erfaringa mi er lita forstår du :)
    Så flott å kunne kome seg på skitur ! Her er framleis ikkje snø, men
    det blir no turar i marka likevel. I dag vart det ei
    ein fin tur, litt kald vind, men fint i sola.

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  10. Flotte vottar med fint broderi :) Og så flott skiføre de har. Ha ein fin kveld.

    SvarSlett
  11. Man kan vel kalde vanterne "Lovikka-look-alike"? Rigtige Lovikkavanter har en flettet snor i manchetten, den brugte man, når vanterne skulle hænges op til tørring. Flotte er de i hver fald. Hilsen Astrid

    SvarSlett
  12. Herlig du strikker Ingunn :-) votter jeg liker veldig hvit med fin broderi og tovet er herlig varm - super! Sokkene har storfin mønsteret.
    Så fin din skibilden - jeg var i går en tur på fjellet med ski, mye tåke og vinden blåser, men jeg hadde masse glad. Vi får regn nest dager. I dag var solskinn...jipii Jeg gleder meg å se Olympia litt :-) To dager Ha en hyggelig kveld Klem fra Viola

    SvarSlett
  13. Fine! Både vottene og sokkene!

    SvarSlett
  14. Fine! Både vottene og sokkene!

    SvarSlett
  15. Fine votter og sokker, Det broderiet på vottene var bare lekkert.
    Husker jeg hadde lovika votter som barn, og de var gode og varme :)
    Kos deg i skiløypa.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  16. De er heldige som har deg. Tenk å få så fine sokker da gitt. Likte vottene og. Kjekt med link. Nå må jeg ned på sida di og se på babylabbene.
    Klem

    SvarSlett
  17. De så gode ut både vottene og sokkene du hadde laget til de heldige mottakerne. Vamsegarnet her jeg ennå ikke prøvd, og forresten ikke det du hadde brukt i sokkkene heller. Det blir vel lett til at en henger seg opp i enkelte garntyper :-) Heldige dere som har snøen ennå, her har det vært mildvær så vi trenger litt til før påsken kommer - Ha en fin ukeslutt :-)

    SvarSlett
  18. Kjempe fine votter og lester. Tenker det blir noen som blir glad for dem.
    Tusen takk for koselige kommentarer inne på bloggen min Ingunn.
    Her er det mildt og tørt ennå, men kunne godt ha fått litt nedbør for det er altfor tørt.
    Ha en riktig god helg.
    Klem fra meg.

    SvarSlett
  19. Kjempeflotte votter!! Slike fikk jeg lyst til å lage :-) Lestene er jo også kjempefine, du gjør så flott arbeid!!
    Så deilig med skitur i godt vintervær!
    Ha ei riktig god helg, Ingunn!

    SvarSlett
  20. Flotte produkter,og et meget godt materialvalg. Jeg synes Vamsegarnet gir så myke,tykke tovaprodukter,og Pt5 er supert,mykt og slitesterkt garn.Glemmer ofte at jeg liker det garnet best til mye ;-)

    SvarSlett
  21. Så utrolig fine sokker og votter! Jeg må prøve meg på et slikt par russesokker, for de er så dekorative! Morsomt å få pakke fra deg skjønner jeg. Kos deg i skiløypene, og lykke til med ol;)

    SvarSlett
  22. Ah - herlige votter - jeg er ikke noen tover, men elsker sånne votter :) Heldig dere som har skiføre, her er bare is, har ikke fått snø siden før jul. Ungene fikk kjelker til jul, å har ikke fått prøvd de ennda, for det er altfor farlig på isen.......
    Det er alltid så hyggelig når du er innom bloggen min, takk for mange koselige besøk :) God helg til deg også :)

    SvarSlett
  23. Du er så sporty:)
    Og fine votter! Morsomt å strikke for å glede andre.
    Lekre sokker også, rødt og hvitt er rent og pent å se på.
    -Den andre russesokken ligger fortsatt å venter her hjemme, har strikket på meg stiv nakke og migrene i helga:P

    SvarSlett
  24. Så lekre votter, jeg skjønner godt at de ble valgt Ingunn.

    Snø og skitur så deilig ut, jeg rakk ikke mange turene før regnet tok mesteparten av snøen her.
    Men det kommer sikkert mer og flere sjanser før våren tar tak.

    God ny uke fra Marit.

    SvarSlett