fredag 31. mai 2024

Farvel mai, velkommen juni

Ett blogginnlegg i måneden må være et minimum, og nå er det bare tida og veien for mai. Når jeg sjekker bildene mine, ser jeg at det har vært en sokke-måned. 









Det har blitt mange par russesokker. Det er artig å strikke mønster, og når jeg strikker med Viking sportsragg, blir sokkene noe større enn med et tynnere garn som er anbefalt i oppskrifta. Det nederste paret er str 11-14 år og passer til meg med skostørrelse 38. De andre parene er i damestørrelse. Dette er kjekke presanger, og rett som det er dukker det opp en anledning. Parene i midten ble ekstragaver til tvillingkonfirmanter der vi var så heldige å få være gjester.




Jeg prøver å få brukt opp litt restegarn, og denne gangen ble det av Fjord sokkegarn fra Hillesvåg ullvarefabrikk. To nøster av knappe 50 gram ble brukt i disse i str 38, og det ble faktisk garn til overs. Vekt ca 75 g. Oppskrifta er den jeg lærte på folkeskolen på 50-tallet.




Så har sokkene til Ingvild fått ny lest, og jeg fant faktisk Viking sportsragg i grønt som passa til den vrangborden som var like fin. Gleden av å kunne reparere er omtrent like stor som å strikke nytt. 




 


Denne lua heter Lume lue, og oppskrifta er fra Strikkeulla. Garnet jeg har brukt er Drops babymerino, pinner nr 3,5 og garnforbruk ca 60 gram fra lageret. Kanskje ikke det mest spennende å strikke, men av og til er et enkelt håndarbeid veldig greit å putte i veska.






Noen bursdager står for døra, og jeg har bakt både suksessterte og dajmkake som er kommet i fryseren.





Kjekt alt som kan ordnes i god tid!




Ellers har jeg vært på jakt etter liljekonvall, seinest i dag, og dette er et bevis på at vi bor i ei fjellbygd. Ei ukes tid med samme været så blir det nok.




Jeg går tur hver dag og har både glede og nytte av det. Været har vært varierende som dere ser på bildet, men YR er fableaktig til å melde været så det er sjelden jeg blir våt.

Det er litt vemodig at mai-måneden er over, men vi får glede oss over junidagene som kommer....


Fortsetter dette været må jeg nesten ønske god sommer!
 
Klem fra Ingunn







12 kommentarer:

  1. En varm hilsen til deg Ingunn. Det er hyggelig å lese innlegget ditt, du har vært opptatt med strikking igjen, sokkene dine er kjempefine. Jeg elsker de selvstrikkede :-)))
    Jeg sjekker alltid nedbørradaren før jeg går en tur i skogen. Er det ikke himmelsk – nå – ute!
    Jeg håper du nyter turene, strikkingen og fremfor alt de kommende bursdagsfeiringene dine.
    En klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Viola! Denne lyse, fine tida må vi nyte til fulle. Jeg er alltid gladere etter en tur, og det betyr jo at den turen trenger jeg. Hver dag minst en times tid. Det er godt å være mye ute nå.

      Riktig god søndag fra Ingunn

      Slett
  2. Hei igjen! Jeg tror du er veldig "trottig" med strikkepinnene, - ser for meg at du ikke sitter mye med hendene i ro. Hehe.... De russesokkene går det sikkert fort å strikke, siden det er mønster hele tiden. Men du verden, det er nok også fort gjort å strikke feil her....
    Ja nye lester på brukte sokker er jo veldig lurt! Min mor driver mye med slikt, - hun får stadig slike oppdrag.
    Søt lue og!
    Suksessterte og Dajmkake - mmmm deilige kaker, og veldig kjekt å ha noe slikt i fryseren. Bare man husker å ta de opp i god tid.....
    Ja sommeren er her, det er det ikke tvil om. Når vi runder av mai er det alltid sommer for meg, uansett vær! :)
    Riktig god sommer til deg fra meg!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre fra deg! Jeg synes det er så artig å strikke, så derfor. Kan jo ikke sitte med hendene i fanget. Er jo møring! Artig å bake også. Det er sjelden det er kjøpebrød på bordet her, men det er jo godt med litt forandring da. Har nettopp gått tur, og snart skal jeg til Rødberg (sentrum) med ei venninne. Handel og kafebesøk. Gleder meg.......

      God sommer!

      Klem Ingunn

      Slett
  3. Som vanlig, utrolig flott strikket! Og så mye du klarer å strikke. Pass på hendene/armene så du ikke får problemer. Det fikk jeg for veldig mange år siden da jeg strikket mye.
    Jeg skulle gjerne smakt den Dajm-kaken. Sikkert nydelig!
    Du bor deilig, fint å gå turer! Klem fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Dajmkake er godt, og den er enkel å lage. Jeg strikker litt hver dag, men nå har jeg så mye restegarn at jeg vurderer å hekle teppe i oldemorruter. Må variere håndarbeidet litt. Jeg senker skuldrene og lar armene slenge fritt når jeg går. Det fungerer!

      Takk for hyggelig tilbakemelding!

      Klem fra Ingunn

      Slett
  4. Så fine sokker! Og den suksessterten skulle jeg gjerne smakt! Tusen takk for hyggelig kommentarer på mine innlegg, Ingunn! Vi har vært på en 3 ukers campingtur med svært dårlig netttilgang, så jeg har ikke fått takket før nå! Ønsker deg en strålende helg, og en fortsatt fin juni måned! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Suksessterten ble god. Det tar litt tid med den kremen da, men artig når jeg lykkes. Barnebarna likte dajmkaka best. Fortsatt god juni til deg også. Nå fyker dagene avgårde i rekordfart.

      Klem Ingunn

      Slett
  5. Du strikker så fine russesokker! Jeg prøver å minke på sokkegarnlageret mitt, men synes ikke det blir mindre :) Jeg har så mye tynt sokkegarn, det er det jeg liker best å strikke av. Tror jeg må begynne å strikke tykkere sokker med dobbelt garn skal det minke. Det har blitt lite blogging og lesing av andres blogger for meg også i det siste, jeg ble litt slått ut av varmen vi hadde noen uker. Nå nyter jeg kjøligere vær, og takket være YR går vi også tur hver dag uten regn :) Ønsker deg en fin junimåned!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Russesokkene er populære gaver. Litt tykke å ha i sko, men supre sofasokker. Tynt sokkegarn er jo fint til ankelsokker. Uansett er mye fint garn en stor glede for oss som strikker. Jeg skal på avslutning i helselaget i dag, og måtte ha et enkelt håndarbeid. Det ble en klut i rillestrikk i tynt bomullsgarn og pinner nr 3. Kaldt i natt, men sola skinner. Det tegner til å bli en god dag.....

      Klem Ingunn

      Slett
  6. fine russesokker, kanskje det slike eg skal strikke neste gong... mange år sidan sist.
    her vart "sommaren" kort, men håper det snart vert varmare dager igjen

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Artg å strikke mønster så russesokker er et godt valg. 14 grader her nå, og det er vel normalt for årstida her til fjells. Og det er utrolig som lauvskogen vokser.

      Riktig god helg fra Ingunn

      Slett