onsdag 21. august 2024

HEKLA TEPPE TIL MEG SELV

 


 Dette teppet begynte jeg på for nøyaktig to måneder siden, og jeg planla å hekle to ruter pr dag, og med 88 ruter i alt pluss sammenhekling og kant rundt, ville det ta litt tid. Men det hender at "bordet fanger" og at det går fortere enn beregna. Her har jeg brukt restegarn med ca 100 m på 50 g, og de to yttersta radene, sammenheklinga og kanten rundt er Viking sportsragg.

Garnforbruk: 1360 g

Heklekrok: nr 4

Tråder å feste: ca 1500 (her gjelder det å feste etterhvert)

Ferdig mål etter blokking: 172 cm x 115 cm

Hvor mange arbeidstimer jeg har brukt aner jeg ikke, men med mye sport på TV som jeg følger med på, er handarbeidet ikke langt unna. Det går greit å hekle så lenge det er fotball, for der kommer det meste i reprise, men på håndball må jeg følge med, for der går alt så fort.



Det er vanskelig å ta bilder av tepper, men prøver litt forskjellig her etterhvert.




Hengende over en stol.




Blokking på gang.




Nærbilde av sammenhekling.




Sammenhekling på gang. Her gikk det seint på grunn av krevende arbeidsstilling.





Det har vært morsomt å holde på med, men det har vært garn overalt og mye rot også, og dette handarbeidet egner seg ikke til å ta med bort. Høsten er i anmarsj her, og jeg gleder meg til å bruke teppet.

Jeg har funnet tips og oppskrifter på nettet og satt sammen etter beste evne. 


Nå gleder jeg meg til å finne fram sokkegarn. Sokker er enkelt og greit og noe alle har bruk for.

Den siste måneden har jeg slitt med en gjenstridig forkjølelse, men nå er heldigvis det verste over, og jeg kan forhåentligvis se fram mot normale dager. Jeg tør ikke å love at jeg skal blogge oftere, men jeg lover å prøve. Jeg håper dere alle har hatt en god sommer og ønsker en fin høst til hver og en som stikker innom.


Klem Ingunn


14 kommentarer:

  1. For et herlig teppe! :) Gratulerer! Jeg har hatt en lang bloggpause i sommer, men nå har jeg fått laget et nytt innlegg og håper jeg har fått dyttet meg selv i gang igjen med det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Da er vi flere i samme båt. Med bloggepause mener jeg. Jeg er jo egentlig glad i å skrive og vise fram det jeg lager og var mye ivrigere før. Koselig med kjapp tilbakemelding! Nå kom sola også, og jeg er straks klar for min daglige tur på en times tid.

      Slett
  2. Det er så hyggelig å lese fra deg, kjære Ingunn. Jeg er glad. Men det stemmer, mye viktigere enn å blogge er å gå ut i naturen, det er trening for kroppen og avslapping for sinnet... spesielt i vakre landskap.
    Teppet ditt er fantastisk, du var rask med å jobbe med det, du vil bli veldig glad for å kunne bruke det til høsten.
    Jeg ønsker deg fantastiske dager med fotturer eller turer gjennom skogene.
    p.s. Jeg likte å se OL med stor glede, jeg kunne klikke på hver sport individuelt i direktesendingen eller i mediebiblioteket med fantastiske kommentarer og alt uten reklame... herlig... Jeg så også mye av det var nytt, for eksempel surfing, breakdancing eller vannaerobic .
    Jeg sender deg mange vennlige hilsener. Alle gode ønsker kommer fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Viola! Så hyggelig å høre fra deg, en riktig gladmelding! Jeg går tur hver dag, og er alltid gladere når jeg kommer hjem igjen enn da jeg gikk ut. Endorfiner. Jeg har en app på mobilen som registrerer skritt og hjertepoeng, og det er jo viktig å nå dagens mål! Gode ønsker til deg også, Viola!

      Stor klem!

      Slett
  3. Så kjekt "slumreteppe"! Koselige og rolige farger.
    Ja ofte er det slik at en blir litt for ivrig, selv om en planlegger at her skal det brukes litt tid... hehe :) Kjenner godt til dette!
    F.t.er jeg helt fri for håndarbeid, - og det er frustrerende. Men jeg har jo endelig lært meg å strikke sokker, så her blir det nok noen nye par framover. Får bruke opp noe restegarn....
    Ønsker deg en fin høst nå når den snart kommer...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hilsen! I moges var det 1plussgrad da jeg stod opp så det blir vel bruk for teppe etterhvert. Nå har jeg lagt i ovnen, og snart blir det sokkestrikk her også. Og en rolig kveld....

      Ønsker det samme til deg! Klem fra meg

      Slett
  4. Det var et fint teppe! Det har nok vært mye arbeid - og så raskt du har fått gjort det ferdig.

    SvarSlett
  5. Så hyggelig at du liker teppet mitt! Mye arbeid, men det var et morsomt prosjekt. Det mest krevende var sammenheklinga og kanten rundt pga vanskelig arbeidsstilling. Men er så fornøyd, og høsten er i farta.

    Riktig god helg!

    Klem Ingunn

    SvarSlett
  6. Hei Ingunn!
    Veldig flott teppe du har heklet!
    Lekre farger og en kjempejobb å sette det sammen.
    Flott arbeid, forstår at du gleder deg til å ta det i bruk.
    Her hos oss har vi fått sommeren tilbake med 25 grader. Er det like varmt hos deg, må du ta det med ut på kvelden!
    Ha en fin helg, Ingunn.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for gode ord, Turid! Indian summer her også, og i går var en nydelig dag. Og nå kan vi plukke tyttebær og blåbær på samme tur i skogen, og da var det kjekt at det tørka opp litt. Det kan gjerne vare noen dager til..... Nå strikker jeg herresokker. Det ble plutselig flere 80-årsdager, og sokker er noe alle trenger. De kommer nok på bloggen etterhvert.

      Nyt finværsdagene!

      Klem

      Slett
  7. Åh, det var et nydelig teppe. Av en eller annen grunn ser jeg det for meg i en gyngestol. Jeg tror mine besteforeldre på morsiden hadde et teppe (mye mindre) med slike ruter i en gyngestol i stua, så kanskje er det minner derfra som vekkes. Ergelig med forkjølelsen, det er slitsom når man hangler over tid. Jeg sverger til hvitløkstabeletter, det er fast til frokost året rundt. Vet ikke om det har en dokumentert effekt, men tro på at noe hjelper... Når håper jeg at du er kviknet så mye til at du kan nyte høsten, den blir forhåpentligvis flott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Det har vært litt travelt her med besøk i helga, og bloggen har blitt forsømt nok en gang. Jeg hoster fortsatt, men er nok mye bedre. Får bare vente til "anfallet" går over. Det er blitt kjøligere, men vi har ikke hatt ei eineste frostnatt så langt. Litt uvanlig det da.

      Klem Ingunn

      Slett
  8. Så deilig teppe, det blir godt å kose seg med når det blir kaldere. Den verste jobben syns jeg er å sette lappen sammen, rutene går liksom unna uten at en behøver tenke så mye. Det var en veldig fin sammenhekling du har gjort. Ønsker deg en god høst og kos deg med sokkestrikk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig kommentar! Tusen takk! Det har blitt kjøligere, men det er jo tida for det, og her i huset er det rikelig med plagg av ull! Strikker sokker nå, og de går unna. Det ble plutselig så mange 80-årsdager her. Kjekt å kunne gi bort noe jeg har laga sjøl. God høst til deg også! Vi trenger noen finværsdager nå......

      Klem Ingunn

      Slett