onsdag 17. april 2024

APRIL HAR MANGT Å BY PÅ

 


Etter ei tid med mye vind fikk vi en finværsdag av de sjeldne på mandag, og hva var da mer fristende enn en skitur? Nykjørte løyper, god glid på felleski og fjellet nesten for oss selv. Her ved Sjugurdshovde på Dagalifjell.




Marit i farta!




Den eneste bilen på parkeringsplassen på Torsetlia var min!




Etter en trivelig matpause ved Brøstrudsetre gikk vi samme vei tilbake.
Gode solbriller trengs i det skarpe lyset, likeså solkrem, men det er først etterpå vi merker at vi har vært ute. Samme fine været dagen etter, men om kroppen tåler det, må jeg bare passe på øynene!




Det har blitt mange slike luer i løpet av vinteren. Huv strikkeoppskrift av Une Cecilie Oksvold.

Garn: Navia Tradition fra Færøyene, 100 % ull

Pinner: nr 5

Str: S/M

Garnforbruk: 60 g




Slike votter og sokker har jeg vist på bloggen mange ganger før. Jeg vender stadig tilbake til dem, og disse ble ferdige her om dagen og er pakket inn og skal gis bort.

Selbuvotter med mansjett og Russesokker.



Pannebånd med twist.

Ett restenøste Spinnvill fra Skappel ble mitt for 30 kr på Ulla i Drammen, og da var det bare å strikke til garnet tok slutt, og det ble stort nok til meg.


De siste dagene har jeg gått turer nede i bygda i joggesko, og jeg håper at piggskosesongen er over for denne gangen. Men fremdeles er det noe kjølig.



Innover denne veien tok jeg en avstikker i går for å se etter traner, men de var ikke å få øye på. Linerla var imidlertid på plass. Så da valgte jeg å gå over mot Vestsidevegen og kom meg tørrskodd over.




Vel over hørte jeg tranene, men jeg fikk bare øye på en, og det var på lang avstand. Så det blir nytt forsøk i dag sammen med Marit og med kikkert i sekken. Det er spennende med disse tranene....


Jeg har forresten fått testa genseren min, og den fungerer perfekt.


Med ønske om fine vårdager til dere alle!


Klem fra Ingunn






10 kommentarer:

  1. Å så herlig :-) Jeg er helt for det... stå på ski på dørstokken i april. Skål mot nord!!! Takk for flotte bilder Ingunn. Jeg er glad å se.
    Og jeg elsker din røde og de blå mansjett Selbuvotter... så fint!!!
    Lykke til på enda en skitur til våren kommer med blomster og fuglesang.
    Jeg ønsker deg fantastiske spasereturer og lykke med tranene.
    Stor klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar! Vi var og så etter traner i dag. Ingen traner, men fin tur langs elva. Det er blitt kjøligere, men alltid godt å komme seg ut. Så får våren komme etterhvert....

      Klem fra Ingunn

      Slett
  2. Hei Ingunn!
    Så kjekt å se bilder fra trakter vi var mye da vi var litt yngre.
    Vi bodde nede i Uvdal og på Høk. Torsetlia har vært utgangspunkt for mange skiturer, det var en gang barnetrekk der også.
    Det ser jo helt fantastisk ut og jeg kan "kjenne" godfølelsen av å gli bortover de løypene.
    Selbuvottene du strikker er så flotte. Det er noe du virkelig kan.
    De vridde pannebåndet hadde jeg litt "dilla" på å strikke en vinter for noen år siden.
    Kos deg i vårværet i fjell-Norge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig at du er kjent på mine trakter. Veldig fint å gå på ski ved Torsetlia. Ja, hele Dagalifjell er veldig fint både vinter og sommer. Nå er det blitt skikkelig kaldt. Vinterkledd når jeg går tur..... Koselig at du likte vottene med mansjett. Det er så artig å strikke mønsterstrikk.

      Klem Ingunn

      Slett
  3. Så flott å få utnyttet skiføre og finvær. Og mange fine strikketing hos deg som vanlig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjelder å komme seg ut hver dag. Like viktig som å strikke. Da blir dagen god. For meg!

      Slett
  4. Dette var virkelig flott! Der skulle jeg gjerne gått på ski! Godt med deilig vær et par dager. Og du strikker igjen. Og alltid blir det fint!
    Ønsker deg mange flere gode dager! Klem fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for ønsket om gode dager! Det gjelder å ta gode valg. Ei klok eldre dame sa en gang: "Tida er mi eiga". Det har jeg aldri glemt.

      Gode ønsker tilbake til deg!

      Klem Ingunn

      Slett
  5. Hei igjen! Dette blir en prøve, for å se om jeg får kommentert herfra... Nå bruker jeg Ipaden, og den har aldri vært samarbeidsvillig før...... 🤭
    Så kjekt med en skitur for deg som er så glad i å gå på ski!! Og når du nevner traner, ja de har holdt til hos oss på Romsdalskysten i lang tid nå, - helt spesielle fugler og veldig rare lyder på de 😂

    En hilsen fra NordKypros! 🏖
    Klem Inger G.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det fungerte! Regner med du koser deg på ferie. Fortsett med det! Det ser ut til at det blir varmere i været her også nå. Men på lørdag snødde det tett, i går ble det mest regn, og i kveld har to rådyr beita på jordet. Antakelig har de funnet grønne spirer... Spennende dager.

      Klem Ingunn

      Slett