fredag 30. september 2022

Chunky Dahlia og vest med V-hals


Nå må jeg skynde meg å skrive et blogginnlegg siste dag i september.

Jeg må bare beklage at jeg har vært fraværende på bloggen store deler av sommeren.

Alt går ikke på skinner bestandig. 

Jeg føler meg heldig som har strikkinga. 

Den gir meg gode stunder hver dag. 



Garnet i denne genseren er gjenbruk og heter Pickles Merino Tweed og Pickles Silk Mohair. 

I 2016 strikka jeg en kjole av dette garnet, en tråd av hver. 

Jeg ble vel ikke helt fornøyd, og under ryddeaksjonen i sommer tenkte jeg at det måtte kunne gå an å få en genser av garnet om jeg rekte opp.

 Som tenkt så gjort. 

Det gikk bedre enn forventa, og de to trådene delte seg ikke heldigvis. 

Litt arbeidssomt dette prosjektet, men som mor til ei venninne sa: Tida er mi eiga! 

Dette er medium størrelse, og jeg har brukt pinnernr 5 og 6. 

Er godt fornøyd med resultatet, og genseren er tatt i bruk. 

Garnforbruk: 275 g. Lett og behagelig. 

Ser ikke bort fra at det kan bli flere Chunky Dahlia av Lene Holme Samsøe.




Jeg strikka en vest i garnet Air fra Drops her tidligere. 

Det ble ingen suksess, 

men så fant jeg et garn i lageret som jeg kunne bruke til prosjektet. 

Alfa fra Sandnes garn, sikkert ikke i produksjon lenger. 

Jeg visste at jeg ville ha V-hals og splitt i sidene 
og omtrent hvor vid og sid jeg ville ha den. 

Så da ble det vest etter eget hode. 

Og så ble jeg så forbøyd! 






Naturen bærer preg av at det er seinhøstes. 
Her et par glimt fra dagens tur. 
Det er midt i elgjakta, så vi får nøye oss med å gå vegalangs.





God helg til alle som stikker innom!  

Det er igrunnen hyggelig å skrive blogginnlegg, 
så jeg skjønner egentlig ikke at det skal gå så lang tid mellom hver gang. 

Men det går jo an å ha gode forsetter.....


Klem Ingunn


14 kommentarer:

  1. Så nydelig genser, og så flott at du fikk gjenbrukt garnet! Den vesten ser også deilig ut. Det ser ut til å være mer høstfarger hos deg enn her. Jeg mener at det skulle vært mer farger her også nå, men har en teori om at det er fordi vi ikke har hatt frostnetter. Når trærne kjenner frosten får de mer fart på seg til å forberede løvfall, og fargene kommer fram. Når høsten kommer og det blir mer innetid får du kanskje mer tid til blogging! Klem Marit Johanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, vi har hatt frostnetter, men de kom seint i år. Ikke uvanlig med ei frostnatt eller to i august her. Gjenbruk er bra! Klær som blir liggende ubrukte i skapet fortjener et nytt liv.
      God helg! Det var så hygglig med en hilsen fra deg!

      Klem

      Slett
  2. Du strikker så mye fint! Blogging skal være avkopling og ikke jobb! Men det er alltid koselig å høre fra deg :) Takk for kommentar om boka om Abida Raja på bloggen min. Jeg forsår deg. Jeg har ikke lest boka om Abid av samme grunn, jeg orker ikke, jeg vil spare meg! Vi får vel ikke gjort så mye, og det hjelper ingen at vi graver oss ned i triste, tøffe historier. Ønsker deg en god høst videre! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg ble fornøyd med både genseren og vesten. Ja, det er mye elendighet i verden nå, og jeg tror vi må skjerme oss og prøve å lage oss gode dager. Det er ikke likegyldighet.

      Riktig god helg! Gleder meg til håndballkamper på TV.

      Klem Ingunn

      Slett
  3. Du verden! Den veier jo ingen ting! Likte godt hullmønsteret du strikka i halsen. Dessuten må jeg takke for kommentarer som du legger inn hos meg! Det er så trivelig 🥰

    SvarSlett
  4. Visst er det trivelig med kommentarer! Tusen takk! Har nettopp sjekka lageret på jakt etter garn til selbuvotter, og det ser ut til at jeg har tenkt å strikke til jeg blir hundre! Ja, ja. En hobby koster penger og tar en del plass i huset, men for en glede det fører med seg!

    Fortsatt god søndag!

    SvarSlett
  5. Så hyggelig at du er tilbake! Jeg har kikket innom fra tid til annen, men har full forståelse for at blogg er noe man holder på med når man har overskudd og anledning. Slik er det iallefall med meg. Nydelig genser! Her strikkes det store, enkle gensere i alpakka og silke - pinne nr. 5 gjør at arbeidet går fort. Ha en flott uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar! Gleder meg til å se genserne dine. Jeg har begynt på et sjal i rillestrikk. Flerfarga garn. Litt spennende å se hvordan det blir til slutt. Greit med et strikketøy der jeg slipper å tenke....

      God, ny uke til deg også!

      Slett
  6. Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min! Se der, da har du fått oppdatert din blogg også med så mye fint, alltid kjekt når man kan få brukt fra garnlageret. Leggetid og klar for en ny uke imorgen! Klem fra Hanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger. Tusen takk! Her har uka starta med sol og litt vind og 10 varmegrader. Flott oktobervær. Ellers er det greit at årstidene skifter slik at vi får brukt alt vi strikker. Gensertid her nå. Godt med leggvarmere også.

      Klem Ingunn

      Slett
  7. Noen ganger trenger du en liten bloggpause, hovedsaken er at du garantert kommer tilbake :-)) Jeg blir glad av å lese innlegget ditt, kjære Ingunn. Du har strikket noe fint igjen. Jeg er veldig fascinert av leggvarmerne... du brukte nydelige farger. Passer perfekt til den nye elegante genseren din. Vesten er kjempefin og trengs virkelig nå.
    Sol her denne uken hos oss... bare nydelig... det er turer ute.
    Mange hilsener til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding! Vi gir oss ikke med blogginga, gjør vi vel? Leggvarmerne er ikke av nyere dato, og nå i høst har jeg brukt dem mye. Strikka dem i sin tid av Finull, dobbel tråd og bare restegarn. Blir mer og mer glad i farger jo eldre jeg blir. Fint å gå tur om høsten......

      Gode tanker til deg, Viola! Klem Ingunn

      Slett
  8. Det var virkelig en lekker genser i en nydelig farge!
    Også jeg har vært innom deg, så det er hyggelig at du er tilbake i blogg-humør! Jeg har også hatt lange pauser, og det er greit.
    I dag er det flott vær i Oslo, men ganske sterk vind. Men nå blir det en tur. Flere fine dager ønskes av Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det! I dag har vi hatt nydelig høstvær så det ble anledning til å pusse vinduer. Hele 10 grader pluss midt på dagen. Men nå er det tid for strikking til håndballkampen.

      Klem Ingunn

      Slett