onsdag 28. februar 2018

Mønstervotter av lokalt garn og babyvotter

Jeg var så heldig å få to hesper med garn fra garnsurr.no til jul.




Det øverste heter Skinntryte og er 100% superwash merino.
225 m / 100 g
Det nederste er Snopint, 75 % superwash merino og 25 % nylon.  425 m / 100 g

Jeg lurte litt på hva jeg skulle strikke av dette myke, fine garnet, og valget falt på mønstervotter. 



Det naturfarga garnet er Østlandsgarn  i det ene paret
og Viking sportsragg i det andre.
Mønsteret har jeg strikka mange ganger før og er fra et gammelt hefte fra Raumagarn arva etter mor.
Mønsteret finnes også i "Norske vottar og vantar" av Annemor Sundbø, og der heter det edderkoppvott.
Det er dobbel mansjett på disse vottene,
og jeg strikker "innersida" av tynn alpakka e.l.
Pinner nr: 3,5
Garnforbruk: ca 40 g  Skinntryte og ca 60 g av det lyse pr. par.



Vottene passer akkurat til meg,
men jeg har så mange par i bruk at jeg valgte å tilby Ingvild det ene paret, og hun takket ja.
Det hører med til historien at det var av henne og familien jeg fikk garnet i julegave.
Det andre er lagt ut til salg på Stugu.


Den andre hespa blir nok et sjal etterhvert.
Fortsettelse følger......


Det kom ønsker fra Trondheim om votter til Klara,
og da var jeg ikke tung å be.



og dette er veldig greie babyvotter.
Paret til venstre er strikka i dobbelt babygarn,
og det til høyre er Cascade Yarns Eco Alpaca, enkel tråd.
Garnforbruk pr par. ca 25 g
Pinner nr 3,5 og 4



Denne gangen valgte jeg å lage snor til vottene,
for det er jo så fort gjort å miste den ene.


Det har blitt mye strikking under OL,
og mye er også av det enkle slaget som går av seg selv.
Det har minka i sokkegarn-kassen .....



Ønsker alle en fortsatt fin onsdag!

Jeg gleder meg til kveldens strikkekafe.


Klem fra Ingunn



10 kommentarer:

  1. Nydelige votter så flott det blir med fargevariasjon i garnet, gir veldig fin effekt i nydelige farger ... :-) Ha ei fin uke resten av dagene :-)

    SvarSlett
  2. Jeg beundrer altid dit mønsterstrik. Det er bare så flot og dejlig bløde ser de ud. De små barnevognsvanter er også søde. Må jeg vist snart prøve, men først mange ender at hæfte .*SS*
    Klem fra Tove

    SvarSlett
  3. Du er mer produktiv enn meg i alle fall. Så mange fine votte- og sokkepar, og genser i tillegg! Kjekt å kunne glede både seg selv og andre.
    Det er ikke mye vår her heller nå, men håper den kommer snart. Minusgradene har fått taket her også.

    SvarSlett
  4. Så super vakker var votter. Deilig mønster og herlig garnet.
    Søte små votter, veldig bra med båndet.
    God natt, kjære Ingunn, etter det flotte strikke kafe.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  5. Nydelige mønstervotter! Og takk for link til oppskrift på babyvottene. Må sjekkes ut :)

    SvarSlett
  6. De var nydelige! Det er så artig å strikke votter. Raskt og greit håndarbeide. Men nå må jeg visst finne på noe enkel "skravlestrikk" :o) Det er flere i familien som ønsker seg genser, så jeg får se.....
    Riktig god helg!

    SvarSlett
  7. Så flott og spennande garn du har fått, og så nydelege vottar du har strikka av det. Likte veldig godt mønsteret. Og fine og praktiske babyvottar. God helg :)

    SvarSlett
  8. Vottene var bare lekre! Det lilla garnet bar nydelig farget! Heldig er de som kan smykke seg med disse.
    Godt å se at babyvottene "mine" fortsatt strikkes! Og jeg har jo sett at du har strikket flere av disse før også. Lurt med snor! Votter har det med å forsvinne, og da fortrinnsvis bare den ene. Dette er faktisk et av de møntrene jeg har på Ravelry som er lastet med flest ganger. Moro :)
    Ha en fortsatt god helg!

    SvarSlett
  9. Så nydelig garn, og herlige votter! Jeg har også strikket dem og de er så fine.
    Herlige baby votter også, takk for link.
    Her har det vært fult hus i helgen og i morgen er det jobb igjen:
    Kos deg hele uken, heldigvis er det meldt litt mildere :)
    Klem

    SvarSlett
  10. Votter og sokker er nødvendig påfyll. Du fyller ikke bare på, men du strikker de nydeligste plagg med lekre mønster, farger og garn. Nydelige fargetoner og garn du har benyttet her :))

    SvarSlett