torsdag 28. mars 2024

SIDEN SIST

 


Jeg kan like godt starte med påskeværet. Det er grått og vått, vekselvis snø, sludd og regn. Siden bildet ble tatt for et par dager siden, har det tina mer, og i dag var det faktisk første dagen jeg gikk tur uten piggsko.



Ellinor, 3 år, får representere påskegjestene som reiste heim i dag. Det har vært dager med feber, hoste og oppkast. Det er visst noe "som går" og som ikke går over så fort. Vi voksne har heldigvis klart oss brukbart.






Tidligere i vinter strikka jeg ullbukse til storesøster Klara Johanne, 6 år, og nå var det tid for å ta bilder til bloggen.

Oppskrifta er fra Strikk til nøstebarn

Garn: Pt5 fra Rauma

Pinner: 3,5

Str: 10-12 år

Buksa er allerede tatt i bruk, og med joggebukse under er størrelsen passe. Det ble kjøpt rikelig med garn, og denne buksa får nok lang levetid. Strikker bare på noen cm ved behov etterhvert som jenta vokser. Litt seint med ribbestrikk, men absolutt en god og behagelig modell.



 

Klara Johanne hadde bestilt et teppe til katten hun har arva etter mamma. Hun valgte fargene selv, og dere kan se at det ble regnbuefarger i mange ulike garntyper. Det finnes mange gamle "skatter" etter jentene våre her i huset, og noen blir ekstra populære slik som denne pusen her.



I går fant vi bjørkekvister som vi pynta med egg og kyllinger fra påskeskuffen til mormor. Jentene hadde malt noen nye egg også i gode stunder.





Her er det straks avreise, og det har blitt veldig stille i huset.


Riktig god påske til alle mine lesere!

Ta vare på hverandre!


Klem fra Ingunn



9 kommentarer:

  1. Hei igjen! Ja den følelsen, når alle har reist igjen og det blir stille i huset, - kjenner jeg igjen.... Nå bor alle mine i nærheten, men en periode bodde den ene dattra med familie på Raufoss, og det ble både tungt og tomt når de reiste igjen.
    Veldig koselig når barn og barnebarn er på besøk, og veldig morro når en kan finne fram ting en har tatt vare på, som du skriver om. "Skatter" .... Men trasig når de blir småsjuk....
    Skikkelig fin strikket ullbukse, den såg varm og god ut, og så lurt at du tar de igjen og strikker på de!
    Ja dette været, - vi får ta det som det kommer. I dag pøsregner det her, etter flotte dager med sol!
    Fortsatt riktig god påske!
    Inger G.

    SvarSlett
    Svar
    1. At det ble stille i huset kjentes bare godt i dag. Slapp i fisken og rikelig med hoste på meg. Så slik gikk det. Bare å ta det rolig noen dager og pusle på med det jeg klarer. Fortsatt god påske til deg og dine!

      Klem Ingunn

      Slett
  2. Veldig hyggelig med besøk. Vi var alltid på fjellhytta i påsken, og alle gikk på ski og så spilte vi kort. I år er jeg i Åsgårdstrand der begge mine sønner bor. Trodde jeg skulle få litt vårstemning, men det er jo bare grått og regn. Men som du sa i ditt svar til meg, været kan vi ikke gjøre noe med! Jeg ønsker deg en fortsatt god påske, selv om det nå har blitt litt stille og trist hos deg. God bedring ønskes barnebarnet.
    Klem fra Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble dessverre syk jeg også, så akkurat nå er det best med ro i heimen. Føler meg omtrent slik som de havarerte snømennene utafor huset her. Får hive innpå et par paracet før jeg legger meg og håpe på ei god natt. Ønsker deg en smak av den gode vårfølelsen i Åagårdstrand!

      Fortsatt god påske!

      Klem Ingunn

      Slett
    2. Takk for en ny kommentar på bloggen min! Håper du er bedre!
      Hilsen Tove

      Slett
  3. Kjære Ingunn, så hyggelig at du hadde familien hjemme. De røde strikkebuksene til Klara Johanna er veldig fine for den søte lille damen. På et tidspunkt har jeg også strikket one og det er en oppgave å strikke de lange bena :-)) Godt gjort. Det er synd at du ikke kan gå på ski lenger, men kanskje det er nok nå... våren skulle komme nå! Jeg ønsker deg lykke til med å finne dine første snøklokker. Og når de vakre "blå stjernene" blomstrer...
    Mange hilsener til deg Ingunn. Jeg ønsker deg en god påske.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har påskepynt jeg fikk av deg da vi hadde samstrikk for lenge siden. Jeg tar det fram hver påske. Det blir nok kjøligere etterhvert, og jeg tror det blir flere skiturer. Masse snø på fjellet. Fortsatt god påske!

      Klem fra Ingunn

      Slett
  4. Koselig med besøk, men leit med sykdom. Deilig og varm ullbukse, og så koselig med fargerikt teppe til arvet pus :) Har bare regnet hele påsken her også, men vi har i hvert fall vært friske .God påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne påska blir nok husket for sykdom her i huset. Jeg er fremdeles i dårlig form, og jeg kan ikke minnes jeg har vært så syk før. Muligens da jeg hadde lungebetennelse som varte en måned. Det er vel noe som heter underliggende sykdommer også. Dette ble noe til jammer. Ønsker deg en fin april måned!

      Slett