søndag 28. februar 2021

Flere tova-votter, Mariusgenser og Uvdalslue


Da er vi på tampen av februar,

og jeg har full forståelse for dere 

som hilser våren velkommen der dere bor.

Men her blir det helt feil.

Varmegrader hele døgnet sammen med sol og vind

tærer på snøen.

Hva skulle jeg gjort uten piggsko?

Men det er artig å følge med på ski-VM,

og da kan jeg også strikke samtidig.

Det er absolutt en fordel.



Det ble noen flere par med tova-votter.

Disse går i gavekassa til jul inntil videre.

Vams fra Rauma og pinner nr 6.

Tova to ganger i maskin på finvask 40 grader.


Mariusgenser str M

Oppskrift: Marius strikkebok

Garn: Pt5 sport fra Rauma, 

mørk brun 534 og natur 502.

Pinner: 3 og 3,5

Garnforbruk: ca 450 g

Jeg tenkte egentlig å ha denne selv,

men ved nærmere ettersyn i skapet

fant jeg ut at det var rikelig med gensere der fra før.

Derfor går denne til salg på Uvdalsstugu.


Til slutt en gjenganger her på bloggen.



Dette er lua til Uvdalsgenseren.

Genseren strikkes på maskin, 

men lua er håndstrikk og min jobb.

Vanligvis strikker jeg lua i Finull fra Rauma,

men  denne er strikka i Rauma 3-tråds for å få den videre.

Vi har kunder som påstår de er "tjukke i hue" nemlig.

Pinner: 3,5 og 4

Garnforbruk: ca 90 g


En liten selfie fra dagens piggskotur til slutt.



Tusen takk for koselige kommentarer!

Ønsker alle en fin mars måned!


Klem






26 kommentarer:

  1. Som alltid, nydelig håndarbeid. Du er flittig! Jeg strikker også, men på langt nær så mye som deg. For tiden er det et par gensere til min voksne datter på pinnene. HUn har funnet ut at hun kan bestille oppskrifter og garnpakker til plagg hun ønsker seg, og så få det sendt rett hjem til meg...
    Her regner vinteren bort. Nord - Norge har ikke vår, vi har snøsmelting, gjerne i flere runder. Hadde det enda vært sol og vind som tok snøen, så hadde jeg tenkt at det var greit. Men vi er på nivå flom og ras = ikke morsomt! Så ser det ut til at vi får påfyll med snø litt ut i neste uke...
    Ha en flott mars måned, hilsen fra nord.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så smart av datteren din! Lykke til med genserne! Det er mye vær i Norge, og jeg bør vel slutte å klage, for her er det verken ras eller flom. Lite nedbør vanligvis.
      Hyggelig med værrapport fra nord. Jeg gleder meg til vaksinen og til jeg kan ta en tur med Hurtigruten en gang i framtida.....

      Gode ønsker til deg!

      Klem

      Slett
  2. Du å du, som du strikker!
    Du er en driftig dame, det skal være sikkert!
    Ja været er varierende i dette langstrakte landet, - nå er all snø borte her i bygda, og regnet har tatt over.

    Ønsker deg en flott uke!

    Inger G.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, strikking blir det alltid tid til. Og mildværet fortsetter. I dag skinner sola også, og vinden er ikke plagsom her nede i bygda. Det ble piggskotur i dag også, for det er varierende underlag der jeg går.

      Ønsker deg ei fin uke!

      Slett
  3. Mye fint som alltid! Det var så fin farge på den Marius genseren. Vi hadde snø en snau uke. Da kjørte de opp skiløype på et vann her. Det er der jeg liker å gå på ski. Men mildværet kom før jeg rakk å ta en tur. Da det ble mildt regna og smelta heldigvis all snøen bort så det ikke ble is og glatt. Det bør helst være enten eller! Ha en fin uke med strikkepinner og piggsko!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker også brunfargen. Dette var siste store prosjektet jeg strikka av garn kjøpt på fabrikkutsalget til Rauma ullvarefabrikk høsten 2019. Der kunne jeg gått i timesvis. Det eneste de mangla var en mannfolkbenk med kaffe og aviser! Må nok legge turen om Veblungsnes når vi kommer oss nordover igjen, forhåpentligvis til sommeren.

      Ønsker deg ei fin uke og takk for gode ord!

      Klem Ingunn

      Slett
  4. Mange fine hilsener til deg i Vinterland kjære Ingunn ... fine bilder, jeg er glad for å se deg. Du har en flott lua på ... og jeg liker også Uvdals-lua :-) og Tove-votter. Jeg håper du kan nyte mye sol og at snøen ikke blir til en skøytebane.
    Vi hadde 4 uker med snø i vinter som gjorde det til ski :-) til min store glede. Jeg gikk på ski i skogen hver dag ... fantastisk.
    Mariusgenser er flott, kjøperen vil være fornøyd.
    Klem Viola
    Ha det fin begge to.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for gode ord! Her går vi fortsatt med piggsko, men det blir kjørt løyper på fjellet, så skitur har det også blitt. Jeg blir aldri lei av Mariusmønsteret. Kuldegradene er kommet tilbake. Kunne ønska meg noen cm med snø også! Det har vært et kjempebra Ski-VM for Norge, men i dag ble det vel dramatisk.

      Ønsker deg ei fin uke!

      Klem fra Ingunn

      Slett
  5. Du imponerer stadig med alt det vakre du lager! Jeg broderer for tiden. Det går an å se på TV mens jeg broderer, men jeg ser best uten briller mens jeg broderer, selv om jeg har progressiver briller. Så brillene sitter ytterst på nesen så jeg kan glane på TV gjennom brilleglassene og granske broderisømmen over brillene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er viktig å finne en metode som fungerer! Jeg broderte mye før, og det var veldig artig. Ser sofaputene mine begynner å bli slitt, så kanskje jeg skulle?
      Ellers har vi kalde dager for det meste, og mye vind har det vært i det siste. Det blir piggskoturer i raskt tempo og så innatt og fyre. Det har blitt mye TV under VM på ski. Nesten godt det er slutt nå. Vel mye dramatikk i dag da.

      God ny uke til deg!

      Klem Ingunn

      Slett
  6. Tusen takk for koseleg helsing frå deg. Eg trur ikkje det blir så mange innlegg
    hos meg, men tenkte det var fint å få med denne milepælen som eit gullbryllaup er.
    Her har det vore skikkeleg vinter etter jul. No er det mest snøslaps og trasig ver.
    Eg har også brukt piggsko i vinter, følt meg trygg.
    Mykje fint frå strikkepinnane dine som som alltid Ingunn.
    Litt strikk blir det hos meg også, men småtterieri forhold til deg :)
    Eg ynskjer deg fine vårdagar og håpe du er ved bra helse.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes du skal blogge når du føler for det. Det må ikke bli en plikt å levere. Det går litt opp og ned her også. Her har vi fått kuldegrader igjen og mye vind siste uka. Mye is der vi går tur så det blir nok ei stund til vi kan gå med joggesko. Men været får vi gjort fint lite med. Men gleder meg over lengre og lysere dager.
      Til tross for alle diagnosene mine har jeg det bra. Fikk den nyeste insulinpumpa fra Medtronic i november. Den skal "tenke selv" etterhvert som den blir kjent med kroppen min. Får god oppfølging av diabetessykepleier, og har tillit til at dette blir bra for meg. Føler meg mye tryggere, men har ikke nådd behandlingsmålet. Men forma er bra, og jeg sover mye bedre om natta uten følinger.

      Gode vårdager til deg også! Våren kommer nok tidligere til dere.

      Klem fra Ingunn

      Slett
  7. Så koselige bilder av fint strikketøy og tur...
    Ha fine dager mot vår....

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Kjekt med både turer og strikketøy denne coronatida. Det har gått greit med meg, men jeg gleder meg til jeg får vaksinen. Kommer nok til å føle meg mye tryggere da. I morgen er det meldt snø igjen. Tror det blir bra med litt påfyll oppå skaren.

      Slett
  8. Så koselige bilder og håndarbeider, flinke du. Savner våren jeg no...😉

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker så mye! Jeg tenker ikke så mye på våren her jeg bor. Vi kommer nok til å ha vinter til langt uti april. De fineste skiturene får vi gjerne på vårparten.

      Slett
  9. For et hyggelig bilde av deg og din mann.
    Her i Oslo var det vårlig, men sannelig snudde det raskt. Torsdag kom det vel nesten en halv meter snø. Vi var på hytta i Gudbrandsdalen og skulle være til torsdag, men dro heldigvis hjem onsdag da det begynte å snø, og etter et blikk på værmeldingen. Men i går kom mildværet igjen, så veiene er bare, men mye snø i hagen.
    Og du strikker og strikker. Flotte ting som alltid!
    God helg ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vel typisk mars-vær. Det kom mye snø her også, men det var et kjærkomment påfyll til påskeføret. Takk for hyggelig kommentar! Det er alltid en inspirasjon med gode tilbakemeldinger!

      Klem Ingunn

      Slett
  10. Mykje fint du har strikka. Godt me kan strikke i desse tider. Tusen takk for alle kommentarar på min blogg.....det varma. God helg til deg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Blir aldri kjedelig så lenge vi har garn og pinner. I dag har det også vært mye sport på TV. Det synes jeg det er artig å følge med på. Og så er det daglige turer enten til fots eller på ski.

      God helg fra Uvdal

      Slett
  11. Jeg likte veldig godt Marius mønsteret i fargene du valgte på genseren din! Jeg heller mer og mer til jordfarger, merker jeg! Og Marius mønster blir jeg ikke lei!

    I øyeblikket strikker jeg Marius votter til datteren min, og det blir nok et par til meg selv også - for å match skiantrekket! Det var ikke så lett å få mønsteret til å gå opp på vottene, så det har blitt mye opprekking.

    Ja, det er unektelig vår nå, og her blir der mer og mer barmark! Det er ekstra deilig å bruke naturen akkurat nå, i disse Coronatider!

    Sitt ikke inne
    når alt håpe
    er ute,

    som jeg jo skrev på bloggen min!

    Jeg ønsker deg en flott søndag, og en fin ny uke!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Marius er en sikker vinner, og jeg blir heller ikke lei. Det er godt å ha erfaring når vi strikker og må tilpasse mønsteret til garnet vi benytter. Og vi må ikke vegre oss forå rekke opp!
      I dag har det blåst mye her, men starta dagen med en tur på beina. Det gjorde godt!

      God ny uke til deg også!

      Klem

      Slett
  12. Jeg vil bare ønske deg og dine en riktig god påske. Håper sola vil titte litt frem bak skyene. Beste hilsener fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Gode ønsker for påska til deg og alle dine også. Ikke ønskevær akkurat, men det får vi gjort fint lite med. Om det ikke er fjell-vær går det jo an å gå en tur på beina nedi bygda.

      Klem

      Slett
  13. Sikke mange fine ting du får lavet.
    Din Marius genser er så flot lavet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for gode ord! Riktig god påske!

      Hilsen Ingunn

      Slett