søndag 24. januar 2021

Januarstrikk - så langt

 Tusen takk for hyggelige kommentarer på siste innlegg!

Kontakten med dere er en god grunn til å blogge,

ikke bare å vise fram det jeg strikker.

Det har blitt noen sokkepar i januar.



"Snart Vår" av BeasStrikkeDesign

Dette er det tredje paret jeg strikker.

Mye arbeid, og mange tråder å feste, denne gangen hele 71 stk, 

da jeg brukte mye restegarn som anbefalt i oppskrifta.

Disse sendte jeg i posten til datter Hanne i Kristiansund,

og hun ble kjempeglad for fine, varme sokker.

Strikka i Viking sportsragg på pinner 3,5.



To par Chicken Legs i str 40-41

Dette er et Dropsmønster, og jeg har strikka sokkene i 

Viking sportsragg på pinner 3,5.

Paret til venstre har blitt en presang.

Garnforbruk ca 150 g pr par.



Fikk ideen til disse da jeg strikka "Snart Vår"-sokkene.

Jeg har kalt dem "Sokker med falske fletter og forsterka hæl".

Noterte etterhvert som jeg strikka, 

og vipps hadde jeg ei oppskrift som i alle fall jeg skjønner.

Viking sportsragg, pinner 3,5, str 38-39 og garnforbruk 125 g.



Herresokker med Cortina-mønster

Jeg hadde et lignende par i forrige innlegg også i andre farger.

Disse er i str 43-44, strikka i Viking sportsragg, 

 pinner 3,5 og garnforbruk ca 150 g.

Og så er de mye morsommere å strikke med litt mønster på!



Så har pulsvarmere jeg viste i forrige innlegg 

fått en "likemann" i mørk grå.

Myke og gode i Dropa alpaca og håndspunnet garn!

De heter"Glød", og jeg har strikka tommelkile

da jeg liker at pulsvarmerne holder seg på plass.



Tida går, og dagene blir lengre og lysere.

Vi har rikelig med snø, og skiene brukes jevnlig.

Vil avslutte dette innlegget med et bilde fra gårsdagens 

sparktur med venninne Marit.




Takk for at du stakk innom!

God ny uke til dere alle!


Klem Ingunn





20 kommentarer:

  1. Hei igjen!
    Du er utrolig rask med strikkinga di! Du verden, - ja jeg kan tenke meg at noen blir glad når de får strikkesokker, eller "tjukkelabber" som vi sier... hehe
    Ja heldigvis så går vi mot lysere tider. Dagen er faktisk to timer lengre nå enn da sola snudde! Tenk det!!!
    Ønsker deg en fin uke og godt sparkføre!

    Inger G.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også vokst opp med at det heter "tjukklabba". Jeg gleder meg også over lysere dager, men jammen er kulda standhaftig her.

      God ny uke til deg!

      Slett
  2. Svar
    1. Tusen takk! Kjekt å høre!

      Riktig god ny uke ønskes deg!

      Slett
  3. Du verden som du strikker! Jeg er så imponert! De vakreste sokker man kan tenke seg tryller du visst fram på 1,2,3! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi blir aldri for gamle til å bli glad for gode ord! Tusen takk!

      Klem fra Ingunn

      Slett
  4. Så mange flotte sokkar og pulsvottar du har strikka :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Bodil! Koselig at du følger bloggen min!

      Klem

      Slett
  5. Sikke mange skønne ting du har strikket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig å høre! Tusen takk!

      God ny uke til deg!

      Slett
  6. Sokker har det blitt her også, men denne gangen har jeg drista meg til å tove dem. Tykkelse på garnet omtrent som Røros lamull, så da kan jeg ha disse rett i inneskoa 😊 Likte godt de grå sokkene dine! Og, ikke minst pulsvanter med fast tommel. Har strikka slike i årevis, både med maskin og pinner. Ha ei fin uke! 🌹

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode ord! Jeg driver også med toving for tida. Alltid spennende å se hva som kommer ut av maskinen. Veldig fint å tove med tynt garn, men jeg bruker mest Vams fra Rauma.

      Klem

      Slett
  7. Hei på deg Ingunn 🙂 koselig å titte innom deg igjen, alt for lenge siden ser jeg nå, er jo litt koselig med disse bloggene også. Du har i allefalk god grunn til å blogge, så masse fint du lager 💞 de nydeligste strømper og pulsvanter,du e så flink. Ønsker deg riktig god helg 🙂🧶 nyt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig koselig med blogg, men det er så mye annet som krever oppmerksomhet også. Men tid er det vel nok av når vi er så mye hjemme. Det blir mye strikking, og så går jeg på ski.

      Ønsker deg ei fin uke!

      Slett
  8. Ja, jeg liker også å blogge fordi det alltid er fantastiske kontakter med andre - og noen ganger veldig langt unna.
    Jeg liker å tenke på det når vi strikket vottene sammen - på en tid da jeg strikket mine første votter og du hjalp meg veldig, kjære Ingunn. Det var fantastisk, og jeg elsker det fremdeles i dag.
    Du strikket vakre ting igjen, sokkene til datteren din er helt super. Vi har - 2 grader og snø, jeg er så glad. Ha det gøy å være ute. Sleden er vakker og kirken også :-)
    Mange hilsener Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg husker også samstrikken med deg. Koselig minne! Her er det mye snø og kaldt. Rundt 20 munus dag etter dag, men jeg går på ski omtrent daglig. Det blir ikke så lenge i kulda, men en liten tur er bedre enn ingen tur.

      Ønsker deg ei fin uke!

      Klem

      Slett
  9. Hei Ingunn.
    Så gøy å finne bloggen din.
    Utrolig flotte sokker du har strikket - og så mange !!!
    Jeg driver også og strikker mye, men jeg syr en del også. På sommerstid er hage største interesse, derfor hageblogg (med litt håndarbeid vinterstid)
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt du kom innom hos meg! Gleder meg til å følge deg! Her er det mye snø og kaldt. Rundt minus 20 dag etter dag, men prøver å få meg en times tid på ski i nærområdet. Ellers blir det mye strikking.

      Ønsker deg ei fin uke!

      Slett
  10. Som alle sier - utrolig hvor mye du strikker! Og alt er like fint!
    Ja, det å blogge er artig, for man får kontakter, og noen blir vi også kjent med. Men noen ganger er det vanskelig å finne nye temaer å skrive om. For meg bør de fleste handle om farger. Og denne gang handler det om fuglenes fantastiske fargesyn.
    Fint å gå tur nå, men her er det i kaldeste laget. Hilsen fra Tove/www.fargeneforteller.no.

    SvarSlett
  11. Denne gangen har jeg lært av deg og har svart på alle kommentarer. Jeg har akseptert at inspirasjonen til blogging er så som så noen ganger,men jeg har ikke lyst til å slutte heller. Kanskje det er tida vi lever i som gjør det?

    I alle fall, god ny uke til deg!

    Klem

    SvarSlett