søndag 13. september 2020

Gensere til barn


Her er Martinus i den nye Cortina-genseren sin.
Han er 6 år og skolegutt i høst,
men genseren er i størrelse 8 år.
Oppskrift: Cortina kids fra Dalegarn.
Garn: Drops merino extra fine, skoggrønn og hvit.
Han likte både genseren og godisen som var i pakken fra mormor.



Sigurd, 8 år, fikk genseren sin da han var på besøk i sommer.
Han var også veldig fornøyd.
Garn: Knit at home Classic cotton merino.




Den tredje Cortina-genseren er strikka i Pt 5 sport, gul og naturhvit.
Denne ble noe tynnere enn de to andre. 
Størrelse 4 år og er til salgs på Uvdalsstugu.




Så ble det to traktor-gensere.
Oppskrifter fra Strikk i vei av Gerd Auestad.
Denne er i størrelse 1 år og strikka i babygarn. 
Forsinka visitt-gave, men nå er den levert. 
Da jeg viste denne på Facebook,
tikka det inn en bestilling  på en genser i str 2 år.




Denne er strikka i Pt 5 sport fra Rauma
og er litt annerledes enn den øverste.
Det er oppskrift til begge i boka.


Viser dere litt av aktiviteten i sommer/ høst her til slutt.



Det har vært en eventyrlig bærhøst,
og det har blitt mange turer i skogen.
Har aldri funnet så mye stor og fin blåbær før,
og jeg har safta og sylta.
Rips fra hagen og blåbær gir kjempegod saft .
Kjekt å lage når barnebarna gjerne vil ha mormor-saft.



Fornøyde damer etter dagens innsats i bærskogen.




Så har det blitt fjell-turer,
og dette bildet er fra turen fra Imingfjell til Solheimstulen.
Marit og jeg pleier å gå denne turen hvert år,
og i år ble også Vigdis med. 
Trivelig!



Vigdis og Marit med Mjågesjøen i bakgrunnen.
En fin dagstur langs Nordmannsslepa.


Ser med glede at det har vært mange innom på siste blogginnlegget mitt,
og tusen takk til dere som har kommentert.
Det er ekstra stas.

Ønsker alle ei fin uke!

Klem Ingunn










9 kommentarer:

  1. Her var det jammen mange flotte gensere! Kanskje jeg skal prøve meg på en Cortina-genser jeg også. Det er i hvert fall et veldig fint mønster.

    SvarSlett
  2. Cortina genserene til guttene var nydelige, og den gule like så! Alt du får tid til! Og nydelige bilder fra fjellturer og skogsturer! Ha en flott uke, Ingunn! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  3. Så mange flotte plagg i fine fargar :) Og så gode bær du har plukka.

    SvarSlett
  4. Fine gensere, fine barn og flotte fruer! :)

    SvarSlett
  5. Så flotte gensere! Traktorgenseren er svært populær blant barna der jeg jobber, den dukker stadig opp i nye farger. Fine bilder fra turer. Jeg liker også å plukke bær. Men nå regner det på tvers jer jeg bor, så helgas jakt på tyttebær er avlyst. Noen aktiviteter er triveligst i oppholdsvær. God helg!

    SvarSlett
  6. Så kjekt å sjå og lese, både her og under, at du er "still going strong" Ingunn.
    Nydelege plagg har du laga og turgåing og prekvering av bær høyre med.
    Er på beina her også, men merka at overskotet ikkje er det same som før. Men sjølvsagt sylting og safting høyre med, me har no gjort det alltid, og må halde tradisjonar ved like :)
    Ha ein fin haust Ingunn.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
  7. Skal si du har strikka mange fine barnegensere. Ingenting er så godt som hjemmelaga saft og syltetøy av selvplukka bær. Og så flotte fjellturer du har vært på! Det har ikke blitt noen fjelltur på meg i år, delvis av koronagrunner, og delvis fordi mannen min hadde en operasjon i sommer. Ha en fin høst!

    SvarSlett
  8. Så fine gensere, og veldig pent strikket som alltid! Du er flink!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  9. Klart Sigurd var fornøyd med den flotte genseren!
    Og her var det mye annet flott også - både bær og natur. Jeg skulle gjerne vært med på den turen! Hilsen fra Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett