søndag 16. september 2018

En Marius- og en traktorgenser


I dag er det riktig surt og kaldt,
og da passer det vel bra med to små ullgensere.



Oppskrift: Fra Mariusboka
Garn: Silja, grå 803
Silja: hvit 302
Det blå er en rest av ukjent opprinnelse
Pinner: 3 og 3,5
Garnforbruk: ca 140 g
Størrelse: 1 år




Oppskrift: Fra Strikk i vei av Gerd Auestad
Garn: Bunnfarge: Kauni EI
Blå:  Finull 437
Hvit: Finull 401
Pinner: 5 og 3,5
Størrelse: 2-3 år

Dette Kauni-garnet er flerfarga, 
og det er jo bestandig spennende å se hvordan plagget blir.
Med lange fargeskift blir det ingen brå overganger,
og jeg synes egentlig dette ble en morsom variant
som kan brukes både av gutter og jenter.
Både Kauni og Finull er ullgarn som må håndvaskes.
Det er forholdsvis hardt å strikke av, 
men med glatte pinner går det helt greit.
Plagget blir mykere etter vask,
og jeg er veldig fornøyd med garnvalget.
Denne genseren veier ca 145 g, 
90 g av bunnfargen, 25 g av traktorfargen og 30 g hvitt.
At garntypene har omtrent samme tykkelse er jo også en fordel.



Høsten er ei fin tid på mange måter,
særlig på dager med godt vær.
Vi har nettopp vært på Røros på søskentreff.


Her er vi alle fire utenfor Røros Kirke.





Det var to strikkeglade damer til på dette treffet,
og vi havna på den lokale garnbutikken både en og to ganger.
Dette fikk bli med meg hjem til Uvdal.....



På vel hjem var vi innom venninne Sara på Torpo og henta epler. 
De har blitt til nydelig mos, kaker mm.





Smuldrepai smaker godt med krem, vaniljeis, vaniljesaus.....


Denne siste uka har jeg plukka tyttebær.
Det er mye bær i år, 
og her er første ladning rørt tyttebær klar for fryseren.




På torsdag var jeg i Kongsberg.
Ønsker dere alle en fortsatt god søndag med dette bildet!





Klem fra Ingunn

14 kommentarer:

  1. Så fine gensere! Ja, disse vil nok bli gode og varme for små kropper.
    Ønsker deg ei fin ny uke!

    SvarSlett
  2. Hei.
    Flotte gensere du har laget! Jeg har bare en kommentar til det du sier om at finull og kauni må håndvaskes. Der er jeg uenig; jeg vasker alle mine ullplagg i maskin og har aldri hatt noen dårlig erfaring med det. Jeg ser at mange er skeptiske til å bruke ullplagg, "fordi det er så mye styr å vaske de", men det er nok en myte som henger igjen fra vaskemaskinens tidligere dager, da de ikke hadde egne ullprogram. Alt fra små plagg som votter og lester til store kofter går ihvertfall i maskina mi :-). Det eneste jeg passer på, er at de ligger og tørker etterpå, slik at de ikke strekkes ut av fasong. Og er man skeptisk til å prøve, bør man selvsagt teste ut med noe man ikke er så redd for først (lue eller noe annet smått), ikke den fineste staskofta.
    Mvh
    Oddveig

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar og gode råd! Jeg får prøve med noe jeg ikke er redd for, ev vaske på ullprogram noe jeg egentlig skal tove. Her skal ingenting være uprøvd!

      Takk for at du stakk innom! God dag videre!

      Slett
    2. Lurt å prøve med noe man uansett skal tove ja, da har man jo ingenting å tape :-)
      Er innom bloggen din rett som det er; du lager mye fint!
      Mvh
      Oddveig

      Slett
  3. Her var det mykje flott og godt :) Fine gensarar som blir gode å ha, og så godt syltetøy som kan brukast til litt av kvart. Ha ei fin veke,

    SvarSlett
  4. Så mye vakkert her med deg, kjære Ingunn.
    Først og fremst Røros. Siden jeg så Harald Sohlbergs maleri i galleriet i Oslo, ønsker jeg å besøke Røros :-)) Det ser ut til at du hadde en fantastisk tur. Garnet er veldig fint... jeg har strikket ofte med Lett Lopi - en varm garn, men du må trekke noe under det. Jeg strikkte kjole for meg selv og min datter og noe genser... også dette :-)
    Ønsker deg masse glede med garnet. Ser frem til å se nye lue også.
    Tyttebær jeg har ikke plukket så langt, ser ut veldig god. Kan tenker meg for kjøtt eller kake eller fløtte???
    Epler, pærer og plommer er så herlig i år og vi har en veldig god
    vinhøsten også... det vil bli en god vin 2018.
    God uke Ingunn. Klem fra meg

    SvarSlett
  5. Du har laga mykje godt av haustens grøde ser eg. Det er godt å ta fram i mørketida.
    Fine gensera, heldige barnebarn.
    Koseleg med syskentreff, det skulle ein hatt ofte iallfall til eldre ein blir.
    Her er 18 gr i kveld og regnver, merkeleg ver.

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  6. Så fine gensere du har strikket:-) Så koselig med tur til Røros, der er det så fint! Klem Marianne

    SvarSlett
  7. Det blir aldri feil med Marius. Ser du er aktiv. Masse på gang.Nå gleder jeg meg bare til å reise til Nordmøre til neste helg. Høstferie.
    Klem

    SvarSlett
  8. Flott Marius! Ser at du har høstet og syltet, herlig med hjemmelaget! Flott prosjekt du skal starte, Happy Knitting!

    SvarSlett
  9. Fine gensere. Eg har ikkje prøvd Kauni garnet, men det ser spennande ut med alle fargane.
    Flink husmor er du og, som driv på med eplehenting og matauk. Det er ikkje så mange som gjer det lenger.
    Eg fekk epler hos nokre venner, det vart til eplekaker og epleknasking :D
    God helg

    SvarSlett
  10. Herlige strikkeplagg. Artig med flerfarget traktorgenser. Her har jeg hemmelige strikkeprosjekter på gang. Strikker i Drops Flora, 65% Ull, 35% Alpakka, skal håndvaskes. Kjenner du dette garnet og har du eventuelt vasket det i maskin?
    Røros er en vakker plass, og langt fra det jeg har rundt meg i det daglige. Bergstaden, historien, de gamle bygningene...
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke strikka noe av det garnet og har ingen råd å gi, dessverre.
      Lykke til med hemmeligheten!

      Slett
  11. Så flotte gensere du har laget, og sannelig er det my annet du frister med også ;) du er bare så dyktig :) ønsker deg en fin høst

    SvarSlett