søndag 12. mars 2017

Vottene "Vårslipp"


Da jeg fylte 70 år sist sommer,
fikk jeg mange strikkerelaterte presanger,
og blant dem var garn og mønster til disse vottene.


Mønster: Hulda Berre
Garn: To-trådet ullgarn fra Lofoten Wool,
hvit helårsull og grå ull fra lykkelige sauer i Lofoten.
Pinner: nr 3
Garnforbruk: 80 g
Da pakken inneholdt 100 g av både hvitt og grått garn,
er det nok garn til et par votter til i motsatte farger.

Erfaringer underveis:
Dette mønsteret krever en erfaren strikker
da det er et utfordrende mønster med dårlige diagram.
Det burde ha vært diagram på hele innsida av votten og på baksida av tommelen.
Det kunne også ha vært diagram til både høyre-vott og venstre-vott.
Skjønner ikke poenget med at det ble seks masker mer på innsida enn på framsida heller.

Men når det er sagt, synes jeg vottene er kjempefine.
Garnet minner om Finull, og vottene ble myke og behagelige etter vask.




Vottene er litt vide til meg,
men regner med de tover litt i bruk.
På neste par skal jeg justere maskeanntallet på innsida av votten.




Som dere ser, er det mange og lange trådspenn her,
så disse brukte jeg lang tid på.
Vil kanskje tro at geite-bukkene kommer bedre fram på grå bunn.


Tusen takk til Marit med familie for fin presang!
Disse får jeg garantert glede av.


Så gjenstår det å se om neste par blir strikka med det første......


Ønsker alle lesere en fortsatt fin søndag!


Klem fra Ingunn

12 kommentarer:

  1. De var skikkelig flotte! Og så heldig du var som fikk så fin gave til bursdagen din! Tenk om flere kunne tenkt sånn, kjøpe gaver som er så nyttige og fine, og som man i tillegg har glede av å lage selv! Vottene blir sikkert fine med motsatte farger også :) Da kan du jo flotte deg med to varianter ;)
    Takk for koselig kommentar i bloggen min!
    Ønsker deg en flott kommende uke!

    SvarSlett
  2. De var veldig fine, jeg er også i vottemodus. skal strikke de neste i Mini Sterk som jeg anbefaler ! Ha en fin uke, klem fra Beth

    SvarSlett
  3. Flotte votter, men forstår at dette må være mye arbeid. Jeg forestiller meg deg som en som fullfører det man starter på, men vet ikke om det stemmer. Jeg er ikke så flink i alle fall. Glemmer ofte at jeg har startet...Morsom og fin presang.

    SvarSlett
  4. Kjempefine og litt spesielle votter. Riktige stasvotter! Har akuratt strikket flere par votter og erfart at det er veldig stor forskjell på mønster.
    Kos deg videre. Vi er i Kragerø i helgen hadde håpet på litt sol, men har hatt det fint allikevel :)
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  5. Hvilke deilig mønsteret. Så nydelig votter. Lykke til med toving,
    kjære Ingunn. Ønsker deg masse glede med 2. strikking... veldig bra
    du er så flink til å strikke.
    Søndagsklem fra Viola. God nye uke deg og dine.

    SvarSlett
  6. Ja, det var virkelig flotte, men jeg forstår at mønsteret ble vanskelig, selv for en som er så erfaren som deg! Og med dårlig mønster i tillegg - huff! Men fine var de! Ønsker deg en flott, ny uke! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  7. Det var nydelege vottar. Trasig når mønsteret ikkje var optimalt, men som den erfarne strikkaren du er, greide du det med glans.

    SvarSlett
  8. Fantastisk flotte vottar.
    Desse utmerka seg som ekstra fine.
    Her pøsregna det i dag, eg tenkte akkurat på at me
    er i midten av mars og snøen har ikkje komt skikkeleg enno.
    Den som kjem heretter blir sjelden liggande her ut med kysten.
    Dagane blir lengre og lengre i stor fart.
    Eg slit veldig med svimmelheita, i dag tok venninna mi øvelsane på meg igjen, men krystallane vil ikkje på plass.
    Bra du er blitt betre, du tok kanskje grep før det fekk sette seg skikkeleg fast ?

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  9. Koselig å få en slik presang og de ferdigstrikkede vottene ble jo veldig fine:-) Klem Marianne

    SvarSlett
  10. Så kjekt å få en slik gave - men jeg ser utfordringen du har hatt der :)) Jeg er iallfall avhengig av et godt mønster - og syns de ser mer enn avansert ut. Nydelige votter! :)

    Det er mye kjekke mønster å finne på nett. Artig å variere mønster til ulike mottakere og kanskje speile deres interesser på den måten. Flott genser med gravemaskiner på i innlegget under her også.

    Lykke til med dagens bakst - og fine skiturer utenfor?? Her er det tomt for snø i lavlandet igjen, mye vind og regn nå.

    God uke videre!
    klem

    SvarSlett
  11. Så morsomt med et litt uvanlig mønster! Men ser at det må ha vært litt pirkete å strikke. Koselig med slike gaver. Ønsker deg fine vårdager!

    SvarSlett
  12. Veldig fine votter! Det var jo en knallkjekk gave å få:)

    Jeg ønsker deg en god helg da den tid kommer!
    Klem

    SvarSlett