torsdag 16. februar 2017

Traktorgensere til småkarene

Sigurd trengte en tykk genser til å ha under regnjakka i barnehagen,
og da var jeg ikke tung å be. 
Alltid kjekt å strikke noe til familien.
Så da ble det et dypdykk i garnlageret,
og der fant jeg mørk grønt Falk 
som jeg kunne bruke til bunnfarge, 
rødt Viking sportsgarn som ble traktorfarge,
og så kjøpte jeg et lys grått nøste Karisma i tillegg.



Oppskrifta er fra Strikk i vei av Gerd Auestad.
Størrelse: 6 år
Garnforbruk: 335 g
Pinner: 3,5


Det går ikke an å gjøre forskjell på guttene,
så det ble traktorgenser på Martinus også.


Garn: Brun Nagano, grønt og grått Silja.  
Pinner: 3 og 3,5
Størrelse: 4 år
Garnforbruk: 240 g
Mønster fra Strikk i vei, tynt garn.
Jeg kjøpte kun det grå nøstet med Silja,
resten fant jeg i lageret.

Denne genseren ble en lettere variant,
og det er veldig greit at det er oppskrift til både
tykt og tynt garn i boka.
Genserne er sendt til Kristiansund
og er tatt i bruk.

Har endelig kommet meg på ski
på det tynne snølaget som vi har.


Som dere ser er det ikke nok snø til
at de kan kjøre med tråkkemaskin,
men det var kjekt å gå en skitur igjen.



Sola er tilbake her vi bor,
og med denne nysnøen ser det jo helt herlig ut.
Skulle gjerne hatt litt mer....


Så ble det Lothepus-luer her i huset også,
selv om det slett ikke var planlagt.
I min iver etter å bruke restegarn,
fant jeg mange fine nøster i passende alpakkagarn,
og slik er starten på den første.




Riktig god helg til dere alle!
God vinterferie til dere som er så heldige å ha det!
Håper det blir tid til både uteliv og strikking!


Klem fra Ingunn


13 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Det er flott å ha en bestemor som strikker, og da tøffe traktorgensere!
    De var kjempefine. Tror jeg må strikke meg en Lotepus lue jeg også, ser så mange fine rundt om kring og din er ikke noe unntak :)
    I dag skinner solen, men det er kjempeglatt ute så i dag er det fri dag med mest strikking.
    God helg til deg.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  3. Så fine gensarar til gutane.
    Det er nok svært populært med traktormønster.
    Nydelege vinterbilder du viser, ser ut som mykje snø etter
    mitt syn.. Her er ingen snø, ikkje der me har hytte heller.
    Eg synest synd i dei som skal drive skisenter og halde "haudet
    over vatnet" i desse snøfrie vinterane.
    Dei produserar snø så snart det er kuldegrader, men dei vare ikkje
    så mange dagar.
    Med meg blir det litt småstrikking, lestar til store og små,
    kjekt når dei vil bruke det.

    Ynskjer deg ei fin helg.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  4. fine traktorgensere
    så det vart lothepus på deg og :D
    her var det heller ikkje planlagt, det bare blei sånn :D
    Eg pleier å hive meg påsånne trender, når alle andre er ferdige, men slik vart det ikkje denne gongen :D
    fine vinterbilete
    her er det vår med snøklokker i full blomst
    God helg

    SvarSlett
  5. Flotte traktorgensere til guttene. De er fine de mønsterne og kjekt med farger :)

    Du har iallfall vinter der du er. Her er det mest vårfølelse. Vi kan jo nesten gå tørrskodd høyt til fjells der det før ha ligget snø til langt ut på våren. Rare greier! Nyt skiføret :)

    Ser du har fått Lothepus'n på gang. Har mønsteret, men har ikke fått lua på pinnene. Mange flotte fargekombinasjoner rundt omkring.

    Nyt helgen, Ingunn!! :)

    SvarSlett
  6. Hei, kjære Ingunn. Ja, det er så fint å strikke til barnebarn eller familien :-)) Super søte traktorgensere du har strikkt. Stor glede
    for guttene. Deilige farger du har brukt.
    Fantastisk med vinterværet, snø og sol. Herlig med ski :-))) Ønsker deg riktig god helg.
    Ahhh og Lothepus'n er så fint. Klem fra Viola.

    SvarSlett
  7. Wow. Lekre gensere, og lothepuslue har jeg også laget.
    Klem

    SvarSlett
  8. Heldige gutter. Så fine gensere. Lurt å bruke forskjellige farger, for da kan lillemann få "ny" genser etter storebror. Fine "Lothepusluefarger". Her regner det sidelengs i dag.

    SvarSlett
  9. Supre gensere, og det er jo så kjekt å strikke til barnebarna så lenge de vil bruke det.
    Du har sikkert et lite garnlager så jeg drister meg til å spørre om du har 4 hvite nøster Mini duett? Jeg har 10 nøster kjøpt på salg og skulle så gjerne ha strikket en jakke. Men det ser ut til å være håpløst å få tak i!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fin kommentar på genserne. De ble med i barnehagen neste dag. Ja, det er kjekt så lenge de vil bruke strikkaklær.
      Jeg har dessverre ikke det garnet du etterlyser. Tror ikke jeg har strikka av det noen gang heller. Ellers er det litt av hvert i garnkassene mine.

      Håper du lykkes med å skaffe de nøstene du trenger!

      Lykke til, og ha en fin mandag!

      Klem

      Slett
  10. Så fine traktor-gensere, Ingunn! Heldige gutter! Lothepus-luen går visst som an farsott over landet, og jeg tenker litt på å strikke med en selv. Men det må bli etter at jeg har sydd perlebelte til barnebarnet, som er konfirmant til våren! Jeg er ferdig med bunadskjorten til sønnen, som er overlevert og passet perfekt! Så fint med snø! Ønsker deg en fin vinterferie! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  11. Så fine traktorgensere. Tenker det ble noen glade mottakere.

    SvarSlett
  12. Så fine traktorgensere! Vil tro de ble godt mottatt:) Jeg har akkurat strikket ferdig en selv, kommer på bloggen til uken tenker jeg.

    Tusen takk for hyggelig kommentar på vognpynten min. Stas når noen legger merke til, og kommenterer, det man lager. Prøver jo å gjøre det så fint jeg kan;)

    Ønsker deg en god helg da den kommer!

    SvarSlett