torsdag 23. februar 2017

Lothepus-luer


Jeg hadde slett ikke tenkt å strikke de populære Lothepus-luene,
men etter å ha sett dem i ulike fargekombinasjoner på nettet,
ja, så var jeg plutselig i gang.


Garn: Diverse alpakkarester,
og det grå er Adore fra Gjestal.
Pinner: 4,0
Størrelse: M
Høyde fra brettekant til felling: 24 cm
Garnforbruk: ca 65 g



Garn: Som første lue, 
men litt andre farger.
Pinner: 4,0
Størrelse: L
Garnforbruk: ca 75 g


Jeg synes luene er finest i vanlig størrelse,
men jeg ser mange strikker dem litt baggy.


Denne uka har jeg svingt kjevlet også,
og det ble to porsjoner med flatbrød.


Flatbrød er godt følge til middagen,
og vi liker det litt tykt med smør på.
"Brødsøll", dvs flatbrød med melk på,
 var vanlig slåttemat i gamle dager.


Tusen takk for fine kommentarer på siste innlegg!
Er i gang med en genser til,
men har ikke helt bestemt meg om det blir traktorer
eller gravemaskiner på den.


Riktig god helg!
Jeg venter på mer snø,
men ser det er mange som venter på våren også.


Klem fra Ingunn

10 kommentarer:

  1. Åå, det ser godt ut med heimebaka flatbrød.
    Du er flink med kjevlet både til dette og lefser.
    Dei huene er veldig fine, ser det blir brukt mange forskjellege
    fargekombinasjonar.
    Me kom til hytta i kveld, eine sonen og dei tre jentene hans er også komne. Heldigvis er det snø her no så i morgå blir det skigåing. Alle gler seg til det.
    Nattaklem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  2. Fin lue og hjemmebakt flatbrød høres fantastisk ut.

    SvarSlett
  3. Fine, fine huer du har strikket. Her er der også sne, men det smelter heldigvis hurtigt igen, pga det milde vejr.
    God weekend

    SvarSlett
  4. Så fin lua de var, måtte til pers jeg også. De er greie å strikke da :) Så flink du er som baker flatbrød, godt med hjemmebakt.
    Nå er det helg og det blir godt, kos deg du også.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  5. Hjemmebakt flatbrød høres godt ut! Ja, den lua er blitt populær. Hadde jeg hatt garn liggende som passet hadde jeg nok strikket den jeg også. God søndag! Klem Marit

    SvarSlett
  6. Fin hue. Ser det er mange som strikkar den. Og så godt med heimebakte flatbrød.

    SvarSlett
  7. Hei Ingunn, vakre farger har din Lothepus og så hyggelig litt rosa.
    Våren drømm. Her er over - vinteren. Vi hadde regenvær og snø smeltet.
    I dag kommer 10 grader og av og til solen. I går vi hadde tur til slottparken, da var første krokus... så hyggelig.
    Kanskje du har snø... så jeg ønsker hyggelig skitur :-))
    God uke und klem fra Viola

    SvarSlett
  8. P.S. Flatbrød ser veldig god... jeg spiser veldig gjerne

    SvarSlett
  9. Hei Ingunn!
    Tusen takk for hyggelig melding hos meg! Jeg har vel grunn til å være fornøyd med resultatet, ja, og det er hyggelig når jeg får slike tilbakemeldinger! Det ble litt av en utfordring, men jeg kom i mål til slutt! :-)

    Lothepus-luen har jeg også hatt lyst til å strikke - den er så fin! Jeg får se om jeg får tid innimellom sying av perlebelte til barnebarnet (konfirmant i mai), og få brukt noe av restegarnet mitt!

    Ha en fortsatt fin uke!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  10. Du er så flink til å ivare norske mattradisjoner. kjekt å holde lokale tradisjoner ved like - og kanskje videreføre både oppskrifter og matopplevelser til neste generasjon. Hjemmelagede flatbrød stekt på takke husker jeg veldig godt fra spesielt min bestemor og besøk der. Er enig - må være litt tykt og med godt lag med smør på! :D

    Nydelige luer. Har fortsatt bare skrevet ut oppskrift og ikke komt lenger :)

    Nyt dagen!

    SvarSlett