tirsdag 18. august 2015

Flere StikkUT-turer

De siste dagene har det vært strålende vær her på Nordmøre. 
Sola og varmen vi har etterlyst i hele sommer har endelig slått seg til ro her hos oss også.
Lørdagen ble brukt til turer på Averøy og i Fræna kommuner.
Turkamerat Karstein var kjentmann denne gangen også,
og vi fikk en kjempefin dag på tur.
Første tur gikk til Myrberghaugen på Langøya.




Posten ligger tett ved havet.




Røsslyngen som fikk hard medfart i fjor vinter
 er på gang igjen og stod riktig fint.





Minnesmerket Pilespisser ved starten av turen.




Neste tur gikk til Spissteinen i Henda
som bærer navnet sitt med rette.




På vei tilbake møtte vi Heidi igjen,
og hun tok dette bildet av oss.
Dette har jeg "stjålet" fra bloggen hennes.


Etter denne turen kjørte vi til Vevang 
og tok matpausen ved den
berømmelige "ormen" laga av importert marmor fra Italia.
Når sant skal sies ligna det lite på en orm,
men er det nasjonal turistvei er det visst penger til alt.




For meg hadde det sett bedre ut om bitene hang sammen, 
men , men....









Her nærmer vi oss Nordneset fyr i Fræna kommune 
som var neste post på programmet.
Hustadvika heter havstykket utafor.




Landemerket Stemshesten.
Her på Nordneset har jeg vært flere ganger før og gått på den fine kyststien fra Julshamn.



Så ble det Skottenvatnet neste.
Det er drikkevannskilde for Eide kommune,
men det ligger helt på grensa til Fræna kommune.
Planlegginga av et sjøbad fikk virkelig fart på seg i motbakkene opp mot vannet.




Fin utsikt utover havet ved postkassen.








Ved starten stod dette skiltet, 
og hadde vi tatt andre prioriteringer, 
kunne vi gått til Melen med det samme vi var i gang, 
men vi var dessverre godt brukt allerede.




Denne boreplattforma ligger rett utafor der Karstein har sommerstedet sitt.




" Løfta" som var bolig for Karsteins oldeforeldre.




Så var det dette sjøbadet! 
Det var så raskt unnagjort 
at noe fotografering kom ikke på tale. 
Iskaldt!
Men etter en varm dusj ser jeg ganske fornøyd ut.....


I morgen er det barnehagestart for Martinus,
og om noen dager reiser jeg hjem
etter en fin, men travel vår/sommer
i Kristiansund.



Ønsker alle mine lesere fortsatt god sommer!
Ganske så typisk kom den ved skolestart i år igjen.


Klem fra Ingunn



10 kommentarer:

  1. Takk deg for fantastiske bilder, jeg elsker landskapet. Herlige turer. Fantastisk med vakker været dertil. Nå er tiden øver. Vakre tid med datter, barnebarn og familien.
    Ja det er riktig fint, men anstrengende... ballance finne :-))) Nytter dagen og har
    masse glede hjemme igjen. Klem fra Viola

    SvarSlett
  2. Takk for en flott reise i bildene fra din tur ;) Vi bor i et nydelig land, og det ligger på 'reise-lista' mi å komme seg nordover i landet også.
    Måtte resten av sensomeren bli fin!
    Siri

    SvarSlett
  3. Tusind tak for en dejlig tur via skønne billeder og god beskrivelse.
    Her stråler solen også for fuld kraft, men det blæser pænt meget.
    Håber på ekstra fint vejr torsdag, hvor jeg skal på en lille tur med en god veninde og barnebarnet Hjalte, som holder fri fra børnehaven, for at tage en dag sammen med bedstemor. Glæder mig
    Hav en dejlig aften

    SvarSlett
  4. Så flott tur og ikke minst så flott vær😀. Det trengs etter en ikke alt for varm sommer☺️

    SvarSlett
  5. Dokke får mange fine opplevingar med Stikk Ut turane. Eg har googla litt
    på om det er slike her på våre kantar, men her er meir desse turane som idrettslaga organisera, som dei kalla fjelltrim. Der er eit visst antal poeng på kvar post etter vanskeligheitsgrad. Så samlar ein poeng gjennom sesongen. Fint opplegg det også.
    Du har nok hart det kjekt med sommarjobben, men eg tenkje det blir godt å kunne bruke dagane fritt igjen. Kjekt å passe barnebarn, men ein kan bli nokså sliten.
    naturen er så viseleg laga at i vår alder får me ikkje barn, ...
    Akkurat no sit eg og ser på ein mørkeraud solnedgang etter ein strålande dag.
    Og gløymt er regn og ruskever :)
    Nattaklem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  6. Så mange flotte bilder! Det finnes ikke noe bedre enn å gå i fjellet på fine sommerdager. Så godt at dere også har fått sol og varme! Nå er det bare å nyte så lenge det varer :)
    Takk for koselig hilsen i bloggen min. Jeg er enig med deg at den mørke rosa er fin. Burde egentlig kjøpe opp litt av den, for fargen skal dessverre gå ut.
    Klem fra Guri

    SvarSlett
  7. Hei hei, fint å lese om stikk ut turene dine,vi som bor i M og R er heldige som har alle de fine turene. Må rette deg litt på det om skottenvatnet er drikkevannskilden til Eide.det stemmer ikke helt,bare for Vevang i Eide. Resten av kommunen og Fræna komm har vann fra Trolldalsvannet, det er også en stikkuttur som jeg anbefaler på det varmeste. Fin grusvei med en skikkelig bratt bakke opp til vannet og posten. Hilsen Sissel

    SvarSlett
  8. Artig! Min sønn jobber på denne plattforma, og i sommer fikk jeg komme ombord på omvisning. Ikke ukjent område for meg siden jeg har jobbet offshore i flere år selv, men moro likevel. Det er faktisk over 20 år siden jeg mønstra av! :o)

    SvarSlett
  9. Så koselig å snuble over bloggen din!! :)
    Godt å se det har vært fint vær på møre også, vi har vært heldige i hele sommer, både hjemme i Trøndelag, på Smøla og på Dagali. Sola har nok fulgt oss. Gøy å se deg igjen, blitt noen år siden.
    En strålende hilsen fra Hanne

    SvarSlett
  10. Litt kjedelig at varmen kom så sent i år, men det var da ganske ok sommer likevel. Så flotte turer og ulike turmål/terreng. Er så imponert. Kjekt å se bilder fra turene der nordafor. Minner meg litt om terrenget her forresten. Elsker kombinasjon av fjell og hav :D

    Må si meg enig ang den ormen... Jaja, det er jo kunst. Har sikkert fått den oppmerksomheten den fortjener kanskje? :)) ^_^

    Flotte folk og flotte turbilder. Skjønner at du har kost deg. Barnebarn og familie har fått nytt godt av ditt blide åsyn også. Herlig !

    Håper armen er bra nå! Her kom regn og gråvær, så nå er det frem med regnklær etter gammelt.

    Ha en fin dag, Ingunn! ;)

    SvarSlett