søndag 30. november 2014

Trollmors julegrytekluter


Det har vært stille her på bloggen den siste uka,
men det er gjerne slik i tida før jul
med julegave-strikking som skal være hemmelig.
Men trollmors julegrytekluter kan jeg vise fram.



Jeg har vært på spinnekurs igjen. 
Garnet i disse gryteklutene har jeg spunnet og tvinna selv.
Garnet ble både tykt og ujevnt, og det ble gryteklutene også.
Med en rød heklakant rundt sa navnet seg igrunnen selv.
På kanten brukte jeg Naturgarn fra Gjestal.
Gryteklutene er blitt mine egne 
og er allerede på plass ved komfyren.


Jeg gikk på spinnekurs i vinter også, 
og det kan du lese om her.



Denne rokken var lettere å spinne på,
men jeg har fremdeles mye å lære.
Vi la inn ønske om nytt kurs over jul ,
og jeg tror Uvdal Bygdekvinnelag sier ja.
Kurslærer Kira var i alle fall lett å be.



Ferdig spunnet, tvinna og vaska garn. 
Dette har jeg gjort uten hjelp, 
og garnet har jeg brukt i gryteklutene jeg strikka.


Så har jeg laga ei flettelue til,
og jeg fikk noen strikkevenninner til å stille som modeller.



.
Signe og Berit.




Borghild.

Lysestake og stjerne er på plass i vinduet,
og ute har den vesle grana jeg fikk med meg fra en skogdag  
i Verjedalen for mange år siden
vokst seg stor nok til å bære lys.


Dette er den tida på året jeg savner skolen,
med julefortellinger, sanger, juleverksted m.m.
Men på fredag skal Marit og jeg bake kling 
sammen med elevene i 6. klasse,
og det gleder jeg meg til. 



 Takk for mange og hyggelige kommentarer på siste innlegg! 


Ønsker alle ei fin adventstid!



Klem fra Ingunn





26 kommentarer:

  1. Sjarmerende med hjemspunnet garn, og så flott å lage en bruksting av det. Forstår du savner skolen i adventstiden. Det er en slitsom, men en koselig tid;) Riktig god førjulstid til deg!

    SvarSlett
  2. Artig med heimspunnet garn, så flink du er. Ha ei goé førjulstid.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  4. For your question, like a long time!
    You will know more of the
    I wish you success!


    ______________________________
    If you want to know more things about the elo boosting and elo boost
    Go to our home page:http://www.elo24h.com/

    SvarSlett
  5. Så fint, at du får brugt dit håndspundne garn. Rok med to tramper har jeg aldrig prøvet, men et snors-rok har jeg til at stå nu, som ikke bliver brugt mere. Er mere til to-snors-rokken for tiden. Jeg øver mig stadig og kunne godt bruge et kursus, men det findes ikke her omkring hvor jeg bor, så det hele læres *by doing* og må indrømme, at angora ulden og jeg, ikke er bedste venner .)
    Hav en god ny uge

    SvarSlett
  6. Så flink du er, må være gøy å lage av noe du har spunnet selv.
    Ha en fin dag

    SvarSlett
  7. De gryteklutene så da veldig gode ut! Å for noen flotte luer du har strikket, passet perfekt på glade damer :-)

    Ha en fin dag, klem :-)

    SvarSlett
  8. Så flått å kunne strikke av egenspunnet garn, gryteklutene så gode og tykke ut.
    Kos deg videre med spinning og juleforberedelser.
    Det går i julestrikking her også, tror jeg skal bli ferdig til jul :)
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  9. Kjekt å kunne lage et produkt av selvspunnet garn! Det må være en god følelse:) Nå er adventsstakene satt i vinduskarmen:) Jeg syns det er kjekt å se på alle lysene både inne og ute nå i adventstiden. Ønsker deg en god kveld 1. desember :)

    SvarSlett
  10. Flott å ha laga garnet heilt frå botnen av. Eg kan ikkje karde og spinne,
    men eg hugsa frå eg var lita at mor mi gjorde det.
    Det må vere ekstra kjekt å strikke noko av heimespunnen tråd :)
    Flettahuene dine er kjempefine.
    Det blir nok spennande å bake ilag med elevar.
    Her har vore fullt hus i heile dag sjølv om det var berre ein vanleg bursdag.
    Kjekt med helsingar !
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  11. Så utrolig spennende å spinne garn, da har du uante muligheter til å lage unike ting. Så morsomt :)

    SvarSlett
  12. Herlige trollmors krytekluter. Fantastisk med fin selvspunnet garn. Det ser veldig godt.
    Gledelig. Passer perfekt til rødnissen, jeg kan se barnserien Jul på månetoppen... så
    hyggelig. Ja det er ikke så lett med spinne - jeg må lære masse også :-)) Spinne er så koselig - jeg skal lære fortsatt, fordi jeg vil bevare tradisjon med håndverk.
    Fin med så mange modeller fra fletterluer... veldig vakker. Jeg ønsker deg masse
    glede med bake i skolen. Ha en fin kveld. Klem fra Viola

    SvarSlett
  13. Så imponerende å spinne garn selv! Litt ekstra stas å ta frem ordentlig hjemmelaga grytekluter!

    SvarSlett
  14. Fine grytekluta! Så koselig at du spinner eget garn da:) Jeg tenker at det å spinne må være en fin og avlappende hobby (?)
    Tusen takk for kommentarer fra deg! Det er ikke så mye aktivitet på bloggen min, men jeg prøver da å oppdatere meg innimellom.
    Ønsker deg ei finfin adventuke;))

    SvarSlett
  15. Det må jo være ekstra stas å lage noe av eget garn. Da får en bare prøve igjen om en ikke blir helt fornøyd med det samme. Synes du har vært flink jeg!
    Flotte luer på glade venninner!

    SvarSlett
  16. Jeg syns trollmors julegrytekluter var veldig sjarmerende!
    Jeg har nettopp fått en gammel rokk og har lyst til lære meg å spinne. Men jeg lurer på om det er vanskeligere å spinne på de gamle rokkene, ettersom "alle" kjøper seg nye rokker nå for tiden. Og de ser jo helt annerledes ut. Får sjekke ut om det er spinnekurs i det lokale husflidslaget.
    Ha en riktig fin førjulsuke!

    SvarSlett
  17. Det ser så utrolig moro ut å spinne garn! jeg har vært på et lynkurs med håndtein men jeg har ikke prøvd alene ennå. Tror jeg trenger et litt mer omfattende kurs.
    Lua var kjempefin! Nydelig mønster.
    Skjønner godt at du savner skolen rundt juletider. Den korte tiden jeg jobbet i skolen var juleforberedelsene og alle de hyggelige aktivitetene som jeg gledet meg spesielt over. Heldig du, som får besøke skolen igjen og være sammen med ungene!
    Takk for alle fine ord i bloggen min om selbuvottene. Moro å høre at de røde selger godt hos deg, da kan jeg jo håpe på det samme her. Jeg skal på messe nå på lørdag, og etter det skal jeg begynne å tenke jul i huset.
    God helg til deg også! Klem fra Guri

    SvarSlett
  18. Så flotte de ble og så artig å lære å spinne, jeg ser dere har det gøy.
    Ha en fin snart ny helg Ingunn.

    SvarSlett
  19. Høres gøy ut å spinne! Herlige luer på glade damer! Ha en herlig helg!

    SvarSlett
  20. Så utrolig føy å spinne sitt eget garn , det ble kjempe fint.
    Veldig fin lue også.

    Hilsen Fredrikke

    SvarSlett
  21. Å spinne selv høres gøy ut!
    Jeg tenker at jeg ihvertfall må kunne grie å få strikket et par grytekluter med ferdig garn fra butikken til jul :)

    SvarSlett
  22. Ja, det er kjempekjekt å spinna, og å strikka av garnet etterpå. Fine gryteklutar, og fine huer. Ha ei fin førjulstid :)

    SvarSlett
  23. Høres ut som du koser deg på spinne-kurs! :-) Den basillen har jeg ikke blitt bitt av, men husflidslaget her har hatt kurs i spinning denne høsten.
    Kjempefine luer, så nydelig flettemønster! Takk for link til oppskrift, den kunne jeg godt tenke meg å prøve.
    Fine ting du har laget i innleggene under her også, likte så godt den sjarmerende nisselua og vottene!
    Ja, det er jo en del hemmelig julegave-produksjon rundt omkring i disse tider - og hos meg intet unntak ;-)
    Ønsker deg en fortsatt fin advent!

    SvarSlett
  24. Artig å kunne både lage og bruke sitt eget garn. Det så kjempeflott ut! Jeg husker min bestemor spant og laget garn med venninner da jeg var liten. De hadde sauer. Siden det er det ikke mye snakk om sånne ting rundt her - selv om jeg vet om en lokal bonde som har alpakkaer og selger alpacagarn :)

    Lykke til med spinningen videre, Ingunn! De grytelappene ble flotte :D

    SvarSlett
  25. Så flink og aktiv du er. Selv så har jeg planer,men det er ikke alltid de blir noe av :-) Kos deg i denne travle tiden,som gjør at den mørkeste tiden går fortere.
    Nå er det snart solsnu :-)

    SvarSlett
  26. Takk for koselige kommentarer, Ingunn! Og jeg tror du har så rett ang tips til strikking og vonde armer. Merket det ikke så mye med glattstrikk og tynnere pinner. Ikke noe strikking nå for å la armene hvile litt, iallfall fra pinner og krok. Skulle ha strikket en Marius selekjole, men den får heller vente. Var ikke noe julegave, puh :)

    Jeg er spent på hva flott du har laget nå i desember. Det blir stillere på nett i disse hemmelige tider. Mange som sniker innom uten å legge igjen spor. Jeg har noen kjente som det, så jeg prøver å begrense innleggene for ikke å røpe for mye ^_^

    Nyt førjulstiden og kos deg, Ingunn!
    Juleklem fra meg :)

    SvarSlett