søndag 23. mars 2014

Kurs


Jeg er medlem av Uvdal bygdekvinnelag
og har stor glede av det 
da laget arrangerer mange interessante kurs og turer.
Før jul var jeg medhjelper på et kurs i takkebakst, 
og da var det kling og "mjølkekaku" som stod på agendaen. Andre kurskveld var nå i begynnelsen av mars med flatbrød på timeplanen, 
og repetisjon av klingebakst for den som ønska det.



Marit legger klingeleiven forsiktig på takka.



Her kjevles det flatbrød. 
Kursleder Jan Petter i blå T-skjorte.



Her ble jeg kjent med Kira som flytta hit fra Tyskland i høst. Hun ville gjerne lære å bake kling og flatbrød, 
og hun kunne tilby oss noe annet, 
nemlig kurs i spinning. 
Jeg meldte meg sporenstreks da det var ledig plass,  
og Kira kunne låne meg en rokk.



Vi er i ferd med å pakke sammen første kurskveld,
 lattermilde og litt oppgitte. 
Dette var ikke enkelt.



På siste kurskveld dukka tidligere kollega Lill opp med en rokk av det moderne slaget. 
Legg merke til den fine håndstrikka genseren hun har på seg, kjøpt på loppemarked for 30 kroner.



Kyndig hjelp løser alle floker.



Torill hadde fått tak i denne fine rokken på Finn.no 
for 500 kroner.



Lill har tvinna garnet sitt 
og kan ta med seg ei hespe etter endt kurs.



Astrid hadde strikka en gryteklut av det første garnet sitt.



Her har jeg sett lyset, 
og avslutter kurset ved godt mot. 

Vi skal ha en oppfølgingskveld i måneden fram til sommeren, 
og jeg fikk låne rokken ei stund til.
Jeg har noen små nøster av varierende kvalitet og tykkelse,
og håper jeg kan klare å strikke noe av det.
Hvorvidt jeg ender opp med å kjøpe rokk,
er usikkert i øyeblikket,
men det var i alle fall interessant å få innsikt i dette håndverket som var en nødvendighet i gamle dager.
Mor fortalte at hun spant tynt garn og strikka undertøy til jul til far under krigen,
og han syntes det var så fint at han nesten ikke ville ta på seg bukse og skjorte utapå.


Nå har jeg pakka sekken klar for skitur til Mårbu i morgen,
også i regi av Uvdal bygdekvinnelag.


Takk for alle fine tilbakemeldinger på tunikaen min!

Ønsker dere alle ei god, ny uke med mye sol!


Klem fra Ingunn

16 kommentarer:

  1. Så spennende med masse forskjellige kurs! Ser ut som dere har hatt det herlig :)

    SvarSlett
  2. Å, det så ut som dere hadde det kjempekoselig! Spinning er noe jeg ser veldig mange driver med for tiden, og jeg synes det er kjempebra at et slikt håndverk ikke går i glemmeboka.

    SvarSlett
  3. Så gøy å lære nye ting, Du får nok dreisen på spinning etter hvert, øvelse gjør mester.
    Ønsker deg en fin ny uke :)
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  4. Først jeg ønsker en deilig tur. Ja det er så flott å bevare gammelt håndverk. Jeg har prøvd spinne også og det er ikke lett, det tar mye praksis og jeg håper jeg skal øve den.
    Hyggelig med fin bake og så fantastisk dere alle sammen. Jeg sender en snill hilsen til deg. Viola

    SvarSlett
  5. Skal si dere er flittige. Er så enig i at det er så bra at slikt gammelt håndtverk som spinning og flatbrødbaking blir lært videre. Dette er en viktig del av vår kulturhistorie. Vi har også en gammel rokk på hytta som min mormor spant på. Et godt minne :)
    Søndagshilsen fra Anette

    SvarSlett
  6. Så spennende kurs! Jeg er altfor treg med å melde meg på slikt...... Eller er det muligens for at tiden ikke strekker til ;)? Kos deg på skitur :)

    SvarSlett
  7. Koselig med slike historier. Det var mye mer arbeid og nødvendighet i det før, nå gjør vi det mest for moroskyld :) Det er jo billigere å kjøpe ferdig strikket tøy. Morsomt med kurs! Jeg skulle låne bestemors takke til jul og lage lefser, men det ble det ikke noe av i år. Det er i hvert fall noe jeg skal få gjort!

    SvarSlett
  8. Så kjekt de har hatt det, og spinning er jo så gøy :)

    SvarSlett
  9. Ser morsomt ut med flatbrød/ lefsekurs. Ja jeg syns spinnekurset var veldig bra ,selv om jeg syns det var litt kronglete. Men lærer garanterte at øvelse gjør mester. Tror nok jeg ønsker meg en rokk. Får se etter hvert. Har også fått lånt en hjem for å trene litt. God tur til Mårbu. Tubikaen lenger nede her var kjempefin. Lagde noe lignenede for etpar å siden i litt tykkere garn og har den på fjellet.

    SvarSlett
  10. Dei er heldige i Uvdal som har ei slik flott kvinne i sin midte.
    Du er interessert i historia der du er og tek aktivt del. Det høyrest eigentleg spennande ut med slike kurs der ein tek vare på tradisjonar.
    Tenk å spinne sitt eige garn.. Mor mi spann garnet til bunaden sin tidleg på -40-talet, dei farga det med plantefargar og vov. Her er ingen rokk lenger, veit ikkje kvar den vart av. Ps. Tunikaene er kjempefin på deg som er så slank og nett.

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  11. Så flink du er. tenk å tvinne eget garn da. Ser ut som en kjekk kveld. Bakstekvelden hadde vært artig å ta del i.
    Klem

    SvarSlett
  12. Så mye spennende. Leste nettopp en blogg om et annet bondekvinnelag, de hadde så masse gode oppskrifer på Havre. Fikk lyst å prøve havrelefser! :-) Du er jammen allsidig.

    SvarSlett
  13. Artig å lære noe nytt - særlig i godt selskap! :-)
    Jeg har lyst til å lære meg å bake tynnlefse...håper anledningen byr seg en gang :-) Kanskje blir det mye spennende å lære nå som jeg er blitt medlem i husflidslaget her på plassen.
    Ha ei fortsatt fin uke! :-)

    SvarSlett
  14. Kan nesten kjenne smaken av nybakt flatbrød og lefser...

    SvarSlett
  15. Så mye spennende :o) Det ser veldig koselig ut :o)

    SvarSlett
  16. Tusind tak for rigtig hyggelig læsning, flotte billeder fra skituren og dine oplevelser ved rokken. Jeg har også købt mine rokke brugt og er glad for dem.
    God weekend

    SvarSlett