mandag 22. april 2013

Tova dametøfler


Da er dametøflene ferdig tova, 
og sålene er sydd på. 
Her er resultatet:





Jeg tar med et bilde jeg har vist før for å få med begynnelsen på arbeidet.
Strikka med dobbel tråd og pinner nr 6 etter et mønster fra Familien.



Her er tøflene ferdig tova. 
Legg merke til at den mørke delen av garnet har tova mer enn den lyse. 
Jeg strikker jevnt, 
og de var garantert like store før toving. 
Sålene jeg har brukt denne gangen er filt-såler med anti-skli under fra Regia. 
De er litt billigere enn skinnsålene og enkle å sy på. 
Da jeg fikk på meg tøflene, 
merka jeg at de var litt romslige i skaftet og hadde tendenser til å falle av foten så jeg hekla ei snor og snurpa tøffelen sammen litt foran. 
Det fungerer greit, 
men på neste par skal jeg legge opp litt færre masker på skaftet og heller strikke fremre del av foten litt lenger.
Mer om tova tøfler finnes her.



Her er tøflene bretta ned, 
og nå vises forskjellen på tovinga godt, synes jeg.
Erfaringer så langt med såler er at de er litt små i størrelsene. Sålene på disse tøflene er i str 38-39, 
men de er bare så vidt store nok til meg som er nr 37. 
Det er bedre å kjøpe sålene litt store og heller tøye litt på tøffelen for å få det til å passe. Her måtte jeg delvis "true" tøffelen nedi sålen.


Fakta:  Vekt 110 g.
Sålelengde før toving: 35 cm,  etter toving 28 cm.
Høyde på skaftet før toving: 27 cm, etter toving 22 cm.
Høyde på foten før toving: 15 cm, etter toving 12 cm.
Garn fra Estland.


Jeg har funnet fram garn til neste par, 
og denne gangen er det ikke så stor variasjon på fargene, 
så nå blir det spennende å se hvordan dette garnet oppfører seg i tovinga.

Dette blir nok ikke julegave-tøfler, 
men de skal få fungere som lånetøfler til frosne besøkende.

Ønsker dere alle en fortsatt fin mandag!


Klem fra Ingunn

21 kommentarer:

  1. Så fint innlegg du har laget her om de tova tøflene. Det er merkelig det der med hvordan fargene tover ulikt, men det er vel slikt det skal være.
    Takker også for tips med ullsåler og snøringen. :-) Når jeg strikker pleier det som regel å gå den motsatte vegen med at de blir litt i misnte laget.

    Ja det vil bli spennende å se neste gang på hvordan tovingen blir når du endrer litt på fargevariasjonen. Ha en alletiders mandag og kos deg med strikking av de neste tøflene. Klem Beate

    SvarSlett
  2. Hvor ser de bare lækre ud.
    Forårshilsen fra DK :)

    SvarSlett
  3. Det er jo litt dumt at fargene toves ulikt, men det ser ut til at du fiksa tøflene likevel. Synes de ser veldig fine ut, flotte farger du har brukt! Jeg har enda ikke prøvd meg på tova tøfler, men det er jo mange tips å hente her hos deg! Takk for at du deler erfaringer :-)

    SvarSlett
  4. Fine tøfler og kjempelurt med såler!
    Det overrasker meg ikke at deler av garnet tovet mer enn andre, vet ikke hva det kommer av, men har erfart det selv mange ganger. Det var enda godt at det ikke tova så mye at du ikke fikk brukt dem; det hadde vært synd, for de var jo så fine :)
    Ønsker deg en fin uke! Klem :)

    SvarSlett
  5. Etter litt bruk så blir de mer like.
    Synes disse tøflene var lekre, likte garnet og de litt duse fargene :) Takk for tips om såler, det er kjekt å vite.
    Ha en strålende kveld.
    Klem

    SvarSlett
  6. Storfine arbeid. Herlig varme tøfler du har strikket.
    Garn og farger er så pen.
    Besøk din med kold føtter kan gleder seg.
    Ha en hyggelig mandagkveld. Hilsen Viola.

    SvarSlett
  7. Disse ble jammen fine. Ser ut som de er fabrikklaget. Nydelige. Kjekt med såle under.
    Klem

    SvarSlett
  8. Eg syns tøflene er kjempefine. Takk for tips om sålane.
    Takk for interessa om Aina Basso sine bøker. Eg er ingen flink bokanmelder, Mange andre har gjort det meir profesjonelt.
    Ha ein fin kveld :)

    SvarSlett
  9. Det der var skikkelig fine tova tøfler! RÅBRA form på dem! Du kan jo bruke noe som heter formgummi til å ha under også. Tror Ullform fører dette. Ellers har Panduro noe på små tuber. Jeg har brukt begge deler.
    Synnøvehilsen

    SvarSlett
  10. Så fint det ble med det fargerike garnet! Synd at det tovet litt ulikt, men er sikker på at det stort sett er du som ser det ;)
    Smart med snor gjennom, tøfler må sitte godt! :)

    Ha en fin kveld
    Klem

    SvarSlett
  11. De ser veldig flotte ut!
    Jeg lurer på hvor de sålene kan kjøpes? Kanskje der de selger garn?

    SvarSlett
  12. Tøflene ble skikkelig flotte. Likte fasongen godt.
    Må si meg enig med deg i at sålene er litt små i størrelsen, så
    det er lurt å gå opp en størrelse.

    SvarSlett
  13. Så flotte de ble!
    Og så lurt med ferdigkjøpte såler, jeg visste ikke at de hadde sånne. Jeg går ut ifra at du har kjøpt dem i garnbutikken.

    SvarSlett
  14. Du verden!!! Aldri før har jeg kalt tova tøfler for VAKRE, men det var disse altså. Slike ønsker jeg meg til jul iallefall. Men det må jeg vel stå for selv om jeg skal få slike, hehe... =) Finnes oppskriften å få kjøpt?
    Ha en finfin dag.
    Klem Tone

    SvarSlett
  15. Det var flotte tøfler, herlig farge også! Ha en fin uke og Happy Knitting!

    SvarSlett
  16. Så lekre de var. Sikkert gode og varme også

    SvarSlett
  17. Du er skikkelig god på tøfler!

    SvarSlett
  18. De ble fine - det gjorde seg ekstra godt med den snora, selv om det ikke var planlagt slik

    SvarSlett
  19. Utrolig flotte tøfler!
    Skikkelig kule ;)

    Takk for besøke og koselig kommentar ;)
    Kos deg og ha en fin kwell ;)

    Klem Vibbedille ;)

    SvarSlett
  20. Så utrolig fine de var! Knallstilig farger og de så riktig gode og varme ut :-)

    Sola skinner, håper det forsetter til helga for nå gleder jeg meg til fjelltur :-)

    klem

    SvarSlett
  21. Åh - disse er råherlige! Heldig er de som fryser på beina hjemme hos deg :) :)

    Klem, Lene Sofie

    SvarSlett