torsdag 30. august 2012

RUTHS BABYLUE


Mange har ønska seg oppskrift på babyluene som jeg viste i dette innlegget. 
Jeg har kalt den Ruths babylue, og hun har oppskrifta fra et gammelt hefte som hun ikke kunne finne igjen.
Så da vet vi ikke hvem som har opphavsretten, men lua er så god at jeg tar sjansen på å bringe den videre i den utgaven som Ruth huska den.


Et utvalg luer til inspirasjon.
 
 
Ruths babylue, 1 - 3 mnd
 
 
Babygarn: ca 25 g
Pinner nr 2,5 - 3
 
Legg opp 46 m og strikk fram og tilbake 1 vridd rett og en vrang 6 omg. Ta første maske løs av.
Fortsett med glattstrikk mens du øker 1 m i begynnelsen og slutten på hver fjerde pinne 4 g. Da har du økt 8 masker.
Det er lurt å øke i 2. maske på begynnelsen av pinnen og i siste maske på slutten av pinnen.
 
Fortsett med samme økning annenhver pinne 4 g. (8 m økt)
Da har du 62 m.
Da legger du opp 24 m som blir foran på lua, tar sammen på en liten ermepinne eller strømpepinner og strikker glattstrikk rundt ca 8 cm.
Fell i toppen slik:
1. omg. Strikk 2 m sammen omgangen rundt (ingen m mellom).
2. omg. Glattstrikk.
Gjenta disse 2 omg 2 ganger til og dra tråden gjennom maskene.
 
Plukk opp 62 m og strikk kanten foran på lua som oppleggskanten. Fell løst av.
Tvinn to snorer og lag en liten dusk.
Dusk: Surr garnet rundt tre fingre noen ganger, knytt en tråd tvers over og klipp opp. Fest i toppen og friser!
 
 
Tuvas babyborndokke stilte som modell for den minste lua.
 
Denne lua er enkel å lage litt større. Du legger bare opp litt flere masker både i oppleggskanten og midt foran og strikker den noe høyere. Så tar noen opp flere masker på kanten rundt. Tykkere pinner og garn gir også ei større lue.
 
Til Sigurds lue la jeg opp 54 m på kanten nede og 40 m foran og strikka den 10 cm høy. Tok opp ca 74 m til kanten rundt.. Økninger og fellinger som ellers. Lurt å plukke opp masker med et halvt nr tynnere pinner enn du strikker med.
 
 
Dette mønsteret er ikke teststrikka etterat jeg skrev det ned, så det kan selvfølgelig være både feil og uklarheter her. Si fra om det er noe du ikke får til å stemme så skal jeg prøve å rette det opp.
 
 
Ønsker dere alle en riktig fin torsdag!
 
 
Hilsen Ingunn


16 kommentarer:

  1. Disse luene så kjempegode ut...også så flotte farger!
    Heldige Sigurd!
    Ha en fortsatt god dag.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  2. Kjempesøte luer!
    Kanskje jeg prøver meg på å strikke en slik lue en gang! Akkurat nå er det ingen babyer "i sikte"! :-)

    SvarSlett
  3. Flotte luer i flotte farger:-) Passformen så også kjempegod ut.
    Ha en fin dag du også! :-)

    SvarSlett
  4. Takk, denne må jeg notere meg. Luene ser så gode ut!

    SvarSlett
  5. Flotte huer, ligg så godt inntil hovudet.
    Eg må lagre oppskrifta og strikke om ikkje så lenge.

    Nydeleg gensar under også :)

    Fin torsdagskveld til deg.

    SvarSlett
  6. Tusen takk for at du deler oppskriften! Nå skal det en høstlue på pinnenne:-)

    SvarSlett
  7. Takk for at du/de deler oppskrifta. Lyt lagre den og så får eg sjå om eg får strikka ei eller to...

    SvarSlett
  8. Hvor er de bare skønne og tak fordi du deler opskrift med os andre
    Rigtig god weekend

    SvarSlett
  9. Tusen takk for at du deler oppskriften, dette så ut som en perfekt babylue :) Kjempefin!

    God helg til deg

    SvarSlett
  10. Tusen takk for at du deler :) Herlige farver på luene :)

    Klem fra et nokså varmt nord ;)

    SvarSlett
  11. Flotte luer i mange fine farger:-) Ønsker deg en god helg! Klem Marianne

    SvarSlett
  12. For noen nydelige luer! Tusen takk for at du deler oppskrift! Disse skal jeg jammen meg prøve meg på en gang;)
    Ha en fin søndag;)

    SvarSlett
  13. Flotte huer. Ser ut som dei har veldig god passform. Ha ein fin kveld.

    SvarSlett
  14. Koselige, "gammeldagse" luer! Jeg har ingen å strikke babyluer til for øyeblikket, men tar vare på oppskriften, i tilfelle det skulle dukke opp et menneske. Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
  15. Disse var fine, med god passform for små hoder:-) Jeg sparer oppskriften til senere, tusen takk:-)

    SvarSlett
  16. Takk for oppskrift til babylue, den må jeg nok årøve, selv om jeg strikker djevleluer for tiden...

    SvarSlett