onsdag 8. februar 2023

Garnglede og skikkelig gammeldags vinter.

 

Da er jeg her igjen, og jeg går fremdeles litt i surr i notatboka mi. Det er så mye jeg har strikka, men ikke vist på bloggen. Så nå har jeg bestemt meg for å starte med de siste prosjektene mine og jobbe meg bakover. 


Det har blitt 3 par Silver Star-sokker i det nye året. Dette er en gjenganger her hos meg.



Dette er et Drops-mønster, men jeg har justert det noe etter flere runder med prøving og feiling. Hælen er fin her, synes jeg, men ikke på det opprinnelige mønsteret.

Paret til venstre er strikka i Viking Sportsragg og er i herrestørrelse. Det skal bli presang til en 50-åring. De to andre parene er strikka i Fjord sokkegarn fra Hillesvåg. Dette garnet er noe tynnere, men jeg har brukt samme pinnestørrelse, 3,5 på vrangborden og 4 på mønsteret.  Det rosalilla paret har like mange rapporter som herresokkene og vil nok passe til ei dame med litt lang og smal fot.




Må bare vise dere bilde av 6 lykkelige damer på handletur til Rjukan. Den sjuende var fotograf. Det ble ingen bilder i Dalebutikken, for vi ble overvelda av utvalget av garn til veving og strikking. Og det var der jeg kjøpte Fjord sokkegarn fra Hillesvåg. Det blir nok en ny tur når den vinterstengte veien over Imingfjell åpner igjen. Og så hyggelig det er med en venninnetur der alle har samme interesse!




Paret til venstre er mine, tykke og varme "sofa-sokker" i Viking Sportsragg. Det lille paret er i størrelse 2-3 år og ligger fremdeles i lageret.



Disse sokkene havna i julestrømpene til Klara og Ellinor, barnebarna på 5 og 2 år.




Den grå julestrømpa er strikka til Ellinor til denne jula, og vi kan også skimte den røde som er Klara sin.


Sniker inn en julegave fra datter Ingvild. Hun hadde vært på jobbreise til Færøyene og visste hva jeg ønsket meg mest av alt.




Foreløpig er dette garn jeg bare går og ser på. Mye glede i vente her!




En hilsen fra vinteren i gardsveien vår. Noen mildværsdager gjorde at snøen sank sammen litt, og det var det behov for. Stødige snøkanter er greit når en skal ut med bil.




Mine skispor på jordet, og elg og rådyr, rev og hare rundt omkring.




Så var jeg heldig og fant et preparert skispor i nærheten her en dag.






Kortreist lykke. Det blir det en selfie av!



Klem Ingunn




13 kommentarer:

  1. Heia Ingunn :) Kor kjekt å sjå inn til deg, og at du er framleis strikkar dei flotte sokkane. Håpe du har det bra !
    Titta litt innom fleire bloggar og mimrar litt, ser nokre kjende namn .. :)
    Nytt med meg er at me har flytta i leiligheit i sentrum av kommuna, og har det lettvint på alle måtar. Trivast og har det bra.
    Ynskjer deg alt godt. Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å få en hilsen fra deg! Håper du kikker innom igjen og ser at jeg har svart deg. Her blåser det litt friskt i dag, og i øyeblikket snør det litt også. Men ikke vestlandsvær altså. Har gått piggskotur på formiddag, og nå har jeg planer om å felle av i halsen på den nye kofta mi. Mønster på hele og tynt garn så det går ikke fort. Det merkes at åra går for oss alle, men her handler det om å lage seg gode dager. De kommer ikke rekende på ei fjøl.

      Klem fra Ingunn

      Slett
  2. Så fine sokker. Tror jeg må prøve det mønsteret.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg absolutt du skal gjøre. Litt tjukke til å få nedi utesko, men perfekte sofa-sokker og til å ha med i veska når en skal på besøk. Lykke til!

      God helg fra Ingunn

      Slett
  3. Så kjekt å se alt du lager. Jeg har jo endelig begynt å strikke sokker jeg også, etter 55 år....(som strikkerske) hehe Og så trivelige vinterbilder!
    Utrolig godt å komme seg ut, uansett vær.
    God morsdagshelg til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig hilsen! At det er godt å komme seg ut er både visst og sant. Det ble piggskotur på oss i mildværet i dag. Ser det er ruskete vær på Nordvestlandet. Normalt for årstida etter det jeg husker. Kjekt å være inne og strikke etter en tur ut da.
      Vi pleier å ha morsfest i helselaget i februar. Koselig tradisjon.

      Riktig god helg fra Ingunn

      Slett
  4. Så bra at du fikk litt snø og skiføre, du som er glad i å gå på ski. Jeg må innrømme jeg er glad vi har hatt noen fine vårlige dager og kan gå uten brodder igjen. Vi har hatt snø flere ganger, men den forsvinner jo før en får tid til å finne fram ski. Vi har hatt veldig skiftende vinter i år. Så nydelige sokker du har strikka. Det så koselig ut med venninnetur! Og så nydelige garnskatter du fikk til jul! Klem fra Marit Johanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig hilsen! Nå er skiføret en saga blott her nede i bygda. Mildvær både natt og dag. Det varierer mellom is, sørpe og bare veier. Piggskoføre. Liker det bare sånn passelig, men været får vi gjort fint lite med. MEN ikke til å komme bort fra at det er deilig å være ute på tur i mildværet. I morgen tar jeg sekken på ryggen og går t/r på helsetreff på Herredshuset. Morsfest.

      Klem Ingunn

      Slett
  5. Flotte sokker og fint vinterbilde. Klem fra Beth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sokkene er fine, men nå har jeg et enkelt sjal på gang, og så har jeg bestemt meg for å ferdigstille kofta mi. Litt til enhver anledning. Og så kom mildværet.......

      Klem Ingunn

      Slett
  6. Kjære Ingunn, Sokkene dine er flotte, og det samme er Dale-shoppingen. Ja, det er gøy å møte folk som har samme interesser.
    Og hvis jeg hadde valget - jeg ville tatt skisporet ditt - jeg skulle gjerne hatt litt mer :-))) med sol og blå himmel.
    Mange hilsener til deg. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å høre fra deg Viola! Husker du da vi hadde samstrikk på votter for mange år siden? Jeg får ofte opp minner på mobilen fra den tida. Vi har hatt mildvær og mye av snøen er smelta, men i morgen skal det heldigvis komme mer snø. Det er mye vinter igjen her. Et par måneder til vil jeg tro. Vinterferien starter i uke 8.

      Riktig god helg til deg og dine!

      Klem Ingunn

      Slett
  7. Her er det et flott innlegg jeg har oversett. Utrolig hvor mye lekkert du strikker, og i så mange flotte farger! Og klart det er hyggelig med en venninnetur, og spesielt når alle elsker garn og strikking.
    Og så nydelige forhold å gå på ski. Du bor vakkert til!
    Alt godt ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett