fredag 24. april 2020

Strikking og skitur


Da var "sommeren" over for denne gangen,
og i dag er det mer normal temperatur for årstida.
Koselig å fyre i ovnen og blogge litt igjen.



"Snart vår"- sokker
Design: Beate Løvli
Garn: Vikinggarn Sportsragg
Pinner: 3,5
Garnforbruk: ca 150 g
Disse sokkene er morsomme å strikke,
men det tar litt tid da det er såpass mange farger.
Trådfestinga er et kapittel for seg selv,
men en får godt betalt for jobben da.
Kjempefine sokker, synes jeg.



Karantene  - kluter

Ja, jeg fikk litt dilla på disse klutene, og det ble to til.



Design: Bitta Mikkelborg
Garn: Drops You
Pinner: 4
Garnforbruk: 45 g




Garn: Alize bella, tyrkisk
Pinner: 3
Garnforbruk: ca 30 g




Så ble det et par Selbu-votter til.
 Oppskrift fra Raumagarn-hefte, design 1
Garn: Juvel
Pinner: 3,5
Garnforbruk: ca 95 g

Juvel produseres ikke lenger,
men jeg var heldig og sikra meg noen nøster på tampen.
Mange liker at vottene kan vaskes i maskin uten å tove,
og da er dette garnet kjempefint.
Det er 100% ull og godt å strikke av.
Men nå er det bare noen gram igjen.
Personlig foretrekker jeg ullgarn som tover litt i bruk til votter.
Som så mange andre har jeg brukt lager-garn den siste tida,
og det er mer enn nok å ta av fremdeles.




På mandag gikk Marit og jeg muligens sesongens siste skitur.


Tror nesten ikke vi har gått Vasstulanløypa så seint på året før,
i alle fall ikke i så varmt vær.
Anorakk, lue og votter var stort sett i sekken,
og sola steikte mer enn godt var, nesten.



Herlig med lange unnabakker....




Her, i Rødsjødalen, 
måtte vi på med klister beregna for 2-15 plussgrader,
og det fungrte perfekt resten av turen.



Vi nærmer oss Vasstulen,
og her hadde det tina merkbart mer enn høyere opp.
Da har vi fått den vår-skituren vi drømmer om,
og vi er vel fornøyde.

Det blir kjørt skiløyper på fjellet neste uke også,
så vi får se om lysten på nok en skitur melder seg.


Ønsker alle mine lesere riktig god helg!
Kos deg der du er, og ta vare på deg selv!


Klem fra Ingunn

10 kommentarer:

  1. Vakke å se de herlige skiløpe :-)) med solskinn - perfekt :-)) Jeg liker.
    Og jeg liker også vårsokker, fint mønster var dette.
    Ha moro med strikke og kanskje enda en skitur.
    I går var jeg på turne i nasjonalparken.
    Nå sitter jeg på terrassen med en kopp kaffe i solskinnet, blogger litt og leser min nye strikkebok om fiskegensere fra Kanaløyene i Guernsey og Jersey ... ja, våren er fantastisk. Hilsen deg Ingunn. Jeg ønsker deg en veldig fin helg. Viola

    SvarSlett
  2. Fin tid nå med mange kontraster. Så mye fint du lager. Kjekt med håndarbeide...

    SvarSlett
  3. Nydelige sokker og herlige kluter. Ser det er flere som strikker disse, kanskje jeg må til jeg også. Vottene er flotte samme oppskrift som jeg bruker :)
    I dag regner det og det er litt godt for nå var det tørt de fleste steder.
    Ha en fin uke!
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  4. For ein flott skitur de har hatt, og så mykje fint strikk du viser :)

    SvarSlett
  5. Tøffe sokker og tradisjonelle og flotte votter!
    Vinterbilder er neste ukjent for oss her i Østfold, har knapt sett snø i år. De er flotte. Fjellet om vinteren er vakkert i pent vær.

    Ønsker deg ei fin uke! Klem

    SvarSlett
  6. Så fine og vårglade sokker! Vakkert med skitur og sol i fjellet.

    SvarSlett
  7. Herlige strikketing du viser oss! Håper våren din blir god! :)

    SvarSlett
  8. Hei Ingunn! Neste vår-sokkene var skikkelig herlige! Men tråfesting ble det nok mye av! Du er så produktiv! Karantene-kluten står øverst på strikkelista mi! Men før det blir det å fullføre et puteprosjekt med hekleruter i fine sommerfarger! Nydelig skitur dere hadde! som du har sett, har våren kommet til mitt område, men herlig å se fjellet så flott! Ha en fin uke! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  9. Så herlig blogg Ingunn 🙂 nydelige strømper i friske farver, lekre kluter og vanter, du er flittig, topper det hele med en nydelig tur på fjellet 😍 vakkert landskap rundt deg. Ønsker deg ei fin uke,klem

    SvarSlett
  10. Jeg er litt sent ute med kommentar - men det er jo bare en ting å si - et utrolig flott innlegg med vakre bilder, både om strikking og skitur.
    Jeg skulle gjerne vært med på den skituren!
    Nydelig alt du strikker.
    Takk for hyggelig kommentar hos meg. Håper du hadde en fin 17. mai.
    Beste hilsener fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett