søndag 12. mai 2019

Selbu-votter


Jeg er litt usikker på om jeg kan kalle alle disse vottene for Selbu-votter, 
eller om det kun er votter med Selbu-rose eller åttebladrose som kan bære det navnet.
Men i dagligtale heter alle mønstervotter 
Selbu-votter her i huset.



Oppskrift: Hefte fra Raumagarn, design 1
Garn: Juvel
Pinner: 3,5 og 4
Str: dame
Garnforbruk: ca 80 g



Par nr 2 fikk omvendte farger.
Samme garn og pinner.



Her er to par i herrestørrelse.
Paret til venstre er strikka i Rauma 3-tråds,
og de ble litt større enn paret til høyre som er strikka i Juvel.
Garnforbruk: Rauma 3-tråds 105 g, Juvel 95 g.



Oppskrift: Hefte fra Raumagarn design 4
Garn: Juvel + Drops Alpaca på innsiden av mansjetten
Pinner: 3 og 3,5
Garnforbruk: ca 100 g



Disse er strikka i et gammelt garn som heter Harald,
og det hvite er Rauma 3-tråds.
Det er garn i 100% ull, 
og det kommer nok til å tove litt i bruk.
Det gir varme og gode votter.
Juvel er superwash-behandlet og tover ikke.



Oppskrift: Hefte fra Raumagarn, design 2
Garn: Harald, oransje
Garn av ukjent opprinnelse, brunt
Pinner: 3 og 3,5
Garnforbruk: ca 75 g



Oppskrift fra Viking garn
Garn: Ukjent opprinnelse, brunt
Juvel naturhvitt
Pinner: 3,5
Garnforbruk: ca 85 g


Til Selbuvotter er det vanligvis nok med ett nøste i hver farge,
og slik kan det være et perfekt restegarnsprosjekt.
Den "andre" fargen blir gjerne hvitt, 
men det trenger det absolutt ikke være.
Under rydding her om dagen fant jeg igjen to par 
som mor har strikka. 
Hun gikk bort i 2008 
og strikka Selbuvotter den siste dagen hun levde.



Mor var glad i farger.
Fint arbeid av ei dame som nærma seg 90 år.


Nå blir det en pause i vottestrikkinga.
Har en liten Marius på pinnene nå,
og ellers er det vel tid for pulsvarmere igjen.


Det er kjølig om dagen.



Godt påkledd på tur i dag.
Ullskjorte, vinterbukse og dunjakke.
Det var en som lurte på hvor den globale oppvarmingen ble av?
Den var i alle fall her i april.....


Takk for fine tilbakemeldinger på siste innlegg!
Fortsatt god søndag til dere alle!

Klem fra Ingunn

9 kommentarer:

  1. Det var jammen mye fine votter.
    Strikkes Selbu her også etter en 50 år gammel oppskrift :-)

    SvarSlett
  2. Det var litt av en samling Selbuvotter! Du er utrolig produktiv! Ja, vi kaller jo rosevottene det, selv om de strengt tatt kanskje ikke er det? Her går det i Amandastrikking for tiden, et nytt babyteppe, men det går ikke så raskt. Vi får håpe kulden gir seg snart, så vi kan får fint og varmt vær over det ganske land! God 17. mai!

    SvarSlett
  3. Hei Ingunn, herlige votter du har strikket. Og jeg liker rød og hvit. Flott med ski på påsken. Vi tok en sykkeltur med hele familien, inkludert barn. Ja herlig været det var... sommerværet.
    Jeg håper det blir varmt om helgen, spesielt på fredag i hele Norge.
    Hilsen til deg. Klem fra Viola

    SvarSlett
  4. Flotte votter! Det hefte har jeg også, der er det mange fine mønster. Dine votter var kjempefine. Jeg prøver også å få brukt opp restegarn så må nok frem med vottemønstrene igjen etterhvert.
    Ønsker deg en fin 17 mai, med deilig vær.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  5. Så mange fine votter! Ser ut til å være mye fint i det heftet. Artig å se vottene din mor hadde strikket også. Jeg har et par Selbuvotter som moren min strikket til meg for ca 50 år siden. Fortsatt god mai!

    SvarSlett
  6. Oj, så mange fine votter:-) Likte veldig godt de lilla! God helg fra Marianne

    SvarSlett
  7. Å, her var det masse fine votter! Nesten så man lengter etter å kunne bruke dem :)

    SvarSlett
  8. Flotte votter uansett hva de kalles. Du er kjempeflink til å strikke!
    Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  9. Hei! Jeg prøver å finne denne oppskriften, da dette er den "Selbu" votten jeg liker best. Har du noe i FO om h or jeg kan finne dette hefter, har det et nummer eller noe?. Ser du strikket noen i 2014 som er ganske like, bare at delen over håndleddet ikke hadde striper.

    SvarSlett