søndag 19. august 2018

Mormor-strikk



 Her er Klara Johanne, 9 mnd i dag,
i Blåbærpikens sommerskaut fra Klompelompes sommerbarn.
Garn: Babymerino fra Drops
Pinner: 2,5 og 3
Garnforbruk: ca 40 g
Størrelse: 6-12 mnd











Her i Tora-pannebånd fra Klompelompe.
Garn: Sandnes merinoull
Pinner: 4
Størrelse: 1-3 år
Garnforbruk: ca 25 g


Disse småplaggene er så morsomme å strikke,
og ekstra stas er det når det er til barnebarnet.


Sommeren er på hell,
og i morgen er det skolestart igjen.
Selv etter ti år som pensjonist,
føler jeg alltid litt på det i disse tider.


I går gikk jeg "Fentetrøkke",
fjellmarsj for jenter i alle aldre på Dagalifjell.
Været var ikke det aller beste,
men det ble en fin tur likevel.



Jeg var litt tidlig ute,
og det var ikke så folksomt ved Fyritjønn da jeg var der,
men Merete spilte torader i år igjen,
og jeg fikk også en smak av spekekjøtt og flatbrød.
Trivelig å spise nista si i slike omgivelser.


Forrige søndag gikk Hans og jeg inn til Rødsjødalen seter.
Svigermor tilbrakte sine barndoms sommere her.


Det er fine moltetrakter i nærheten,
men nå fant vi ut at det var elleve år siden sist vi var her sommers tid.



Her var vi glad det var bru over Rødsjødalsåe.



Her, over elva Rolv, var det ikke enkelt
å passere tørrskodd.
Jeg hadde heldigvis sokkeskift i sekken.


Håper alle har hatt en fin sommer,
og er klare for høstens utfordringer.


Klem fra Ingunn




12 kommentarer:

  1. Ååååå, så søt en tulle og hun var kjempefin med det herlige skautet og Tora pannebånd. Hun er er heldig som har en strikkende mormor.
    Sommeren går så alt for fort så har ikke helt skjønt at skolen begynner allerede :) Kos deg videre og jeg kan sikkert si god tur, du er flink til å våre ute i naturen.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  2. Gildt med småstrikk innimellom.
    koselig med torader til fjells :D
    vi trkkspillorkester) speler mest innomhus. Det er mykje glede med musikk.
    God kveld

    SvarSlett
  3. Ååå, så søt ho er Klara Johanne. Og ekstra fin i strikk frå mormor.
    Kjekt å sjå frå turane dine.
    Hausten er i anmarsj, regn og vind og mørkare kveldar.
    Sommaren gjekk så fort, i år også :)
    Ha ei fin ny veke.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  4. Å, for ei herleg tulle i strikk frå mormor :) Flott natur, og fine turar du går. Ha fine haustdagar :)

    SvarSlett
  5. Søde bilder fra Klara Johanne :-)) Veldig nydelig du har strikket...
    fantastisk var begge to... herlige mønster ha Klompelompe.
    Deilige å strikke babyklær :-))
    Her er skole også igjen, men barnebarn var her til oss helgen og vi
    hadde så deilig sammen... vi har fortsatt sommervær og var alle
    sammen bade i idyllisk steinbrudd i skogen. Og herlig er alltid
    hyggelig sommerkveld :-))
    Takk for bilder fra turen din... ser ut høsten er kommet.
    Ønsker deg masse fine turer i sensommer og høst, kjære Ingunn.
    Hilsen til deg. Viola

    SvarSlett
  6. Herlighet så nydelig ei lita jente! :) Heldig hun som har så flink strikke-mormor.

    SvarSlett
  7. Ja, koselig å kunne strikke til barnebarna! Søt modell! Ja, nå går sommeren mot slutten, og det er i grunnen greit det også! Vi har jo hatt en lang og varm sommer i år, så det godt med litt mer høstlig temperaturer! Takk for nydelige fjellbilder også! God helg! Klem Cathrine

    SvarSlett
  8. Nydelig strikk til nydelig, liten jente. Det er artig å strikke til slike små. Ellers, fine bilder fra fjellturen. Våre fjell er ikke sånn, vi går fra fjæra og mer eller mindre rett opp. Takk for koselig kommentar hos meg. God helg!

    SvarSlett
  9. Er innom for å ynskje deg god betring !!!
    Håpe det gir seg fort.
    Stor klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!Tror det går framover om enn noe sakte. Her var det snakk om å hvile seg frisk, men det er jeg visst ikke så god på.

      Her regner det i dag, og jeg fyrer i ovnen. Takk for omtanken!

      Klem, (som heldigvis ikke smitter.)

      Slett
  10. Så hyggelig å se søte lille Johanne :o) Nydelige hodeplagg. Fortsatt fin høst til deg!
    Vi er noen heldige bestemødre som kan nyte livets dessert!

    SvarSlett
  11. Hei! Jeg googlet på blåbærpikens sommerskaut og fant siden din 😃 jeg holder nå på med klompelompes sommerskaut til min lille og har kommet ca halvveis, men jeg stusser over at kanten som strikkes i perlestrikk bretter seg innover. Finner ingen steder der jeg kan spørre om dette er noe som vil rette seg etter damping og tenker at da spør jeg deg siden du har strikket en så fin. Mvh Johanna

    SvarSlett