søndag 1. oktober 2017

Pulsvarmerne Glød fra Hillesvåg


Ethvert strikkeprosjekt har gjerne en historie,
og det har disse pulsvarmerne også.
I forbindelse med Fårefestivalen i Gol forrige helg,
arrangerte Gol husflidslag, Husfliden Hallingdal.
Visit Gol AS og Strikk for livet Hallingdal
strikkedugnad i rundkjøringa i sentrum.
Målet var å strikke lapper til tepper til  kreftsyke
og gi en pengegave til Ungkreft.
Vi på Stugo meldte oss på,
og i "goody-bagen" var det bl.a. oppskrift og garn til disse pulsvarmerne.




Nå fikk jeg dessverre ikke blitt med til Gol,
men lappen er strikka og levert.




Lappene var 20x20 cm strikka i Smart på pinner 3,5.



Så over til pulsvarmerne.



Garn: Ukjent opprinnelse
Pinner: 3,0
Lengde: 17 cm, 5 mønsterrapporter
Garnforbruk: 36 g (hadde bare 40 g)




Garn: En tråd håndspunnet og en tråd Drops alpaca
Pinner: 3,5
Lengde: 20 cm, 5 rapporter
Garnforbruk: 55 g
Disse ble supermyke!




Garn: Adore alpakk fra Gjestal, mørk grå
Pinner: 3,5
Lengde: 22 cm, 6 rapporter
Garnforbruk:  45 g
Myke og gode disse også!




Garn: Ask fra Hillesvåg
Pinner: 3,5
Lengde: 22 cm, 6 rapporter
Garnforbruk: 45 g
Dette garnet er nytt for meg,
men det var det som fulgte med oppskrifta.
Syntes det var litt hardt, men sjekka på nettet,
og der ble det anbefalt mykningsmiddel etter vask.


Slik ble det 4 par pulsvarmere etter samme mønster,
men med ulikt garn.
Design: Berit Løkken for Hillesvåg ullvarefabrikk.
Det var oppskrift på sjal også,
og anbefalt garn til begge var Sølje Pelsullgarn.
Dette mønsteret var artig å strikke.
Tipper det blir flere etterhvert.


Ellers er elgjakta begynt,
og denne elgkua med tvillinger visste nok at det er trygt
her hos oss i Ladehus.



Bildet er tatt med zoom gjennom kjøkkenvinduet.


Her siler regnet ned,
og foreløpig er det lite fristende med uteliv.
Men å ta en sjekk på garnlageret er alltid spennende.....


Ønsker en god søndag til dere alle!


Klem fra Ingunn


15 kommentarer:

  1. Mange fine pulsvarmere du har lavet. ER det håndspundne du omtaler, noget af det jeg spandt til dig?
    Smil fra Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Vokter dette garnet som gull! Har bare strikka meg et par votter av det før. Det blir muligens flere pulsvarmere. Ønsker du deg et par så strikker jeg gjerne!

      Fortsatt god søndag!

      Klem

      Slett
    2. Din tanke luner mig, men det behøver du ikke. Har stadig flere par, som jeg selv har strikket. Brug du garnet på dig selv eller nogen du vil glæde. Tak Ingunn

      Slett
  2. Som altid er du myreflittig - og plaster på pegefingeren vidner om, at du har haft gang i pindene?
    Pulsvarmere er et dejligt let projekt, og man bliver hurtigt färdig og kan få brugt sine små garnrester. Denne model er superfin og feminin.
    Elgjagten går ind midt i oktober hos os ved sommerhuset, så da lukker vi og flytter ind til Stockholm, kommer först tilbage til foråret.
    Hösthilsen fra Astrid

    SvarSlett
  3. Så flott mønster, og så nydelege fargar du har brukt :)

    SvarSlett
  4. Tusen takk for hyggelig kommentar i bloggen min :D
    Har fulgt bloggen din i mange år og det er masse hos deg som er inspirerende. Desse pulsvantene i dette innlegget er superfine. De må jeg prøve å få strikka jeg å :)

    SvarSlett
  5. Deilig mønsteret kjære Ingunn og så fint garnet.
    Jeg er i tanke til ferie oss... i Norge... vi har hatt så deilig.
    Gjerne jeg kommer til deg neste gang. Vi har hatt i går nasjonaldagen og lang helg... familien var sammen... så veldig fint. Mange god mat og fantastiske turer til nasjonalparken og
    slott med utstilling og parken... best var naturlig med barn og
    barnebarn sammen :-))) Klem til deg. Viola
    PS. Strikketøy i gang, men kommer senere

    SvarSlett
  6. Ååå, så fine pulsvarmarar.
    Eg er imponert over kor rask du er med pinnane,
    med meg går det atskilleg mykje seinare...
    Flott bilde av mor og barn Elg. Bra dei kan søke ly hos dokke.
    Her regna det også no, og det er kjøleg. Det er vel dette
    som er normalt for årstida.
    Eg driv og malar nattbord, har kjøpt ny seng, men synest ikkje det
    var nødv å skifte nattborda :) Sunnmøring veit du :):)

    God torsdag og helg som kjem.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  7. Så flinke du er, og utrolig produktiv :) Har begynt å bruke pulsvarmere jeg også for noen år siden og begynner å fryse med en gang jeg tar dem av. Og har tenkt å lage meg mange flere :)
    Og så flott bilde av elgen da, virkelig stolte dyr!
    Ha en fint høstkveld, Ingunn!
    Klem fra Anette

    SvarSlett
  8. Mange fine pulsvarmere. Det var en god ide for å bruke opp enkeltnøster som en har liggende. Jeg har blitt veldig glad i å bruke pulsvarmere, måtte finne frem noen idag for nå er det blitt mye kaldere. Og det er riktig som du sa i kommentar på bloggen min, at om det er bloggtørke iblant er det ikke strikketørke :) Ha fine høstdager!Klem fra Marit Johanne

    SvarSlett
  9. Så utrolig fine pulsvanter med masse hullmønster.
    Supre.

    SvarSlett
  10. Så lekre pulsvarmere! Jeg blir rett imponert over garnforbruk regnet i gram - og en rest på 4 gram - bra jobba!

    SvarSlett
  11. Hei! Så bloggen din da jeg søkte på lovikkavotter og ble helt forelsket i det ene paret du hadde strikket for noen år tilbake. Føler meg nesten frekk nå men lurte på om du tar bestilling? :) har flyttet fra Kristiansand til det kalde nord norge og hadde vært en fin gave til meg selv! Mvh Carina Johannesson :)

    SvarSlett
  12. Hei igjenn, det er lenge siden jeg har kommentert her og det får jeg vel skylde på facebook og andre slike internett medier.. Det var da noen nydelige pulsvarmere du har laget det og så spennende med ulike garntyper. Hi hi heldige deg som har elgen nesten på dørstokken. :-) Klem Bea

    SvarSlett
  13. Sååå kjekt med elg rett utanfor kjøkkenvindauget. Vi ser masse hjort på hytta - men elg er det lite av på våre trakter! Fin fine pulsvarmarar - hadde gjort seg med nokre slike på kontoret der det av og til er småkaldt! Takk - nok ein gong - for alle dine flotte kommentarar på bloggen min!

    SvarSlett